Reggeli kávé, sajtószemle, Facebook-bírság: olyan, mintha a Meta megbírságolása mára az EU-s döntéshozók mindennapi rutinjává vált volna.
A legutóbbi, egymilliárd eurós mérföldkőről mi is beszámoltunk. Az adatvédelmi kifogások miatt állandósult szkander a fejlett államok és az felhasználói adatokból őrületes pénzt csináló Meta között most újabb bírsághoz vezetett. Az ír Adatvédelmi Bizottság idén májusban 1,2 milliárd euróra (nagyjából 450 milliárd forintra) büntette a Facebook anyavállalatát.
Miért bírságolják a Metát?
Ahogy azt már megírtuk, a Meta elleni sorozatos támadások lényegi oka nagyjából az, hogy az EU komolyan veszi polgárainak személyes adatainak védelmét. Nem véletlen, hogy az EU-ban született meg a GDPR, vagyis az Általános adatvédelmi rendelet, a világ legszigorúbb adatvédelmi szabályozása. Mindez azonban élesen szembenáll a Meta érdekeivel, ami a hatékonyabb hirdetések értékesítéséből növelte hatalmasra bevételét – márpedig a hirdtések attól lesznek olyan hatékonyak, hogy személyes adataink egyre pontosabb célzást tesznek lehetővé.
A legújabb gigabírság abból fakad, hogy az EU pontosan megszabja, milyen óvintézkedésekkel kell polgárainak személyes adatait megvédeni, ha azokat az EU határain kívülre küldik. A Meta amerikai szerverei is ilyen határátlépésnek minősülnek, így a Meta adatcseréjére is vonatkoznak a szigorú előírások. Az ír adatvédelmi hatóság szerint a cég nem látta el kellő védelemmel a Facebook-felhasználók adatait amikor azokat a tengerentúlra továbbította. A 2020-ban szigorított követelmények megsértését pedig egy rekordnagyságú, majdnem 450 milliárd forintos büntetéssel “honorálta”.
A Meta tagad, a karaván halad
A Meta támadja a döntést, fellebbezésében arra hivatkozik, hogy a legtöbb nagy cég gyakorlata hasonló, a rekordbírság pedig veszélyes precedenst teremt. A komplex hálózatokon átívelő adatcsere valóban gyakori – éppen ezért az ír döntés nem csak a Metáról szól. Ennek eredményeképpen előfordulhat, hogy az amerikai cégek ezentúl EU-s szervereken lesznek kénytelenek tárolni az adatokat.
A mostani bírság jelentősége tehát túlmutat a közösségi médián, és valójában arról szól, hogy ha az amerikai döntéshozók nem szigorítanak az adatvédelmi irányelveiken, akkor az EU rá fogja kényszeríteni a tengerentúli vállalatokat az Uniós adatvédelmi követelmények betartására. Ez pedig még akkor is nagy horderejű döntés, ha a Meta gyakorlatán vélhetően keveset fog változtatni, hiszen szakértők szerint még ez a rekordméretű gigabírság is eltörpül azok mellett az összegek mellett, amit a Meta az EU-s polgárok személyes adatainak felhasználásával megkeres.