A hálózatbiztonság az elmúlt években vált tűzforró témává a vállalatok vezetésében.
A szaporodó biztonsági kockázatok, a felhőalapú átállás, a mind nagyobb adatforgalom és a számtalan új eszköz egyre növekvő kihívást jelentenek. A vállalatok kétféle válasszal élhetnek: vagy saját hálózatbiztonsági csapatot építenek, vagy egy olyan “as-a-service” jellegű, havidíjas szolgáltatással oldják meg a problémát, amilyen a Yettel Biztonságos Hálózati megoldások szolgáltatása.
A vállalat digitális infrastruktúrájának zökkenőmentes működése alapvető feltétel – bármilyen fennakadás igen költséges lehet. Az alábbi példák ékes bizonyítékai annak, miért létszükséglet minden vállalat számára a közös digitális rendszerek robusztussága.
Hálózati problémák – és azok gazdasági hatása
Egy hiba a hálózat működésében akár azonnali és súlyos kimaradást is jelenthet, ezzel pénzügyi hátrányt okozva a vállalkozásnak. Egy olyan cég esetében, amely nagymértékben támaszkodik online folyamatokra (például egy e-kereskedelmi oldal vagy felhőalapú szolgáltató), ez húsbavágó lehet. 2013-ban az Amazonnak egy félórás leállás a becslések szerint mintegy 100 millió dolláros veszteséget okozott. Egy ilyen esetben a késleltetve végrehajtott tranzakciók és csalódott ügyfelek miatti reputációveszteség már csak “hab a tortán”.
Az Amazon később is kapott egy kemény leckét a hálózatbiztonság fontosságáról. 2017-ben az Amazon Web Services (a legnagyobb felhőszolgáltatók egyike) észlelt hibát egyik adattároló rendszerében. Ennek eredményeképp egy ideig részben vagy egészen elérhetetlenné váltak olyan weboldalak és szolgáltatások is, mint a Quora vagy a Slack azonnali üzenetküldő.
A hálózatbiztonság fontosságát a British Airways is saját bőrén tapasztalhatta meg 2017 májusában. Egy globális hálózati probléma miatt a légitársaság összes gépe a földre kényszerült. Utasok tízezrei rekedtek kiindulóállomásukon, ami a British Airways reputációja mellett – a későbbi kártérítések miatt – a cég azévi eredményén is nyomot hagyott. (A problémát egyébként az okozta, hogy egy adatközpontban véletlenül lekapcsoltak egy kulcsfontosságú rendszert).
2022. júniusában a kanadai Rogers telekommunikációs szolgáltató szenvedett el egy nagyobb hálózati kihagyást, melynek keretében átmenetileg több, vele szerződött internetszolgáltató felhasználói is elveszítették internet-hozzáférésüket. Kanada nagyjából egynegyedében nem volt internet; a kihagyás több mint 12 millió felhasználót érintett.
Az ország egészében megszűnt a kártyás fizetés, és a 911-es (hazánkban 112-esként ismert) segélyhívószámot sem tudták hívni a mobilos felhasználók. Több állami szervezet és egészségügyi szolgáltató is megérezte a hibát, illetve Toronto városában például a közlekedési lámpák nagyjából egynegyede nem működött, ahogy a parkolási rendszer és a közbringa-szolgáltatás is szünetelt. A hiba a gyanú szerint egy egyszerű rendszerfrissítés után vitte földre a hálózatot. Nem meglepő, hogy az eset a kanadai törvényhozás ingerküszöbét is átütötte, ami hasonló, kitett helyzetekben együttműködésre igyekezett késztetni a hálózati szolgáltatókat a folyamatos hálózati hozzáférés érdekében.
A mindenki által ismert Facebook sem mentes a hibáktól: legutóbb idén márciusban volt egy nagyobb leállás a Facebook és a Messenger működésében, de 2021-ben például egy hálózati kihagyás 6 órára bénította meg a platform (sőt, az Instagram és a WhatsApp) működését. A híradások szerint sok felhasználó azonnal továbbállt a közösségi platform valamelyik alternatívájára.
Hálózatbiztonsági megoldások a Yetteltől
A fenti példák is jól mutatják, hogy a hálózatbiztonság absztrakt témaköre könnyen és gyorsan válik kézzelfoghatóvá, ha a kimaradások súlyos költségeivel szembesülünk. A vállalat erőforrásainak optimálisabb felhasználását szem előtt tartva kézenfekvő megoldás lehet egy olyan hálózatbiztonsági szolgáltatás, mint a Yettel “as-a-service” kínálata, ami a kockázatok mérséklését teszi lehetővé nagyobb, azonnali beruházás nélkül.
A havidíjas, több szolgáltatási szinten is elérhető Yettel Biztonságos Hálózati megoldások szolgáltatása a vállalat igényeire szabható megoldást kínál a cég digitális infrastruktúrájának védelmére, így garantálva a hálózati hozzáférés folytonosságát és biztonságát.