A Facebook anyacége, a Meta legutóbb novemberben jelentett be nagyszabású leépítést, melynek keretében munkavállalóinak 13%-ától, mintegy 11.000 embertől búcsúzott el.

A metaverzum jövőbeni sikerében bízó cég márciusban újabb leépítéseket lengetett be – ezzel együtt pedig egy stratégiai irányváltás koncepciója is körvonalazódni látszik.

Hullámhegyek és hullámvölgyek

A tavaly novemberi kirúgási hullámot a Meta vezetője, Mark Zuckerberg saját felelősségének titulálta. Annak hátterében ugyanis a vezérigazgató szerint egy menedzsmenthiba állt: nevezetesen az, hogy az e-kereskedelem COVID-járvány alatti felfutását és az ezzel járó megszaladó bevételeket fenntarthatónak ítélték. 

Azóta azonban kiderült, hogy ezeket a kiugró bevételeket a körülmények – a Meta számára – kedvező, de átmeneti összjátéka okozta. Zuckerberg üzenete szerint ugyanis az e-kereskedelem a járvány után visszatért a korábbi trendekhez, így csökkentek a cég hirdetési bevételei. Jelenleg a világgazdaság kilátásai sem túl rózsásak, ráadásul az Apple adatbiztonsági frissítései is hozzájárultak a bevételek hanyatlásához. (Az Apple készülékein egy új funkció segítségével a felhasználók apponként is letilthatják a személyes adataik felhasználását – ez a lépés becslések szerint önmagában 10 milliárd dollár körüli veszteséget okozott a Metának).

A vállalat ezen tényezők miatt kényszerült a költségek racionalizálására, így került lapátra 11.000 munkavállaló még 2022 novemberében. A mostani újabb leépítési döntés hátterében azonban már más okok állnak…

A metaverzum foszladozó álma

Az Apple adatbiztonsági lépése óta a Meta gyorsan továbbfejlesztette a hirdetések targetálását segítő rendszereit, így azoknaknegatív hatását legalább részben sikerült kiküszöbölnie. Viszont  az igazán nagy dobásnak szánt  metaverzum ötlete úgy fest, egyelőre mégsem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Valószínűleg inkább ez állhat a kirúgások és a vállalat strukturális átalakításának hátterében.

A metaverzumról már többször értekeztünk e blog hasábjain. A koncepció egyfajta párhuzamos virtuális valóság megteremtését takarja, amire a Meta “dupla vagy semmi” játék keretében látszólag feltette a jövőjét. Ezért is változtatott nevet a korábban csak Facebookként ismert cég. A befektetők azonban úgy tűnik, nem hisznek Zuckerberg álmában – ezért is lehet, hogy a cég vezetője a legutóbbi üzleti negyedév elemzésében már a vállalati struktúra “kilapításáról” beszélt, és a fejlesztések fő területeként a virtuális valóság helyett inkább a ma divatos mesterséges intelligenciát (MI) jelölte meg.

A cég szerkezetének átalakítása is ezt az irányváltást hivatott segíteni. Zuckerberg üzenete szerint a szerkezet “laposítása” nagyjából a középvezetői réteg slankítását takarja. Szerinte ez  egyértelműen gyorsítja a döntéshozatalt, így az újabb leépítésektől vélhetően azt remélik, hogy a cég hatékonyabban tud majd fókuszálni a mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztésekre, miközben a lépés a bérköltségeket is csökkenti.

Nem “csak” arról van tehát szó, hogy a techóriásnál kirúgnak párezer embert. Sokkal inkább az a helyzet, hogy a leépítések körüli hírverés miatt kevésbé figyelünk fel arra, hogy a cég tulajdonképpen újradefiniálja céljait. Ez pedig új irányt szabhat a mindennapjainkat nagyban meghatározó közösségi platformnak, illetve alapvetően változtathatja meg az óriáscég működését.