A keresőoptimalizálás (SEO) sok KKV-vezető számára a sziszifuszi munka szinonimája: folytonos figyelmet és sok erőfeszítést kíván, azonban csak lassan hoz eredményeket.

Természetes, hogy a kis- és középvállalkozások vezetősége a szívéhez kap, ha a cég weboldala hátrébb sorolódik a keresők rangsorában (SERP, vagyis search engine results page). Ez azonban könnyen elkerülhető, ha figyelemmel vagyunk az alábbi buktatók iránt.

A leggyakoribb SEO-hibák

Az amerikai Semrush az egyik vezető szolgáltató a kulcsszókutatás és SEO terén, termékeiket cégek ezrei használják világszerte. Az alábbiakban az általuk összegyűjtött legfontosabb SEO-buktatókat vesszük sorra!

Alacsony minőségű linkek vagy forgalom: a keresőoptimalizálást valamennyire követő cégvezetők és marketingszakemberek régóta tisztában vannak a linképítés értékével. Azt azonban nem tudja mindenki, hogy az alacsony minőségű linkek többet ronthatnak a SERP-helyezésünkön, mint amennyit segítenek – igaz ugyanez az alacsony minőségű forgalomra is. 

Főszabály szerint a Google csak a “természetes” linkeket és forgalmat tartja igazán hasznosnak, míg a gyanús oldalakról érkező vagy olcsón megvásárolható linkek, irreleváns látogatók egyenesen károsak lehetnek. Érdemes figyelemmel követni a Google Search Console figyelmeztetéseit, itt hívja fel a figyelmünket ugyanis a Google arra, ha rossz minőségű linkek mutatnak az oldalunkra!

Hasonlóképpen a saját oldalunkról kifelé mutató linkek is fontosak lehetnek – ügyeljünk rá, hogy csak valóban releváns és értékes oldalakra linkeljünk!

Rossz redirectek (átirányítások): A redirectek használata természetes, szinte minden weboldalon találkozunk olyan esettel, amikor például a site átstrukturálása miatt a forgalmat egy új oldalra vagyunk kénytelenek irányítani. Ez viszont problémákat is okozhat, ha például egy sok és releváns forgalmat kapó oldalról a látogatókat egy általános, kevésbé releváns oldalra tereljük. Egy példa: a www.pelda.hu/ferfi-cipok címre látogatók vélhetően férfi cipőkre kíváncsiak – ha őket egy website-változás kapcsán inkább a www.pelda.hu főoldalra irányítjuk, ott kevéssé releváns tartalmakkal találkoznak majd, így ez az átirányítás káros lehet weboldalunk SEO-helyezésére.

Másolt tartalom: Egy klasszikus: weboldalunk átgondolatlan strukturája vagy időhiány miatt vonzó lehet a korábban már megírt tartalmakat újrahasznosítani más oldalakon. A Google szemében ez óriási vétek, ami hátrányosan befolyásolhatja weboldalunk teljesítményét a keresőkben.

A címek vagy meta leírások változtatása: Ha mostanában változott weboldalunk egyes oldalainak címe (úgynevezett title tagje) vagy leírása (meta tagje), az is okozhat esést a SERP-en. Ez nem feltétlenül rossz dolog, ha például szándékosan és célzottan változtattunk a címen vagy leíráson – minden egyéb esetben érdemes átgondolni, mely szövegek megjelenítése vezethet a legjobb eredményre, és nem túl gyakran változtatni ezeket (ha pedig véletlenül változtattunk, helyreállítani az eredeti állapotot).

Változások a tartalomban: Egy weboldal tartalma a keresőmotorok és a felhasználók szempontjából is az egyik legfontosabb tényező. Annak változtatása (akár akkor is, ha például csak bizonyos H1 címeket írunk át) könnyen okozhat hullámzást weboldalunk SERP-teljesítményében.

A Noindex jelző, a Robots.txt vagy a nofollow attribútumok helytelen használata: Ez bizony már a technikai SEO terepe. Ha csak nincs specifikusan a területtel foglalkozó webmesterünk, ezekkel a fogalmakkal a legritkább esetben találkozhatunk, de ez nem jelenti, hogy ne lennének fontosak. A noindex jelző (tag) például azt jelzi a keresők robotjainak, hogy hagyják figyelmen kívül az adott oldalt. Ugyanezt a hatást érhetjük el a robots.txt akár egyetlen sorának átírásával, de hasonló galibát okozhat az is, ha megfelelő szaktudás nélkül használjuk a nofollow attribútumot. Vigyázzunk tehát ezekkel, és ha weboldalunk azután esik a keresőlistákon, hogy új webmesterrel kezdünk együtt dolgozni, gyanakodjunk ezekre a technikai tényezőkre!

A Google finomhangolja a keresőalgoritmusát: A mélyen technikai téma után egy üdítően egyszerű megoldás: néha egyszerűen azért esik weboldalunk helyezése, mert a Google valamilyen finomhangolást hajtott végre a keresőmotorján. Ez ellen keveset tehetünk, és egy ilyen esés inkább csak azt jelzi: ideje felülvizsgálnunk weboldalunk működését, hogy a jövőben is a jól teljesítő oldalak között lehessünk!

Szerzői jogot sértettünk: A Google komolyan veszi a szerzői jogok érvényesítését, ezért (és az általános etikai normák miatt) bármilyen, máshonnan kölcsönvett tartalmat lássunk el forrásmegjelöléssel! (Ez írott szövegre is foglalkozik, bár egy korábbi Google-frissítés inkább a videós tartalmakra vonatkozott.) 

Fokozódik a verseny: A SEO technikai útvesztőjében talán nem is gondolunk a legegyszerűbb megoldásra: elképzelhető, hogy helyezésünk azért romlott, mert valaki más ügyesebb volt, vagy egyszerűen van egy új belépő a piacra, akinek a Google igyekszik helyet szorítani a listán. Újra elismételjük az örökzöld tanácsot: mindig kísérjük figyelemmel a versenytársak tevékenységét, és ne féljünk tanulni tőlük!

Problémák a mobilos eléréssel: Beszédes adat: 2022 augusztusában a teljes internetes forgalom 62%-át mobil eszközökön bonyolították. Ezt felismerve a Google is külön figyelmet szentel a weboldalak mobilos elérésének, illetve a hangalapú kereséseket is fontosnak tartják. Mindkettőre érdemes felkészítenünk weboldalunkat!

Elért minket a negatív SEO átka: Sajnos nem minden cég tartja be a játékszabályokat. Ha egy versenytársunk negatív SEO segítségével igyekszünk rontani hitelünket, az is könnyen okozhatja weboldalunk visszacsúszását a keresési listákon.

Biztonsági problémák az oldalon: Ha vállalkozásunk weboldalát feltörik vagy megfertőzik valamilyen kártevővel, a Google (a látogatók biztonságának érdekében) azonnal lerontja a helyezésünket, és gyakran külön figyelmeztetést is megjelenít a látogatók számára. Vegyük komolyan ezeket a veszélyeket, és kerüljük el, hogy weboldalunk is egy támadás áldozata legyen!

Átalakult belső linkelés: Ha weboldalunk átstrukturálása közben több belső linket is átalakítottunk, az is jelentősebb esést okozhat. Cselekedjünk átgondoltan, és ne alakítsunk át egyszerre több ezer linket, így nem lesz gond a javító szándékú változtatásokból!

Sok új és alacsony minőségű tartalom: Újabb szálka a Google szemében, ha hirtelen megjelenik egy rakás új oldal a website-on, rajta alacsony minőségű tartalommal. Írjunk eredeti tartalmat, hivatkozzuk le forrásainkat, ügyeljünk a helyesírásra és a közérthető fogalmazásra!

Bár valóban folyamatos figyelmet kíván, a SEO, vagyis keresőoptimalizálás nem ördöngösség, a legnyilvánvalóbb buktatók elkerülése pedig máris fél siker. Ha vállalkozásod weboldala mostanában hátrébb csúszott a találati listán, reméljük, a fenti tételek között megtalálod a bűnöst, és némi korrigálás után vállalkozásod online jelenléte hamar új erőre kaphat!