Az aiMotive nevű magyar startup az önvezető járművek technológiájának fejlesztésével foglalkozik.

A cég pár év alatt nőtte ki magát néhány fős vállalkozásból több mint 200 főt foglalkoztató céggé, 2022-ben pedig egy százmilliárdosra becsült üzlet keretében a Stellantis globális autóipari konszern vásárolta fel a céget. Következzen a csúcstechnológiát fejlesztő magyar startup története!

aiMotive: a kezdetek

Kishonti László magyar vállalkozó 2015-ben Budapesten alapította meg cégét (akkor még AdasWorks néven). Annak elődje Kishonti önmagáról elnevezett vállalata volt, ami hardver benchmarking, vagyis teljesítményelemző megoldásokat szállított olyan nagy ügyfeleknek, mint az Apple, a Nokia vagy a Google. 

A techszektor tehát nem volt ismeretlen Kishonti előtt, de az önvezető technológiák akkoriban még gyerekcipőben jártak. A kíváncsiság és az innováció szenvedélye azonban az új vállalkozás ütőerében lüktetett: Kishonti korábban, még a K&H Alapkezelő befektetési igazgatójaként kíváncsiságból kezdett programozásba, ebből nőtték ki magukat későbbi vállalkozásai. Nem csoda tehát, hogy az aiMotive is az innovációra építette sikerét.

Az önvezető autózást a 2010-es évek derekán még igen jelentős érdeklődés övezte, mivel a futurisztikus technológia rövid távon elérhetőnek tűnt. Azonban 2015-ben még igen drágák voltak az önvezetést támogató technológiák – erre a piacra tört be átütő sikerrel az aiMotive.

A befektetők hamar érdeklődni kezdtek az innovatív cég iránt. Az aiMotive még az indulás évében kapott befektetői tőkét 2,5 millió amerikai dollár értékben, nemsokára további több mint 10 millió dollárt, 2018-ban pedig egy 38 millió dolláros befektetési kör zárult le. Eközben az aiMotive megnyitotta irodáit Németországban, az Egyesült Államokban és Japánban. Az utolsó, negyedik befektetési kör 2020-ban történt, akkor 20 millió dollárral támogatták a befektetők az aiMotive fejlesztéseit.

2022-ben pedig jött a felvásárlás. A többek közt a Fiat, az Opel, a Peugeot, a Jeep, a Maserati, a Citroën és az Alfa Romeo márkákat tömörítő, világszerte aktív Stellantis csoport akvirálta az aiMotive-ot. Bár a pontos összegről nem szólt a bejelentés, a bő százmilliárdosra becsült üzlet iparági szakértők szerint a valaha volt legnagyobb magyar startup-kiszálló lehet.

Az aiMotive termékportfóliója

A cég az induláskor rögtön egy, a vezetés automatizációját támogató szoftvermegoldást kezdett fejleszteni aiDrive néven. Hamar felismerték, hogy a sikerhez szigorú validációs megoldásokra van szükség: mivel a kísérleti stádiumban lévő önvezető szoftvereket biztonsági okokból természetesen nem tudták közúton tesztelni, egy szimulációs szoftver fejlesztésébe fogtak. 

Az aiSim néven elkészült dinamikus virtuális környezet a valóságoshoz nagyban hasonló szcenáriókat szimulál az önvezető szoftver számára, így azt különféle forgalmi helyzetekben lehet tesztelni, mielőtt a forgalomban is megkezdhetné a közlekedést.

Képalá: Az aiSim, vagyis az aiMotive szimulátora által generált utcakép

A szimulátor jelentősen felgyorsította az önvezető szoftver fejlesztését, de a mérnökök így újabb limitációba botlottak: a fejlesztés idején még nem álltak rendelkezésre kifejezetten az önvezető technológiákra optimalizált, nagy teljesítményű hardverek. Az aiMotive ezért kezdte meg az önvezető megoldásukat támogató aiWare hardvercsomag (egy mesterségesintelligencia-gyorsító mikroprocesszor) fejlesztését. Az önvezető algoritmus fejlesztése és tesztelése során felhalmózodott adatok kezelésére pedig kifejlesztették az aiData nevű megoldásukat. 

Az aiMotive publikus portfóliója tehát az aiSim, az aiWare, és az aiData megoldásokat öleli fel, míg az aiDrive önvezető szoftvert kizárólag a cég anyavállalata, a Stellantis használhatja. Ez a technológiai paletta is jól jelzi, hogy az aiMotive nem tart az innovációtól: ha a cég mérnökei nem találtak egyértelműen jó megoldást egy problémára, lehetőségként kezelve a nehézséget saját terméket fejlesztettek arra a célra. Ezek a termékek pedig mind hozzájárultak az aiMotive piaci sikeréhez, ami az autóipari fejlesztések élvonalába repítette a céget.