A vásárlói vélemények egy vállalkozás online jelenlétének talán legalulértékeltebb elemei. Ma már sokan az értékelésekkel kezdik az információgyűjtést, és cégünk online “láthatóságát” is nagyban javíthatja, ha kellő mennyiségű (pozitív!) visszajelzést gyűjtünk. Lássuk, miért és hogyan érdemes foglalkozni az online vásárlói értékelésekkel KKV-vezetőként!
Ügyfélélmény és értékelések a középpontban
Az online vásárlói visszajelzések több iparágban is forradalmi változást hoztak az elmúlt években. A tudatos vásárlók előre leellenőrzik azon termékek és szolgáltatások értékelését, amelyeket igénybe vennének, így megbizonyosodhatnak róla, hogy a legtöbbet kapják a pénzükért. Amerikában a Yelp vagy a Tripadvisor hamar mindennapos fogalommá váltak, de az üzleti szoftverek világában is megjelentek olyan szolgáltatások, mint a G2Crowd vagy a TrustRadius.
Ezen oldalak különféle szektorokban, de hasonló modell alapján működnek: arra szolgálnak, hogy a szolgáltatásokat vagy termékeket megvásárló ügyfelek véleményezhessék nem csak a termékeket, de az azokat árusító boltokat vagy a szolgáltató cégeket is. Ez utóbbi célra hazánkban leginkább a Google saját szolgáltatásai honosodtak meg, ezeket használja a legtöbb magyar vásárló, hogy értékelje a szolgáltatókat vagy kereskedőket.
Mivel a pozitív értékelések kitüntetett helyen láthatóak például a Google Maps térképalkalmazásban, a vásárlói visszajelzések a lokális SEO fontos alkotóelemeivé váltak. Egy pékség, kávézó, szépségszalon, vagy akár egy barkácsbolt számára is kulcsfontosságú, hogy pozitív értékelésekkel bizalmat ébresszen a jövőbeni vásárlókban.
Miért érdemes foglalkozni a vásárlói visszajelzésekkel?
A vásárlói bizalom azonban csak az egyik fontos szempont. A visszajelzéseket a Google keresőalgoritmusai is figyelemmel követik, és a magasan értékelt weboldalakat (szolgáltatókat, kereskedőket) előre sorolják. Így tehát ha sok pozitív értékelést gyűjtünk be, még több potenciális vásárlóhoz juthat el vállalkozásunk híre.
A vásárlói visszajelzések emellett, felhasználók által létrehozott tartalomként (UGC, User-generated content), több új és részletes kulcsszót is hozzárendelhetnek cégünk online profiljához. Ezután ha valaki például egy termékre vonatkozó konkrét részletekre keres, hamarabb eljuthat hozzánk, mint vetélytársainkhoz. (Bizonyos esetekben és engedéllyel pedig ezek a tartalmak marketingtevékenységünkhöz is hozzájárulhatnak.)
Végül pedig azt is említsük meg, hogy az értékelések akkor is hasznosak, ha nem pozitívak, hiszen így olyan visszajelzéseket kaphatunk, amelyek segítségével javíthatunk termékeinken vagy szolgáltatási színvonalunkon. A negatív értékeléseknél különösen fontos, de a pozitívaknál is dicséretes, hogy udvariasan és segítőkészen válaszoljunk ezekre a véleményekre. A hiteles és átlátható kommunikáció tovább erősítheti a már meglévő vásárlóinkkal fennálló kapcsolatunkat, és javíthatja vállalkozásunk jó hírnevét. De hol kezdjük a munkát?
A Google Cégprofil használata
A Google Business Profile (Cégprofil) használata elengedhetetlen a vállalkozások számára. Eszközei és szolgáltatásai lehetővé teszik az online jelenlét menedzselését, így potenciális vásárlóink könnyen megtalálhatják a fontos információkat rólunk.
Sokan azt gondolhatják, hogy ezt a célt kiválóan ellátja weboldaluk (főleg, ha ott vásárlói visszajelzések is szerepelnek), miért bajlódnának tehát a Google Cégprofillal is? A válasz egyszerű: potenciális vásárlóink nagy része nem konkrétan minket fog keresni, hanem egy adott termékkategóriára (pl. “csavarbolt Zugló”) vagy szolgáltatásra (“fodrászat Újpest”) utaló keresést indít majd v. Ahhoz, hogy cégünk felbukkanjon ezekben a keresésekben, a Google számára is hozzáférhetővé kell tennünk azokat az információkat, amelyeket esetleg weboldalunkon már közzétettünk. A Cégprofil ráadásul, – az alapdatokon túl – további részletek megjelenítését is lehetővé teszi, így a felhasználók számára gyorsan áttekinthetővé válik.
A cégprofil létrehozása ingyenes, és segítségével személyre szabhatjuk cégünk online jelenlétét fotókkal, bejegyzésekkel, aktuális nyitvatartásunkkal. Első lépésként tehát hozzunk létre egy fiókot, vagy lépjünk be a meglévőbe a https://www.google.com/business/ címen.
Adjunk meg minden releváns információt vállalkozásunkról: töltsük ki a megfelelő rubrikákat, hogy a keresőben és a Google Maps-en is megjelenhessen címünk, weboldalunk, telefonszámunk, nyitvatartási időnk. Az alapadatokon túl a cégprofilon feltüntethetjük logónkat és pár saját fotót is, hogy leendő vásárlóink tudják, mire számítsanak, ha ellátogatnak hozzánk. A Google cégprofil olyan “kitűzők” használatát is lehetővé teszi, mint például a “Női tulajdonú vállalkozás”, így kiemelhetünk pár számunkra fontos információt a vállalkozásról.
Az első lépések után beleáshatjuk magunkat a Google Cégprofil további szolgáltatásaiba. Közzétehetünk bejegyzéseket a vállalkozásunkat érintő hírekről, de ajánlatokat és eseményeket is létrehozhatunk. Minden vásárlói véleményre egyszerűen válaszolhatunk, ezzel építve a bizalmat meglévő és potenciális vásárlóinkkal. Közvetlen üzeneteket is küldhetünk, így gyorsan reagálhatunk a vásárlói kérdésekre. Emellett létrehozhatunk egy GYIK (Gyakran Ismételt Kérdések) szekciót is.
Amennyiben releváns, a profilon közzétehetjük aktuális árlistánkat is. Például egy étterem esetében megoszthatjuk teljes kínálatunkat fotókkal és árakkal, valamint elérhetővé tehetjük a vásárlási lehetőségeket, mint például az elvitelre rendelés.
A Google Cégprofil természetesen analitikai eszközöket is kínál. A statisztikák segítségével nyomon követhetjük, hogy idővel könnyebben felfedezhetővé válik-e vállalkozásunk az interneten, ami segíti folyamatos fejlődésünket.
A vásárlói visszajelzések kezelése ugyan igényel némi munkát, de a Google Cégprofil segít abban, hogy vállalkozásunk könnyebben megtalálható legyen a potenciális vásárlók számára!