Elon Musk fordulatos működése a leánykori nevén Twitterként indult, ma azonban X-ként ismert platform élén sokakban megkongatta a vészharangot, hogy leáldozhat a népszerű platform csillaga. Ezt a pillanatot választotta a Facebook anyacége, a Meta, hogy bemutassa saját alternatív platformját, a Threads-et. Lássuk, mit kínál az új közösségi platform!

Erősödő verseny és a Twitter bizonytalan jövője 

Arról már itt, e blog hasábjain is megemlékeztünk, hogy Elon Musk döntései sokakat elbizonytalanítottak az X (ex-Twitter) jövőjével kapcsolatban. A milliárdos techguru egy “everything appot”, vagyis a kínai WeChat-hez hasonló, számtalan funkciót kínáló integratív applikációt szeretne faragni a Twitterből – ezt volt hivatott jelezni a névváltás is. 

A nagy szervezeti átalakítások miatti felfordulás és a kommunikációtól elforduló fókusz azonban megnyitja a teret a vetélytársak előtt. Ezért talán nem is meglepő, hogy a Meta az ígértnél  korábban, idén július elején elindította saját új kommunikációs platformját, a Threads nevű megoldást, ami sok szempontból a Twitter klónjának tekinthető. (A Threads szó szerint fonalat vagy szálat jelent, a technológiában azonban hagyományosan az egymásra válaszoló kommentek beszélgetésfolyamát jelölik ezzel a névvel).

A Threads erősen indított: 24 órán belül már 30 millió feliratkozója volt, ma pedig már 132 milliós felhasználói tábort becsülnek neki. Ezzel a Threads lett a 100 millió felhasználót valaha leggyorsabban elérő app. A kezdeti érdeklődés tehát óriási volt, és bár augusztusban megbicsaklani látszott a növekedés, a Meta igyekszik új funkciókkal bővíteni a platformot, hogy megtartsa új felhasználóit. De milyen fegyverzettel indul a küzdelembe a Threads az X ellen?

Különbségek a Threads és a Twitter/X között

A legalapvetőbb különbség nem is funkcionális, hanem inkább “politikai” színezetű: elemzők szerint a Twitter fő vonzerejét valójában azok a szereplők adták, akik ezen a platformon osztották meg nézeteiket. Újságírók, tech-szakemberek, politikusok, véleményvezérek hada használta a Twittert úgy Amerikában, mint Európában és a világ más tájain. Közülük sokakat elidegeníthetett Elon Musk viselkedése, ezért kereshetnek alternatívákat – márpedig ha ők átköltöznek a Threads-re, azzal követői bázisukat is magukkal vihetik.

Persze technológiai értelemben is számtalan különbség van. Ezeket szedi össze tételesen a Giraffe Social Media által készített infografika.

Forrás: https://www.giraffesocialmedia.co.uk/threads-vs-twitter/

A postok maximális hosszúsága Threads-en 500 karakter, míg a Twitter/X-en 280 karakter (egészen 2017 óta, amikor a korábbi 140 karakterről megduplázták a karakterlimitet). A posztokban mindkét platformon elhelyezhetünk linkeket, képeket, és videókat is, bár ez utóbbiak maximális hosszában van különbség: míg a Threads 5 perces videók publikálását is engedi, az X-en az 2 perc 20 másodperc. A Threads emellett a hírek szerint már dolgozik a hangüzenetek elérhetővé tételén, ami az X-en egyelőre csak az iOS app felhasználóinak opció.

Mindkét platform lehetővé teszi, hogy felhasználóként verifikáljuk profilunkat, vagyis követőink biztosak lehetnek benne, hogy valóban mi kommunikálunk a profilon keresztül – bár ez az ex-Twitteren az X Premium fizetős csomag funkciója. Hasonlóan fizetős opció az X-en a posztok szerkesztése, ami a Threads-en nem elérhető.

Az X-en emellett a közvetlen, felhasználók közti üzenetküldés lehetősége is adott, ami a Threads-ből egyelőre hiányzik. Hasonló különbség a trending, vagyis éppen nagy sikerű, felívelő posztok felfedezése, a hashtagek (címkék) hozzáadása, és a reklámok használata. Ez utóbbi valószínűleg a Threads-re is megérkezik előbb-utóbb, azonban egyelőre csak az X-en elérhető.

Fontos megjegyezni, hogy bár az infografika készítésének idején az Androidos és iOS applikációk mellett a Threads még nem rendelkezett olyan feltelepíthető “desktop” klienssel, mint az X, ez azonban azóta megjelent a platformon. Várható, hogy a Threads az X több másik funkcióját is megkapja a közeljövőben, ezzel is megpróbálva elhódítani a Twitter/X régi felhasználóit.

Hirdetési szempontból talán nem nagy különbség, de érdemes kiemelnünk, hogy míg az X engedi, a Threads tiltja a felnőtt tartalmak megosztását.

Összességében tehát funkcionalitás tekintetében a Threads egyelőre némiképp elmarad az X-től, de a fejlesztők gőzerővel dolgoznak rajta, hogy ezek ne jelentsenek limitációt a jövőben, így megkönnyítve az X-ben (vagy annak vezetőjében, Elon Muskban) csalódott felhasználók platformváltását. A Yettel Business Blogon továbbra is követni fogjuk a funkciók bővülését, különös tekintettel a hirdetőknek is releváns újítások megjelenésére!