A közösségimédia-platformok 2023-ban is izgalmas évet zártak: Elon Musk vezényletével ekkor nevezték át X-re az addig Twitterként ismert felületet, de tavaly indult a Mastodon és a Threads is.
Miközben mindent letarolt a TikTok, az utána rohanó Facebook és a Twitter útközben mintha elhagyta volna az első generációs közösségimédia-felhasználók tömegeit. Mindennek hátterében pedig ott a mesterséges intelligencia mindent felülíró diadalmenete, ami 2024-ben is a legmeghatározóbb trendnek ígérkezik.
Korábbi cikkünkben sorra vettük, mi várható idén a legfontosabb platformokon (Facebook, Instagram, TikTok). A Search Engine Journal összeállítása alapján jelen cikkünkben pedig arra keressük a választ, milyen általános trendeket és tanácsokat látnak érvényesnek a szakértők 2024-ben, amelyek segíthetnek sikeressé tenni közösségimédia-marketingünket.
Lassú építkezés a közösségi médiában
Az első és legfontosabb, stratégiai horderejű változás, hogy lépést kell tartanunk a közösségi média szerepének átalakulásával. Ahogy a korai időkben a könnyen megszerezhető többletforgalomért fordultunk ezen platformokhoz (vagyis a platformokról vállalkozásunk weboldalára igyekeztünk terelni a látogatókat), úgy ma már inkább a kapcsolatépítésre kell fókuszálnunk. Ezen felületeken tudunk ugyanis a leghitelesebben és közvetlenül kapcsolatot fenntartani közönségünkkel – legyenek azok meglévő vagy jövőbeni vásárlók.
Való igaz, hogy ez egy lassú építkezés, ahol nem feltétlenül jutunk azonnal kézzelfogható eredményekre. De a valódi kapcsolatok könnyebben fenntarthatóak, így nem csak, hogy kisebb lemorzsolódással kell számolnunk, de ezek a vállalkozásunkhoz szorosabban kapcsolódó követők értékesebbeké is válhatnak, mint a könnyen megszerzett, ám hamar tovább is álló közönség.
“Szellemi újító” szerep
A magyarra nehezen átültethető thought leader kifejezés olyan “szellemi újítókat” takar, akik saját területükön elismert szakértők. Ez a szerep nagyban felértékelődött az elmúlt években, mióta a keresőalgoritmusok is egyre célzottabban és szofisztikáltabban keresik (és találják) meg a minőségi tartalmakat. De a generatív AI felfutásával a jövőben is számíthatunk rá, hogy ha szakterületünkön valóban értékes, eredeti tartalmat állítunk elő, ami a közönségünk igényeire rezonál és igazi segítséget jelent, akkor a mesterséges intelligencia korszakában is jók lesznek a kilátásaink.
Ezen tartalmakról gondolkodva tartsuk észben, hogy a “thought leadership” inkább minőségi, mint mennyiségi kritérium. A közösségi média természetes közege a szakértők által előállított rövid, ám velős, értékes tartalmaknak. Amennyiben hiteles és a kellő energiabefektetéssel készültek, ezek a tartalmak akár fizetett hirdetések nélkül is jól teljesítenek a közösségi platformokon.
Közösségi adattenger
A Facebook már korán felismerte, hogy a közösségi platformok igazi ereje az adatokban rejlik. Nem csoda, hogy a több millió fogyasztó figyelmének legutolsó rezdülését is követő Meta ekkorára nőtt: bár magát a platformot ingyenesen használhatjuk, adatainkért a hirdetők sokat fizetnek a Metának.
Azonban az adatok akkor is értékesek lehetnek számunkra, ha nem indítunk fizetett kampányokat a különféle közösségi platformokon. Az adatelemzés ugyanis segíthet azonosítani, melyik témák, tartalomtípusok, publikálási időszakok támogatják a legjobban céljainkat. A közösségi platformokról kinyert adatok elemzésében pedig a mesterséges intelligencia segítségét is kérhetjük, így villámgyorsan, akár automatizált módon nyerhetünk ki fontos információkat közösségi oldalainkról.
Videós tartalmak
Végül ne feledkezzünk meg az elmúlt évek slágertémájáról sem: a (rövid) videók továbbra is mindent visznek a közösségi médiában. A TikTok sikere is jól jelzi, hogy a jó videók valóban bevonzzák és lekötik a (főként fiatalabb) közönség figyelmét. A videókészítés egyre inkább kötelező eleme egy vállalat digitális marketingtevékenységének.
A rövid tartalmakon túl azonban az “élőzés” is egyre inkább terjed, ami a beépített chatfunkción keresztül a felhasználók számára közös élménnyé formálja a videós tartalmak fogyasztását. Nem tűnik tehát megúszhatónak, hogy a vállalkozások videós képességeik fejlesztésébe is invesztáljanak. De addig is érdemes kiaknázni a felhasználók által generált tartalmak lehetőségeit is. A követők bevonása (például egy nyereményjáték során) egyszerre növelheti a felhasználók elkötelezettségét és eredményezhet vállalkozásunk számára jól használható tartalmakat!