Ahogy összességében a világban, 2022 a közösségi médiában is kaotikus év volt.
Beköszönt a BeReal, tovább dübörgött a TikTok, a Meta-féle Facebook pedig végképp a “boomerek” játszóterévé látszik válni. Mindeközben a Twitter háza táján minden eddiginél érthetetlenebb változások követik egymást… A közösségi médiát marketingre (is) használó vállalkozások számára nem érdektelen, hogy mi várható idén a főbb platformokon. Bár ilyen turbulens környezetben nem könnyű prognózist adni, most megkíséreljük összefoglalni, 2023 első napjaiban milyen főbb változásokra számítanak az elemzők!
Tovább nő TikTok
A TikTok gyors és mindent elsöprő sikere a Facebookot is egyfajta identitásválságba taszította: míg korábban a Facebook a fiatalok fő “találkozóhelye” volt, ők mára nagy tömegben átszoktak a TikTokra. Ez egyrészt jelent technológiai változást (jelezve a rövid videók, és az azokat ajánló algoritmusok sikerét), másrészt politikai következményei is lehetnek. Ahogy egyre inkább éleződni látszik a rivalizálás a globális Nyugat és Kína között, nem kizárt, hogy a TikTok is valamiféle korlátozások alá eshet majd a nyugati világban, ha nem képes eltávolodni a Kínai Kommunista Párt kontrolljától.
Akárhogy lesz is, a TikTok fejlődése egyelőre töretlen, és új irányok is kínálják magukat a platform fejlődését tekintve. Az “élőzés” (vagyis a live stream commerce, vagyis az élő egyenesben közvetített tartalmak által támogatott e-kereskedelem) például Kínában már hasít a platformon. Nem lenne meglepő, ha nálunk is teret hódítana a jövőben ez a megoldás. Annál is inkább, mert a tartalomgyártók ma nem járnak olyan jól a TikTokon, mint például a YouTube-on – ezen könnyen segíthetne egy új, live stream commerce-re építő üzleti modell.
A TikToknak ráadásul helyzeti előnye van a virtuális (VR) és kiterjesztett (AR) valósághoz kapcsolódó technológiák használata terén, ami újabb lehetőségeket tartogat a hirdetők számára!
Előremenekül a Facebook: idén már tényleg jön a Metaverzum?
Legyünk őszinték: a Facebook jelen formájában egy némiképp levitézlett platform képét mutatja. Bár anyavállalata, a Meta természetesen tőkeerős vállalat, azért az alacsonyan szárnyaló részvénypiacoknak biztosan nem örülnek – a gondokat pedig csak tetézi az EU-s és amerikai döntéshozók élénk szabályozási kedve, valamint a Facebook elöregedő felhasználói bázisa. A jövő fizetőképes kereslete mindeközben már rég nem a Facebookon épít kapcsolatokat.
A Facebook eközben kissé tétován igyekszik lekövetni a más platformokon megjelenő trendeket. A Reels videók hivatottak például felvenni a versenyt a TikTok őrületesen népszerű rövid videós formátumával (miközben általánosságban is a rövid videók felfutása várható), de az algoritmuson is dolgoznak. A Facebook közlése szerint ezentúl kevesebb tartalmat látunk majd az ismerőseinktől, helyette egyre több Page (Oldal) és általunk nem ismert ember által megosztott tartalom kerül majd a falunkra – természetesen egy, a TikTokéhoz hasonló algoritmus válogatásában.
Úgy tűnik, a gyülekező sötét fellegek előtt az új funkciók fejlesztése másodlagos prioritás a Metánál:a vállalat hosszú távon a metaverzum sikerére fogad. A névváltással is fémjelzett stratégiai irányváltás minden bizonnyal idén is meg fogja szabni, merre fejlődik a platform. Hogy ez marketingszempontból mit fog jelenteni, az még kérdéses, de az biztos, hogy már középtávon is olyan mélyreható változásokra számíthatunk, amik alapjaiban definiálják újra azt, ahogy eddig a Facebook-marketingről gondolkodtunk.
Instagram?
A Facebookhoz hasonlóan az Instagram is főleg a versenytársak fejlesztéseit látszik lemásolni. Itt is hódítanak a rövid videók, és a platform is a mesterséges intelligenciára építő algoritmusban látta a jövőt – azonban ezt a felhasználók már tavaly nyáron nehezményezték, amire válaszul az Instagram bejelentette, hogy visszavesz a tempóból. Ugyanitt az is várható, hogy az Instagramon szintén hódítani fog a kiterjesztett valósággal felturbózott “igazi” valóság, ami utat nyithat a platform erősebb kommercializációja felé, példáultöbb és új típusú hirdetésekkel, esetleg élőben közvetített videókkal megtámogatva.
A Twitter-rejtély
A Twitter története már eddig sem nélkülözte a kanyarokat (ott volt például az emlékezetes karakterlimit-duplázás 2017-ben), üzletileg pedig közel sem volt bombabiztos a vállalkozás, amelynek első nyereséges éve 2018-ban, 12 év működés után jött el… De Elon Musk megjelenése a színen mégis merőben új fejezetet nyitott a Twitter kalandos történetében. Ember legyen a talpán, aki érti az új tulajdonos motivációit, így magabiztosan ma csak annyit állíthatunk, hogy a Twitter valószínűleg egy gyors változásokkal tarkított időszak elé néz, amelynek kimenetele kétséges.