Az EU márciusban életbe lépett új digitális piacokról szóló törvénye (Digital Markets Act, DMA) egész sor szigorítást hoz az online adatvédelem terén.

A változások miatt főleg a nagy techcégeknek (Apple, Google, Amazon, Meta, stb) főhet a feje, de ezek hirdetőit, vagyis akár a magyar KKV-kat is érintik a változások. Lássuk, mi miatt is indult most el az eddigi talán legszigorúbb EU-s vizsgálat az online platformok ügyében, és mire kell felkészülnünk hirdetőként!

Újabb vizsgálat a nagyok ellen

Az EU most indított vizsgálata azon kapuőrök ellen irányul, amely kört a DMA határozza meg. A digitális piacokról szóló törvény szerint a kapuőrök azok a sok felhasználót elérő nagy digitális platformok, amelyek bizonyos “alap online szolgáltatásokat” nyújtanak (keresés, videómegosztók, közösségi hálózatok, üzenetküldők, vagy akár a mobilalkalmazás-áruházak). Ezek jellemzően az Európai Unió nagy részén aktívak, és a gyanú szerint erős gazdasági pozícióikat szabálytalanul használják fel.

Az EB (Európai Bizottság) egy szeptemberi határozata a következő szolgáltatókat minősíti kapuőrnek: Alphabet (a Google anyacége), Amazon, Apple, ByteDance, Meta (a Facebook anyacége) és Microsoft. A 12 hónapon belül lezárni tervezett vizsgálat több cég ügyeire is kiterjed: 

  • a Google-nél és az Amazonnál azt gyanítják, hogy a keresési találatok között előnyt élveznek a cég saját szolgáltatásai
  • az Apple esetében az merült fel, hogy miután kénytelen volt megnyitni alkalmazásboltját, a többi szereplő felé előnytelen díjstruktúrát határozott meg
  • a Metánál pedig amiatt vizsgálódnak, hogy a cég megfelelően kezeli-e a felhasználók adatait, illetve szabályosan határozta-e meg a fizetős szolgáltatások fizetési feltételeit.

A “játék” nem babra megy: a brüsszeli testületnek jogában áll vaskos, akár az érintett vállalatok éves globális forgalmának 10%-át kitevő bírságot kiszabni. Ha pedig a cég nem hagyna fel a jogsértéssel, az EB akár be is tilthat bizonyos szolgáltatásokat, vagy kötelezheti a vállalatot egy egész üzletág, vagy egyes részeinek eladására.

Hogy érinti a DMA a hirdetőket?

A Digital Markets Act hosszas előkészítés után 2024. márciusában lépett hatályba, és a felszín alatt nagyobb változást jelent, mint gondolhatnánk. Az új előírások be nem tartása esetén ugyanis korlátozhatják, vagy akár fel is függeszthetik hirdetői fiókunkat, és az ott tárolt adatok törlése is felmerülhet.

Ennek hátterében az áll, hogy a DMA miatt a Google mérési technológiája már csak akkor követheti a felhasználó online tevékenységét, ha az kifejezetten hozzájárult ehhez. Beleegyezés hiányában adatok sincsenek – sőt, a Google-nek figyelmen kívül kell hagynia az érvényes hozzájárulási azonosítók nélkül beérkező EU-s adatokat is. Ha nincs hozzájárulás, ezek az EU-s adatok nem fognak szerepelni a statisztikákban, ami ronthatja a hirdetési kampányok teljesítményét.

Hirdetőként a következő fontos lépéseket kell megtennünk:

  • Válasszunk egy megbízható hozzájárulás-kezelő platformot (OneTrust, Piwik, Cookiebot, CookieYes, stb)
  • Vezessük be honlapunkon a Google Consent Mode használatát, amelynek segítségével adatvédelmi aggályok nélkül elemezhetjük akár az adatgyűjtésbe bele nem egyező felhasználók viselkedését is
  • Álljunk át a Google Analytics 4-re, bár ez jó eséllyel már meg is történt
  • Egyéb technikai változásokra is szükség lehet (Google Ads és DV360 verziófrissítés)

A hirdetők tehát itt “csak” hirdetéseik pontosságát kockáztatják, de a Google (és a többi techóriás) számára nagyobb a tét. Egy vállalkozás szempontjából tehát egyelőre elég a fenti lépésekre fókuszálni – a továbbiakról, vagyis a vizsgálat menetéről pedig hírt adunk a Yettel Business Blogon!