Sikeres vállalatokat bemutató sorozatunk legújabb részében egy dán gyógyszercéget mutatunk be. A Novo Nordisk neve talán keveseknek cseng ismerősen, pedig a cég Európa második legértékesebb vállalata, globálisan a top 20 tagja, és önmagában is kimutatható mértékben járul hozzá a dán gazdaság növekedéséhez. Jöjjön tehát a Novo Nordisk izgalmas története!
Dán cég a sikerlistán
A sikeres cégek története mindig tanulságos: az – általában szerény – kezdetektől fordulatos, innovációban, olykor szerencsében és nagy horderejű döntésekben bővelkedő történetek inspirációul szolgálhatnak bármelyik vállalkozó számára. Sorozatunk korábbi cikkeiben már bemutattuk a Tesla, az Nvidia és a Samsung történetét, de foglalkoztunk a magyar gyökerű Intland Software sikersztorijával is.
A Novo Nordisk sikere az Nvidiához hasonlóan a közelmúltban lőtt ki igazán: a dán gyógyszergyár részvényeinek árfolyama majdnem 70%-kal nőtt az elmúlt évben, miután a 2023 első felében 7 milliárd dolláros bevételt ért el, ezzel 45%-kal túlszárnyalva a megelőző év hasonló időszakának teljesítményét.
Még ennél is erősebb adat, hogy a cég 419 milliárd dolláros piaci kapitalizációja magasabb, mint Dánia teljes GDP-mutatója, ami “csak” 406 milliárd dollárra rúg!
A Novo Nordisk története
A Novo Nordisk korai története 1921-ig nyúlik vissza, amikor a Nobel-díjas August Krogh és felesége, a cukorbeteg Marie először értesültek az inzulin felfedezéséről. August Kanadába utazott, hogy engedélyt szerezzen az életmentő gyógyszer dániai gyártására – így jött létre a Nordisk Insulinlaboratorium. A cég két alkalmazottja 1925-ben kivált és létrehozta a Novo Terapeutisk Laboratorium nevű vállalatot, ami az “eredeti” Novo Nordisk vetélytársa volt egészen a két cég 1989-es egyesüléséig.
A ma 48.000 alkalmazottat foglalkoztató, termékeit 168 országban árusító Novo Nordisk a kezdetektől a cukorbetegség kezelését, gyógyítását tűzte zászlajára. 2002-ben létrehozták a World Diabetes Foundationt is, amely alapítvány a cukorbetegség kezelését támogatja a harmadik világban. A Novo Nordisk szponzorációs tevékenységével is a cukorbetegség ügyét igyekszik támogatni: fő szponzorai a cég nevét viselő profi kerékpárcsapatnak, a Team Novo Nordisknek, ami csak cukorbeteg versenyzőkből áll.
A cég közelmúltban tapasztalt szárnyalását azonban inkább egy (legalábbis gazdasági szempontból) szerencsés véletlennek köszönheti.
Fogyókúrás gyógyszerek bevétele hizlalja a Novo Nordisket
A Novo Nordisk 2012-ben fejlesztette ki szemaglutid hatóanyagú új gyógyszerét, amit cukorbetegeknél a vércukorszint csökkentésére, stabilizálására használnak. A hetente beadandó injekciónak viszont több mellékhatása is van, melyek közül a történet szempontjából a legfontosabb: a testzsír és az éhségérzet csökkentése miatt hozzájárul a testsúlyvesztéshez.
Ugyanezzel a hatóanyaggal háromféle gyógyszert árusít a cég: az Ozempic, a Wegovy, és a Rybelsus közül a Wegovyt az Amerikai Egyesült Államokban már kifejezetten súlycsökkentő gyógyszerként árusítják, és tavaly óta Európában is engedélyezett a használata.
A súlycsökkentő gyógyszerek már csak azért is fontos piacot jelentenek, mert Európában a lakosság 53 százaléka túlsúlyos, 16 százaléka elhízott (Amerikában 2016-os adatok alapján még súlyosabb a helyzet, a felnőtt lakosság majdnem 40%-a számít elhízottnak).
Amellett, hogy az elhízás globálisan is az egyik legkiterjedtebb egészségügyi probléma, a Novo Nordisk gyógyszereinek sikerét az is jelentősen fellendítette, hogy a tengerentúlon több híresség is ezeknek tulajdonította sikeres fogyását. Elon Musk például a koplalás mellett a Wegovy-nak tulajdonítja, hogy 14 kilót sikerült leadnia, de Chelsea Handler humorista is használta a szert. Több más celeb (köztük például Kim Kardashian) esetében is felmerült, hogy esetleg Ozempicet használnak, ám ők hevesen tagadták a “vádat”.
Ennek oka talán az is lehet, hogy a Novo Nordisk súlycsökkentőivel kapcsolatban több aggály is felmerült. Amellett, hogy használatuk egészségügyi kockázatokkal járhat, az is fontos szempont, hogy az Ozempic elsősorban cukorbetegeknek készül. Ha pedig a fogyni vágyók felvásárolják, hiány alakulhat ki a gyógyszerből – mint ahogy azt például Magyarországon meg is tapasztalhattuk.
Pusztán gazdasági szempontból persze a Novo Nordisk nem bánhatja, hogy súlycsökkentő gyógyszerei ilyen népszerűségnek örvendenek. Ezzel a cég ugyanis újabb piacot hódított meg a cukorbetegség kezelésére szolgáló készítmények területe után. Talán a valódi meggyőződés mellett ennek is köszönhető, hogy a cég egyik vezetője úgy reagált a cukorbetegség esetleges teljes gyógyítását előrejelző új tudományos eredményre, ami akár meg is szüntetheti a cég fő piacát a jövőben, hogy “ha emiatt megszűnik a Novo Nordisk, az is teljesen rendben van”.