A Yettel Business Blog rendszeres olvasói mostanra valószínűleg kívülről fújják, miért is fontos a keresőoptimalizálás (SEO) egy kis- és középvállalkozásnak.
Arról viszont eddig kevesebbet írtunk, hogyan is érdemes erősíteni ezen belül a helyi (lokális) SEO-t. Lássuk a legfontosabb tippeket, hogy vállalkozásunk könnyebben kerüljön a régió, város vagy környék kereséseinek csúcsára!
Helyi keresőoptimalizálás KKV-knak
Foglalkoztunk már érdemben a leggyakoribb SEO-buktatókkal, külön fókuszáltunk a linképítésre, és sorra vettük a legfontosabb trendeket és faktorokat, amik 2023-ban befolyásolhatják a keresőoptimalizálási tevékenységünk sikerét. Ez utóbbi cikkünkben már utaltunk a helyi keresések növekvő fontosságára: a Google azt tervezi ugyanis, hogy a multisearch nevű intuitív keresőfunkcionalitásba beemeli a felhasználó lokációját is.
Egy olyan lokálisan releváns, fizikailag bizonyos területhez kötötten működő KKV, mint például egy virágüzlet, kávézó vagy bicikliszerviz ma már nem engedheti meg magának, hogy figyelmen kívül hagyja a helyi kereséseket. Rég elmúltak azok az idők, amikor joggal bízhattunk abban, hogy a környékről mindenki minket ajánl és hozzánk jár majd. Egy újfajta termék megvásárlásakor vagy szolgáltatás igénybevételekor sokan az interneten, esetleg egyenesen egy online térképen kezdik a keresést, hogy megtalálják a hozzájuk legközelebb eső kereskedőt vagy szolgáltatót. Ezért kulcsfontosságú, hogy a vállalkozásunk a helyi keresések (pl. “bicikliszerviz Zugló”) esetében minél feljebb kerüljön a találati listán.
A lokális SEO alapjai
Az eredményeinket a lokális keresésekben számtalan dolog befolyásolja. Az első és legfontosabb lépés, hogy ellenőrizzük, a vállalkozásunk alapvető adatai (neve, címe, telefonszám, esetleg nyitvatartása) pontosan van-e feltüntetve nemcsak a saját weboldalunk, de lehetőleg a legnépszerűbb térkép alkalmazásokon (pl. Google Maps) és a közösségi profiljainkon (pl. Facebook) is. Az is fontos, hogy minden ilyen felületen karakterre pontosan ugyanúgy adjuk meg ezeket az adatokat, így megkönnyítve, hogy a kereső algoritmus beazonosítsa azokat.
A Google cég profilokat is kínál (ez a My Business, vagyis Cégem), ezek esetében is fontos az adatok pontos megadása. Az is jó gyakorlat, ha a vállalkozásunk címét megmutató Google Maps térképrészletet a cím mellett beágyazzuk a weboldalunkba – lehetőleg kattintható módon, hogy a felhasználó könnyen megnyithassa a címet az alkalmazásban.
Hasonlóan meghatározó az értékelések fontossága. Bátorítsuk vásárlóinkat, ügyfeleinket, hogy véleményezzék tevékenységünket az általuk választott felületen, és válaszoljunk is az értékelésekre – úgy a pozitívakra, mint a negatívakra. Ez az esetleges konfliktusokat, ügyfélélmény-problémákat is segíthet elsimítani, ráadásul jelzi a Google felé, hogy vállalkozásunk reszponzív és aktív kapcsolatot igyekszik fenntartani vásárlóival.
A mobileszközökre történő optimalizálás elengedhetetlen a lokális SEO-nál, hiszen a legtöbb helyi keresést mobileszközökről indítják (életszerű példa, ha defektet kapunk a kerékpárunkkal valahol Zuglóban – egyértelmű, hogy rögtön a telefonunkhoz fordulva a legközelebbi, leggyorsabb megoldást keressük a problémára). Figyeljünk rá, hogy a weboldalunk gyorsan betöltsön és bármilyen mobileszközön megfelelően jelenjen meg.
Ne feledkezzünk meg a lokális linképítésről sem! Próbáljuk elérni, hogy a leghitelesebb környékbeli oldalak (például a helyi híroldal vagy a kerület, település, régió életével foglalkozó legnagyobb közösségek vagy weboldalak) linkeljenek vissza cégünk oldalára.
Lokációspecifikus landoló oldalak
A helyi SEO következő lépcsőfoka a landing page-ek (landoló oldalak) kialakítása, ami jó ötlet lehet, ha például a vállalkozásunk az egész megyében aktív. Tegyük fel, hogy vízvezeték-szerelőként szeretnénk kiterjeszteni a tevékenységünket egész Baranya megyére. Ebben az esetben külön oldalakkal fogadhatjuk a látogatókat Pécsről, Komlóról, Szigetvárról, Mohácsról, így az érdeklődők megszólítva érezhetik magukat és releváns információkat találnak, bárhonnan is jönnek.
Ha lokációspecifikus landoló oldalakat tervezünk kialakítani, érdemes észben tartanunk pár kulcsfontosságú tényezőt. Az első és legfontosabb, hogy minden oldalra eredeti tartalmat kell írnunk – az nem működik, hogy lemásoljuk az első oldalt, majd pedig csak a település nevét Pécsről Szigetvárra annak minden megjelenésekor. Törekedjünk rá, hogy minden oldal valóban segítséget és releváns információkat nyújtson a helyi felhasználóknak.
Jellemző hiba a kulcsszavak eltúlzott használata. Ez a SEO korai napjaiban számított hatásos technikának, mára azonban büntetik a keresőmotorok. Tervezzük meg, milyen kulcsszavakat szeretnénk mindenképpen megjeleníteni a tartalmainkban, majd íráskor igyekezzünk a kulcsszavakat a lehető legtermészetesebben beleszőni a szövegbe. Semmi szükség a kulcsszavak ismételt “sulykolására”!
Fordítsunk figyelmet a képek és URL-ek (webcím, elérési útvonal) optimalizálására is. Példánknál maradva jó ötlet, ha landoló oldalaink a következőhöz hasonló címeken érhetőek el: weboldalunk.hu/vizvezetek-szerelo-szigetvar. Az oldalon található képeknél pedig foglaljuk bele a megfelelő kulcsszavakat (“vízvezeték-szerelő”, “Szigetvár”) a fájlnévbe és a leírásba (alt tag) is. A legjobb, ha eredeti, saját és lokálisan releváns képeket használunk.
Bár a keresőoptimalizálás mindig folyamatos figyelmet kíván, a lokális SEO nem agysebészet. A fenti alapvető tippek és tudnivalók figyelembevételével jó alapot alakíthatunk ki vállalkozásunk számára, így elősegítve, hogy felbukkanjon a helyi keresésekben – a többi pedig már rajtunk múlik!