Egy vállalat életében mindig nagy mérföldkő a rebranding, vagyis a márkanév illetve a márkaarculat megújítása.  A fejlődés és megújulás nemcsak a piac sajátossága, bármely szervezet életében bekövetkezhet egy olyan pillanat, amikor gazdasági vagy más tényezők miatt a változás mellett dönt.  A nagyszabású márka- vagy arculatfrissítés gyakoribb a cégek életében, mint azt gondolnánk. Sok más vállalathoz hasonlóan a Telenor is elérkezett ehhez a nagyszabású eseményhez: 2022. március 1-től Yettel néven folytatjuk tovább a tevékenységünket, a márkanév mellett az arculati elemeinket is újragondoltuk.  Cikkünkben összeszedtünk néhány példát, amelyeken keresztül bemutatjuk, hogyan lehet sikeresen véghezvinni egy ilyen összetett és sok mindenre kiterjedő változást.

Új irány – új arculat

A leggyakoribb egy márka életében, a logó frissítése, újra tervezése. A logó egy olyan vizuális elem, amely vállalatot vagy terméket társít egy jól meghatározott, könnyen felismerhető és azonosítható szimbólummal.

Volkswagen – A népautó logója újabb kiváló példája annak, hogy egy-egy márka arculata hogyan hallgat az idők szavára. A Volkswagen már a kezdetektől a jól ismert és egyszerű VW-logót alkalmazza – de az 1937-es indulás óta eltelt évtizedekben a változatlan márkanév mellett is számos alkalommal igazítottak a logón, hogy az mindig frissen hasson. Ez különösen bravúros teljesítmény figyelembe véve azt, hogy a kék szín 1967-es megjelenése óta alig változott valami ezen a kulcsfontosságú arculati elemen.

Microsoft Windows – Újabb régi barát: ki ne ismerné a Windows számtalanszor látott ablakos logóját. Ahogy a nagy versenytárs Apple is virtuóz módon csűrte-csavarta egyszerű almás logóját az 1977-es első verzió óta, úgy a Microsoft sem tehette meg, hogy ne igazítsa az aktuális trendekhez operációs rendszerének legtöbbünk számára unalomig ismert logóját. A recept a korábbiakhoz hasonló: a lényeg változatlan, de az apróbb változtatások segítik, hogy a logó mindig modernnek hasson a felhasználó szemében.

Majd az idő eldönti…

Néhány mára már jól ismert márkanévről nem is sejtjük, hogy az eredeti elképzelés a nevet vagy akár a terméket tekintve nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.  Némi változtatással azonban világhírnévre tettek szert, és már nem is tudjuk elképzelni őket más névvel.

Instagram – Mára talán kevesen tudják, de az Instagram 2010-ben még Burbn néven indult. Ráadásul eredetileg nem is képek megosztására szolgált: egyfajta lokáció-alapú közösségi platform volt az alapítók elképzelése, de az app túl bonyolult volt, és nem ért el nagy sikereket. Az egyszerűsítés jelszavával a cég vezetői úgy döntöttek, csak a Burbn egyik legnépszerűbb szolgáltatására, a képmegosztásra fókuszálnak. A többi már történelem: az Instagram 2 hónapon belül egymillió érdeklődőt vonzott be, mára pedig több, mint egymilliárd aktív felhasználója van havonta. 

Google – Képzeljük el egy pillanatra, hogy hirtelen szeretnénk megtudni, kicsoda Larry Page és Sergey Brin és elhatározzuk, hogy megblackruboljuk az interneten. Viccesen hangzik, ugye? Pedig a két alapító elsőként ezen a néven keresztelte el a világ mostanra legismertebb keresőmotorjának elődjét, a Google-t 1996-ban. Szerencsére 1997-re rájöttek, hogy ez a név egyszerűen nem elég jó a terméküknek, így gondolkodni kezdtek egy könnyebben megjegyezhető és megkapó néven. Az alapötlet Googol volt, ám egy elütésnek köszönhetően végül a mindenki által jól ismert Google lett a befutó. 

Vegyünk egy nagy levegőt és váltsunk márkát!

Orange – Bár nálunk talán kevesen hallottak róla, az Orange a világ nagy részén igen jól ismert márka, amit 2020-ban a 66. legértékesebb globális brandnek is megválasztottak. Az eredetileg is Orange nevű vállalatot 2000-ben vásárolta fel a France Telecom. 2013-ban azonban úgy döntöttek, hogy a teljes cégportfóliót beterelik a képzeletbeli narancsszín esernyő alá A kezdeti akadályokon és idegenkedésen túljutva azonban az őszinte és barátságos identitással bíró brand mára nagy népszerűségnek örvend, világszerte 265 millió felhasználója van 26 országban. 

Telenor – Ez nem búcsú, hanem egy új kezdet. Ezzel a mondattal vezetjük be ügyfeleinket az új időszámításba, hiszen 2022. március 1-től új névvel és megújult arculattal, Yettel néven folytatjuk működésünket. Blogunk egy másik cikkében elolvashatják, mi húzódik a váltás hátterében, itt pedig egy videóban ismerkedhetnek az új izgalmas logónkkal és színeinkel.

Már nagyon vártuk a változást, hiszen ez egy hatalmas mérföldkő vállalatunk életében. Yettelként március 1-től célunk, hogy egyensúlyt vigyünk ügyfeleink életébe, hogy könnyebben és egyszerűbben érhessék el terveiket. Tudjuk, hogy a technológia néha kihívást jelenthet, éppen ezért a Yettel egyszerű, gyors, megbízható, és segít ügyfeleinek.