A Facebook már régebb óta jelentős vetélytársának tekinti a világszerte egyre népszerűbb TikTokot.

A felfutóban lévő kínai videómegosztó alkalmazás egyre jobban szorongatja a Facebookot, ezért a Meta döntéshozói jelentős változások mellett tették le a voksukat. Minderről egy kiszivárgott dokumentumból értesülhettünk. Lássuk ennek a részleteit!

Feltörekvő TikTok

A kínai eredetű TikTok népszerűsége szédületesen gyorsan nő. Bár a Facebook még mindig piacvezető, a kínai ByteDance technológiai konglomerátum által fejlesztett TikTok már erősen szorongatja: 1 milliárd aktív felhasználójával már megközelíti az Instagram 1,4 milliárdját, bár a Facebook 2,9 milliárdja még odébb van. Viszont a letöltések terén a TikTok app vezet: statisztikák szerint tavaly a Facebookhoz képest 20%-kal, az Instagramhoz képest pedig 21%-kal többen töltötték le a rövid videók megosztásán alapuló alkalmazást.

Ráadásul a Facebook 2021. év végén, most először az eddigi története során nem tudta bővíteni felhasználói körét, azok száma csökkent. Nem meglepő tehát, hogy a Facebook anyavállalata, a Meta mindent megtesz, hogy felvegye a kesztyűt riválisaival.

Új időszámítás az idővonalon

A Facebook hírfolyama (angol nevén timeline, vagyis idővonal) az alkalmazás talán legfontosabb funkciója. A hírfolyam az idők során sokat változott: az ismerősök posztjai mellett egyre több helyet kaptak a bekövetett oldalak megosztásai, és persze szponzorált tartalmak is bőven megjelentek az idővonalon. Mégis, az idővonal máig alapvető funkciója, hogy segítségével tarthatjuk a kapcsolatot ismerőseinkkel, például innen értesülünk róla, ha valaki megházasodott, gyermeke született vagy egyéb jelentős életeseményen van túl.

A Metától kiszivárgott információk alapján azonban a TikTokkal való verseny miatt jelentős változáson mehet át a hírfolyam. Ahelyett, hogy az általunk követett oldalak és ismerősök tartalmaival találkoznánk itt, a jövőben nagyobb arányban jelennek majd meg a Facebook új algoritmusa által ajánlott tartalmak is. A TikTok újítása az is, hogy nem csak a felhasználók aktivitása (vagyis pl. tartalomgyártók bekövetése) alapján ajánl új videókat, hanem a “passzív” jeleket is figyeli. Vagyis ha például megnézünk egy videót, akkor ahhoz hasonlókat fog ajánlani a továbbiakban, függetlenül attól, hogy követjük-e ezen videók létrehozóit. A videó azért is jó példa, mert a hírek szerint a Facebook új hírfolyamában felülsúlyozottak lesznek a videók.

A videók egyeduralma

Nem túlzás azt mondani, hogy megjelenése óta a videós formátum letartolta az internetet. A YouTube megjelenése (és rakétaszerű felívelése) óta számtalan videómegosztó nőtt ki a földből. Mára a teljes internetes forgalom 82%-át (!) videók teszik ki, és az internethasználók 92,6%-a hetente legalább egy videót néz meg az interneten.

Nem csoda, hogy a rövid videós formátum közösségi médiás királya, a TikTok is hasít – ez pedig már a Facebook trónját is veszélyezteti. Amint arról már hírt adtunk, a Meta alkalmazásaiban nemrég nagyobb hangsúlyhoz juttatta a Reels funkciót, hogy megkönnyítse a rövid videók létrehozását és elérését. Már ezt a változtatást is a TikTokkal zajló verseny ihlette, de a jövőben a Meta még tovább mehet: a hírek szerint közelebb hozza egymáshoz a Facebook és az Instagram appokat is.

Konvergáló appok: Instagram, Facebook, Messenger

A Meta terve, hogy összehangolja a Facebook és az Instagram alkalmazások működését. A Facebook-felhasználók például a jövőben mindkét platformról válogatott tartalmakat láthatnak majd a hírfolyamban. De újabb hatalmas változás az is, hogy “összenő, ami összetartozik”: a nyolc éve szétválasztott Facebook és Messenger appok ismét egybeolvadhatnak, hogy az üzenetküldés is egy tető alá kerüljön – ezzel is tükrözve a TikTok által kínált szolgáltatásokat.

Ahogy gyűlnek a tapasztalatok, nincs kizárva, hogy újabb változások is lesznek a legtöbbünk által használt Facebookon. A Metánál a platformért felelős Tom Alison szerint ugyanis a Facebook app jelenlegi formájában kicsit túlzsúfolt, ráadásul egyre több információ áll rendelkezésre arról, hogy a felhasználók tartalmak segítségével kívánnak kapcsolódni egymáshoz.