A globális piac rohamosan terjedő digitalizációja mára a legkisebb vállalkozásokat is ráébresztette az online jelenlét fontosságára. Ha már van honlapunk és közösségimédia-felületeink, jön a következő lépés: előrébb lépni a keresési rangsorban. Mutatjuk, mik voltak a keresőoptimalizálás, vagyis SEO legfontosabb trendjei 2023-ban – ha lemaradásban vagyunk, ezekkel a területekkel érdemes kezdeni!

Keresőoptimalizálási tippek KKV-knek

A téma fontossága miatt e blog hasábjain is már több ízben foglalkoztunk a keresőoptimalizálás kérdésével. Hogy csak idei vonatkozó cikkeinkből mazsolázzunk: év elején megvizsgáltuk, mik a leggyakoribb SEO-buktatók, tavasszal pedig sorra vettük a Google legfontosabb újításait és fejlesztési irányait. Később általános áttekintést adtunk a 2023-ban legrelevánsabb SEO-területekről, és külön foglalkoztunk a lokális keresőoptimalizálás témakörével is.

Most, az év utolsó harmadának kezdetén az SMB Services jóvoltából közzétett infografika alapján újra megvizsgáljuk, a szakértők tapasztalatai szerint melyek voltak az idei év legfontosabb SEO-trendjei. Ha úgy érezzük, az alábbiak közül bármelyikben van még terünk a fejlődésre kis- vagy középvállalkozásunk online jelenlétének kialakításában, sosincs késő elindulni a keresőoptimalizálás hosszú, de jelentős előnyökkel kecsegtető útján!

1. Használjuk okosan a mesterséges intelligenciát

A ChatGPT-hez hasonló generatív AI modellek megjelenésével bárki könnyen, gyorsan generálhat tartalmakat szinte bármilyen témakörben. Ezzel máris erősebbé vált a verseny az online térben, egyre nagyobb a “zaj”, amiből nehezebb kitűnni. 

De tartsuk szem előtt, hogy ezt a változást a keresőplatformok, és köztük a legnagyobb, a Google is felismerte. A mesterséges intelligencia által automatikusan kreált tartalom ugyanis ritkán magas minőségű, és több esetben azt tapasztaljuk, hogy kevésbé felhasználóbarát, esetleg kevésbé a saját célközönségünkre célzott, és cégünk kommunikációs arculatához illeszkedő tartalmakat kapunk. Számítsunk rá, hogy az efféle tartalmak megkapják a “100%-ban mesterséges intelligencia által generált tartalom” címkéjét – ez pedig egyet jelent a lejjebb sorolással is.

Ezért kezeljük a helyén az AI-t: az így létrehozott tartalmak tökéletes ugródeszkát jelentenek, azonban változtatás nélküli publikálásuk ritkán jó ötlet. Használjuk inkább első vázlatként ezeket, amelyeket aztán némi szerkesztéssel, kreatív ötletek hozzáadásával gazdagíthatunk, hogy jobban megfeleljenek közönségünk érdeklődésének. Az ilyen “emberarcú” tartalom könnyebben olvasható, sokszor informatívabb, és a keresőmotorok sem sorolják hátra, mint gépek által generált tartalmat.

2. Embereknek írjunk, ne gépeknek

A második, unalomig ismételt alapszabályt már jól ismerhetjük. Bár a SEO valóban egy technikai jellegű tevékenység, amelynek célja előrébb kerülni a keresési találatok között, a vágyott célt úgy érhetjük el, ha gépek helyett a felhasználókra (olvasóinkra, követőinkre, célközönségünkre) fókuszálva hozzuk létre tartalmainkat.

Tartsuk szem előtt, hogy elsősorban (potenciális) olvasóinknak igyekszünk értéket közvetíteni, célunk az ő valódi kérdéseiket megválaszolni, nekik segítséget nyújtani. Ha ezt átgondolt, jó minőségben megírt, újdonságokat közlő és okosan strukturált szövegekkel tesszük, azok automatikusan jó helyezést fognak elérni a keresőoldalakon.

3. Long-tail kulcsszavak

A Chris Anderson által kitalált “long tail” (hosszú farok) kifejezés az olyan kulcsszavakra utal, amelyek hosszúak és részletesen specializáltak, ám emiatt alacsonyabb keresési volumen érkezik rájuk.

  • Chris Anderson elméletének értelmében például a “sütemény recept” egy igazi short tail (rövid farok) kulcsszó, ami kevéssé célzott, de sok keresés érkezik rá.
  • A “pisztáciás sütemény recept” már eggyel jobban specializált, ezt a kategóriát “medium tail” (közepes farok) néven említi a szerző.
  • Míg a “pisztáciás-mandulás sütemény csokoládéval recept” egy vérbeli “long tail” (hosszú farok) kulcsszó: igen specifikus, így kevesebb keresés érkezik rá, ezen keresések esetében viszont tűpontosan tudhatjuk, mire kíváncsi a keresést indító felhasználó.

Ezek az alacsonyabb keresési volumennel bíró részletes kulcsszavak kiváló lehetőséget nyújtanak, hogy jól körülhatárolt, specifikus területeken jó helyezést érjünk el. Találjuk meg a vállalkozásunk tevékenységéhez leginkább passzoló “long tail” (hosszú farok) kulcsszavakat, és készítsunk kifejezetten olyan tartalmakat, amelyek ezen kulcsszavak esetén segítenek nekünk a keresési listák csúcsára kerülni!

4. Minőség mindenek felett

A korábbiakból nyilvánvaló lehet: a régi időkkel szemben, amikor a kulcsszavak minél gyakoribb ismételgetése hozhatta el a vágyott sikert, ma már egyértelműen a minőségre kell koncentrálnunk. Ehhez pontosan meg kell értenünk, célközönségünk mire kíváncsi, amikor bizonyos kulcsszavakra keres, majd valóban professzionális, magas minőségű tartalommal kell megválaszolnunk az érdeklődők releváns kérdéseit. Fontos, hogy a tartalmak könnyen fogyaszthatóak, vizuálisan is vonzóak, jól strukturáltak legyenek, és kérdéseket válaszoljanak meg. Ezen kívül pedig jó ötlet bevonni a felhasználók által generált tartalmakat (kommenteket, véleményeket) is, amik segíthetnek a bizalomépítésben.

5. Előtérben a felhasználói élmény

A felgyorsult digitális térben minden versenytársunk a felhasználók figyelmére, idejére pályázik. Ha weboldalunk lassú, nehezen böngészhető, strukturálatlan, vagy mobilról nem elérhető, a felhasználó másodpercek alatt dönthet úgy, hogy inkább más forrást keres. Ezért fontos, hogy tartalmaink mobil eszközökről is elérhetőek legyenek, gyorsan és átláthatóan jelenjenek meg, és akadálymentesen hozzáférhetőek legyenek. Ezen kívül pedig bátorítsuk felhasználóinkat, hogy megosszák véleményüket, ezzel is további interakciókat generálva!