Az elmúlt években a digitalizáció és a mesterséges intelligencia mindent felülíró jelszavakká váltak.

De a Deloitte szerint a magyar kis- és középvállalkozások nagy része jobban járna, ha a lemaradások ledolgozását helyezné előtérbe, mielőtt a legmodernebb rendszerekre vált. Lássuk, mit javasolnak a szakértők!

AI KKV-knak: kezdjük az elején

Az AI-őrület aligha újdonság bárkinek, aki nem egy kő alatt töltötte az elmúlt pár évet. Bár a mesterséges intelligencia fejlesztése korántsem most kezdődött, a megfelelően nagy teljesítményű hardverek (mint amilyeneket például az Nvidia is gyárt) csak a közelmúltban váltak széles körben és relatíve olcsón elérhetővé, ami az AI-technológia robbanásszerű fejlődéséhez vezetett.

Emiatt a magánfelhasználók mellett ma már a vállalkozások számára is megannyi AI-alkalmazás érhető el. Ezek általában magasabb hatékonysággal kecsegtetik a kis-, közép-, és a nagyvállalatok menedzsereit, az ígéretek szerint ugyanis gyorsabb, pontosabb munkát tesznek lehetővé, és végső soron magasabb profithoz vezető döntések meghozatalához segítenek hozzá.

Ez nem csak szép és jó, de sok esetben valóban igaz is. Szakértők azonban a magyar KKV-szektor realitásait nézve mégsem azt javasolják, hogy rögtön megpróbáljunk az élre ugrani: nem biztos, hogy a legkifizetődőbb élből a legmodernebb rendszerek alkalmazását kitűzni célul. A digitalizációs lemaradások ledolgozásával ugyanis szintén növelhetjük hatékonyságunkat, ráadásul így megteremthetjük az AI sikeres alkalmazásának alapjait.

Digitalizáció és adatmenedzsment mindenek felett

Ahogy azt a mesterséges intelligencia fejlődését bemutató cikkünkben is tárgyaltuk, az AI-modellek “intelligenciája” valójában tanulás eredménye – ehhez pedig megfelelő és minőségű adatra van szükség. Márpedig a digitalizáció folyamatában lemaradással küzdő vállalkozások számára nem állnak rendelkezésre ezek a saját üzletmenetükre vonatkozó adatok. Emiatt körükben az AI-megoldások alkalmazása is korlátozott lehet.

Korábbi cikkünk a Digiméter felmérésének eredményei alapján arra jutott, hogy a hazai KKV-szektorban az elmúlt pár évben még némi csökkenés is megfigyelhető volt az adatvezérelt működés elsajátításában. Vagyis a kis- és középvállalkozások egy jelentős részének egyelőre az a fő feladata, hogy megtegye az első lépéseket a digitalizáció útján: minél több folyamatot igyekezzenek digitalizálni, az így keletkező adatokat pedig megfelelő adatmenedzsment útján gyűjteni, kezelni, elemezni.

Az adatgyűjtést, adatfeldolgozást, adatminőséget javítani igyekvő vállalkozások számára kifizetődő lehet egy teljes adatirányítási keretrendszer bevezetése. Ezzel mérhetővé válnak adatmenedzsment-céljaink, így könnyebben érthetővé válik, hol küzdünk lemaradással, milyen fejlesztéseket érdemes mielőbb elvégezni.

Adatmenedzsment-tervezés

Már egy hazai KKV relatíve egyszerű igényeire is többféle megoldás ad választ. El kell például döntenünk, hogy úgynevezett adattavakat (data lake) vagy adattárházakat (data warehouse) kívánunk felépíteni. Előbbiek egyszerűbb felépítésűek, hiszen többféle adatot gyűjtenek egy helyen, míg egy adattárház ezzel szemben strukturáltabb és komplexebb rendszer – ennek megfelelően kiépítése is drágább és időigényesebb, cserébe bizonyos környezetben könnyebben használható.

Akárhogy is döntünk, azt is mérlegelnünk kell, hogy érdemes-e saját infrastruktúrát fenntartanunk az adatok kezelésére, vagy megfelelőbb, ha a felhőben tároljuk és menedzseljük vállalkozásunk adatait. Itt a fő szempontok a skálázhatóság és a költségek. Ha például hirtelen plusz kapacitásra van szükség, azt egy felhőalapú infrastruktúra rugalmasabban tudja kiszolgálni, mint a saját rendszer, ahol esetleg hosszas és költséges hardverberuházásra is szükség lehet, mielőtt kapacitásainkat növelni tudjuk. Mivel egy felhőalapú rendszer kiépítése is jóval költséghatékonyabb, mint saját rendszerre beruházni, ezért sok hazai KKV igényeit a felhőalapú megoldások fedik le a legjobban.

A Deloitte szakértői szerint a megfelelő adatvagyon felépítése kell, hogy legyen az első lépés, mielőtt AI-alapú megoldások alkalmazásába kezdhet egy KKV. Cégünk sokat spórolhat ugyanis, ha kis lépésekkel halad a cél felé. Ha a digitalizáció terén még nem tartozunk az élvonalba, érdemes első körben csak egy-egy kiválasztott folyamatot digitalizálni és automatizálni. Folyamatosan kísérjük figyelemmel és igyekezzünk javítani a keletkezett adatok minőségét, csak ezután lépjünk tovább más folyamatok felé. Így a digitális transzformáció folyamatában máris megteremthetjük az AI sikeres alkalmazásának alapjait.