Újabb gigabírság: 1,8 milliárd eurós büntetést kapott az Apple az Európai Bizottságtól, amiért korlátozta a zenei streamingszolgáltatásokhoz való hozzáférést.
A versenyjogi szabályok megsértését egyre szigorúbban kéri számon az EU a nagy techcégeken – márpedig a zenei streamingszolgáltatások kapcsán több mint 10 évig tartott a Spotify által bejelentett jogsértés, így nem csoda, hogy gigabírságot kapott az Apple.
Forró a talaj a techcégek lába alatt
Az Európai Unió és a nagy techcégek (Apple, Meta, TikTok stb.) között zajló “háborúról” aligha kell részleteiben megemlékeznünk. A YettelBusinessBlog hasábjain rendre beszámolunk az olyan mérföldkövekről, mint a Metát sújtó 450 milliárd forintos bírság, vagy a magyar kis- és középvállalkozói szektort is érintő, de alapvetően a techóriások ellen hangolt adatvédelmi változások.
Az EU célja lényegében az, hogy kikényszerítse a tisztességes versenyt a techszektorban, ahol néhány szereplő akkorára nőtt, hogy hatalmával már könnyen visszaélhet. Gondoljunk csak a Meta (Facebook), az Apple, vagy a Google példájára: ezek mindegyike globális dominanciával bír bizonyos techpiaci szektorokban. A hatalmukkal bizonyos esetekben a gyanú szerint visszaélő, vagy tisztességtelen üzleti gyakorlatokat folytató vállalatok tevékenysége pedig végső soron a felhasználókat károsítja.
Az Apple 1,8 milliárd eurós büntetése
Egy idén márciusi, nagy horderejű bejelentés miatt most a zenei streamingszolgáltatásokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos aggályok miatt “áll a bál”. Az EU úgy találta, hogy az Apple megsértette az uniós versenyszabályokat, mivel eszközein korlátozta a fejlesztőket abban, hogy más (nem az Apple kínálatában lévő) zenestreaming-megoldásokra hívják fel a figyelmet.
Tulajdonképpen arról van szó, hogy az Apple eszközeire a felhasználók csak az App Store-on keresztül tölthetnek le applikációkat. Az itt lezajló vásárlásokra az Apple 30%-os sarcot vet ki. Vagyis ha például Spotify-on szeretnénk zenét hallgatni egy Apple eszközön, akkor azt csak csak az App Store-on tölthetjük le.
Ám bármilyen szolgáltatásért fizetendő havidíjat nem feltétlenül kell az App Store-ban fizetnünk – ha mégis így teszünk, a díj 30%-kal magasabb lesz (tekintve, hogy a fejlesztő cég természetesen áthárítja ezt a költséget a végfelhasználóra). Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenyjogért felelős biztosa szerint az Apple korlátozta “a fejlesztőket abban, hogy tájékoztassák a fogyasztókat az Apple ökoszisztémáján kívül elérhető alternatív, olcsóbb zenei szolgáltatásokról”. Vagyis a Spotify esetében arról van szó, hogy az Apple megakadályozta a streamingszolgáltatót, hogy kommunikálja a felhasználói felé: akár az App Store-on kívül is fizethetnek a szolgáltatásért, így megspórolva a 30%-kal magasabb díjat.
A fogyasztók több mint tíz éven át tartó megkárosítása, az EU trösztellenes szabályainak megsértése miatt döntött úgy az Európai Bizottság, hogy a valaha kiszabott harmadik legnagyobb büntetéssel sújtja az Apple-t, 1,8 milliárd euró befizetésére kötelezve a techóriást.
A vizsgálat háttere
Az EU vizsgálata még 2019-ben indult, azután, hogy a Spotify panaszt tett az Apple gyakorlata ellen. Az Európai Unió szakértői úgy találták, hogy az Apple által beszedett 30%-os díj valóban magasabb előfizetési díjakhoz vezet, vagyis tulajdonképpen a fogyasztók isszák meg a dolog levét, akik csak drágábban férhetnek hozzá bizonyos szolgáltatásokhoz.
A március döntés a súlyos pénzbüntetésen túl egy talán még fontosabb elemet is tartalmaz, annak értelmében ugyanis az Apple nem folytathatja tovább azon gyakorlatát, hogy blokkolja a saját ökoszisztémáján kívüli alkalmazások elérését. Vagyis, ha jogerőre emelkedik, az Apple többé nem korlátozhatja az appok letöltését csak az App Store-ra.
Ennek megfelelően idén januárban az Apple már jelezte is, hogy az EU-ban élő felhasználói már az App Store-on kívülről is letölthetnek majd alkalmazásokat. Bár az Apple fellebbezni tervezett a döntés ellen, április elején úgy nyilatkozott, hogy frissíti az App Store irányelveit, így a Spotify-hoz hasonló zenestreaming-appokban már megjelenhetnek olyan linkek vagy gombok, amik az App Store-on kívüli (alternatív) zenevásárlási lehetőségekről tájékoztatnak. Azért igazi pálfordulást ne várjunk: az új szabályok értelmében ha a felhasználó az App Store-ból kivezető linkre kattintás után 7 napon belül vásárol, az Apple-t 27 százalékos jutalék illeti…