A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás továbbra is kulcskérdés egy vállalkozás online jelenlétében.

A hatékony keresőoptimalizálás egy folyamatos tanulási folyamat, így fontos, hogy mindig képben legyünk a SEO irányaival. Legutóbb a 2023-as év legfontosabb tanulságait elemeztük SEO szempontból. Most, fél év elteltével lássuk a legjelentősebb trendeket, amelyek megszabják, milyen irányokat vehet a SEO 2024 második felében.

Keresési generatív élmény

Az SGE (Search Generative Experience, vagyis a keresési generatív élmény) a Google válasza a 2023-as év mesterséges intelligencia forradalmára. A Google – egyelőre kísérleti fázisban lévő – megoldása társalgásalapú válaszokat generál a keresésekre. Az AI annyival tud többet a kereséseknél olykor jelenleg is látható úgynevezett bővített kivonatoknál, hogy a szó szerinti idézés helyett több weboldal tartalmát foglalja össze, természetesen mindegyikhez megjelenítve a forráslinkeket. Így alakul át a keresés, és gazdagodik a felhasználó számára egyfajta új, személyes élménnyel.

Az SGE próbaüzemét már 2023 végén elindították az Amerikai Egyesült Államokban. Az SGE várható globális kiterjesztése a jövő SEO-jára készülő vállalkozásként több következménnyel is jár. 

Egyrészt jelenthet nagyobb láthatóságot, megnövelt forgalmat, ha weboldalunk az AI-találatok forráslinkei között szerepel. Másrészt viszont az SGE találatai a keresési oldalon legfelül kapnak helyet – ezzel értelemszerűen lejjebb tolva a “hagyományos” organikus linktalálatokat. Ha az SGE valóban elindul, egy csapásra csökkenhet az organikus találatok jelentősége. 

Ezentúl az lehet a sikeres stratégia, ha az AI számára próbáljuk vonzóvá tenni tartalmainkat. Minden eddiginél fontosabbá válhat, hogy az eddig is legjobb gyakorlatnak tekinthető módon könnyen érthető, közvetlen hangvételű, és jól strukturált tartalmakkal válaszoljuk meg a felhasználók valódi kérdéseit. Az így megírt szöveget könnyebben dolgozza fel a mesterséges intelligencia is, így segíthetjük, hogy weboldalunkat is forrásként tüntesse fel a rendszer.

Hangalapú keresés

A hangalapú vezérlés egyre több készülékben elérhető, így lassan átformálva azt, ahogyan interakcióba lépünk eszközeinkkel. Az iPhone-okon elérhető Sirihez hasonló asszisztensek megkönnyítik a telefon kéz nélküli használatát, megkérhetjük például, hogy jegyezzen nekünk fel valamit, tegyen be egy számot, vagy keressen rá valamire. 

Ez utóbbi esetben weboldalunkkal akkor kerülhetünk a találati lista élére, ha tartalmaink a hangalapú keresések jó részének apropójául szolgáló kérdésekre válaszolnak közvetlen, lényegretörő stílusban. Vagyis az SGE és a hangalapú keresés egyaránt amellett szól, hogy az év második felében érdemes lehet áttekintenünk tartalmainkat ebből a szempontból is. Jó ötlet lehet egy FAQ (magyarul GYIK, Gyakran Ismételt Kérdések) létrehozása is, ahol konkrét felhasználói kérdésekre adunk választ. Tartalmainkat pedig továbbra is lássuk el a megfelelő formázással, hogy az algoritmus (és az AI) könnyebben áttekinthessék azokat.

Mobilos keresések

Emellett persze a SEO korábbi technikai követelményei továbbra is relevánsak: a mobil eszközökön jól működő weboldalak egyértelműen jobban teljesítenek a keresésekben. A Google bevallottan díjazza a gyors, mobilon is jól elérhető weboldalakat. Ez még inkább felerősödhet a jövőben, ezért, ahogy eddig is, fordítsunk kiemelt figyelmet weboldalunk jól strukturált, felhasználóbarát mobilos megjelenésére. Érdemes lehet újragondolnunk a vállalkozásunk által megcélzott kulcsszavak körét, és a mobilos kereséseket előtérbe helyező stratégiát alkotnunk.

Viselkedésalapú algoritmus-optimalizálás

A Google nemrég ismerte be, hogy algoritmusai nemcsak a tartalmat elemzik, de azt is figyelik, hogy a felhasználók hogyan reagálnak arra. Sőt, bizonyos beszámolók szerint az algoritmusok jobban értik azt, hogy a keresők elégedettek-e a találatukkal, mint a tartalmat magát. Vagyis ha a felhasználók negatív visszajelzéseket adnak, például azonnal a vissza gombra kattintanak, vagy másodpercek múltán bezárják az ablakot, az AI érteni fogja, hogy ez a találat nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket… Ha azonban releváns, hasznos, könnyen fogyasztható, és valóban segítséget nyújtó tartalmat találnak, a felhasználók több időt töltenek el weboldalunkon, könnyebben osztják meg azt másokkal.

Honlapunk statisztikai jelentéseiben kezdjük el figyelni a weboldalon töltött idő, visszafordulási arány (bounce rate), illetve a gombokra történő kattintások számait. Tartalmaink optimalizálásakor a fentiek szerint járjunk el: valóban felmerülő kérdésekre válaszoljunk szabatosan és strukturáltan – mégpedig már az oldal elején. Ne rejtsük el a lényeget nagy szövegblokkok mögé, és amikor csak tehetjük, használjunk infografikákat, videókat, egyéb vizuális eszközöket.

A keresőoptimalizálás 2024-ben is releváns marad a vállalatok online jelenlétének szempontjából, és a töretlen digitalizációval aligha várható jelentőségének csökkenése. A fenti főbb irányok és technológiai újdonságok ismere segít felkészülni a SEO jövőjére, így sikerre segítve weboldalunkat egy szép új keresési térben.