A SEO (Search Engine Optimization), vagyis a keresőoptimalizálás fontosságát egy KKV számára nem lehet eléggé hangsúlyozni.

A kisebb, illetve akár fizikailag is nagyrészt egy környékre fókuszáló vállalkozások céljait kiválóan tudja támogatni a SEO, amit ráadásul költséghatékonyan, pár egyszerű tanács megfogadásával is el lehet kezdeni. Ebben a cikkben most a keresőoptimalizálás egyik népszerű szeletére, a linképítésre fókuszálunk!

Miért érdemes törődni a keresőoptimalizálással?

KKV-ként jellemzően nincs nagy marketingbüdzsénk óriásplakátokon, tv-reklámok útján vagy ezernyi internetes hirdetés segítségével promotálni szolgáltatásainkat vagy termékeinket. Ezek ráadásul sokszor nem is praktikusak, hiszen például egy tapolcai fodrászat nem sokra menne azzal, ha a budapesti Rózsadombon is hallanának róla.

A keresőoptimalizálás ezért hatékony eszköz: ahelyett, hogy boldog-boldogtalannak kínáljuk termékeinket vagy szolgáltatásainkat, a SEO segítségével inkább azt könnyíthetjük meg, hogy aki pontosan egy hozzánk hasonló vállalkozást, például kifejezetten egy tapolcai fodrászt keres, azonnal minket találjon meg!

Miben segíthet a linképítés?

Bár a SEO-nak is ezernyi ága van, az egyik legfontosabb elem a saját weboldalunkra mutató minőségi linkek számának növelése. A keresőalgoritmusok ugyanis a keresési lista kialakításakor nagy súllyal veszik figyelembe azt, hogy egy adott weboldalra hányan hivatkoznak – ennek jó indikátora az oda mutató linkek száma. 

Korábbi példánkat továbbgondolva: ha két tapolcai fodrászat mindenben egyéb jellemzőben megegyezik, de egyikük weboldalára tíz, a másikra pedig csupán egy másik oldal mutat (linkel), akkor a gyakrabban hivatkozott oldal előbb fog megjelenni, amikor valaki a “tapolcai fodrászat” kulcsszavakra keres. Ha mi vagyunk az első találat, többen keresnek majd fel minket –ezért népszerű technika ma a SEO, és azon belül a linképítés.

Hogyan építsünk a weboldalunkra mutató linkeket?

Ideális esetben annyi kiváló szakmai tartalmat jelentetünk meg weboldalunkon (vagy blogunkon), hogy azt általánosan kiemelkedő forrásnak tekintik, örömmel vesznek át tőlünk tartalmakat és hivatkoznak ránk, mint azok forrására. A Google és egyéb keresők pedig a sok felénk mutató link láttán azonnal megértik, hogy fontos szereplők vagyunk – ezzel meg is valósult az organikus linképítés! Ez fantasztikusan hangzik, de borzasztó sok energiába kerül és hosszú időbe telik, mire a “FodrászBirodalom.hu” felépítésével elérjük a kívánt célt.

Egy fokkal gyorsabb, ha úgynevezett PR cikkeket jelentetünk meg, amelyeket aztán olyan oldalakon publikálunk, amik már eleve élvezik a keresőmotorok (és az olvasók) bizalmát. Ezek gyakorlatilag fizetett, jó esetben ráadásul natív hirdetések, vagyis olyan tartalmak, amik illeszkednek az adott weboldal tartalmai közé. Egy példa: támogatott tartalomként megjelentetjük a “Melyik a legkörnyezetbarátabb hajfesték?” című cikkünket egy életmódmagazinban, a cikkből pedig visszalinkelünk saját weboldalunkra. Ez a technika kipróbált és működő megoldás, de mivel fizetett hirdetésekről beszélünk, gyakran mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha ezt az utat választjuk.

A legtöbbször ingyenes, de némi energiabefektetést megkövetelő mód a guest posting, vagyis a vendégcikkek írása. A recept egyszerű: körülnézünk a nekünk releváns (a példánál maradva: fodrászattal, hajápolással foglalkozó) blogok között, és felkeressük őket azzal az ajánlattal, hogy küldenénk nekik egy pártatlanul és jó minőségben megírt, hirdetéstől mentes vendégblogbejegyzést, amelyben elrejtünk egy saját weboldalunkra mutató linket. Ezért cserébe felajánljuk, hogy mi is közzéteszünk egy hasonló, a partner oldaltól kapott cikket, szintén visszalinkelve a szerző weboldalára. Ez egy ingyenes és kölcsönösen hasznos linképítési modell: ha megtaláltuk a partneroldalt, egyetlen feltétele, hogy képesek legyünk megírni egy színvonalas, olvasók érdeklődésére számot tartó cikket. Figyeljünk rá, hogy a kapott hivatkozás ún. dofollow link legyen, vagyis a keresőmotorok is kövessék a linket!

Ha kevesebb energiabefektetéssel oldanánk meg a dolgot, esetleg megpróbálkozhatunk a linkcserével is. Ennek során egy, a partneroldalon már létező és publikált cikkben kérjük a ránk mutató link elhelyezését, és cserébe ugyanezt kínáljuk. Ha ezt választjuk, figyeljünk rá, hogy a cikk, amelyben a hivatkozásunk megjelenik, valóban releváns legyen – egy horgászmagazinban a kapitális harcsákról szóló cikkben nem fog jól mutatni a fodrászat linkje, és jó eséllyel a keresőmotorok sem fogják honorálni a próbálkozást.

Végezetül álljon itt egy figyelmeztetés: pár évvel ezelőtt még népszerű megoldást kínáltak a linkkatalógusok is, amelyek egy halom, egymással semmiféle viszonyban nem lévő hivatkozást gyűjtöttek össze. Bár a SEO hőskorszakában még ez is működhetett, mára jellemzően okosabbak ennél a Google és a többi kereső algoritmusai. Tehát ha így járunk el, azt kockáztatjuk, hogy weboldalunk nem előrébb, hanem egyenesen hátrébb sorolódik a találati listán – kerüljük ezt a megoldást!