A globális startup-szcénában ma is előfordulnak inspiráló növekedési sztorik.

De a techvilágról köztudott, hogy gyors növekedésű, és a ma már világszerte ismert vállalatok korai időszakai szinte hihetetlen történetekkel szolgálnak. A szerény kezdetekből kiemelkedő vállalkozások története nemcsak szórakoztató, de reméljük, hogy erőt is adnak egy saját vállalkozás felépítéséhez.

Airbnb: három felfújható matracból globális cég

Az Airbnb ötlete két San Francisco-i fiatal fejéből pattant ki, akik egy szép napon 2007-ben azon kapták magukat, hogy nem tudják kigazdálkodni az albérletük bérleti díját. Szerencséjükre egy konferencia miatt épp a város összes hotel szobáját lefoglalták, ami meghozta a nagy ötletet. 

Brian Chesky és Joe Gebbia gyorsan összedobtak hát egy blogot, ahol meghirdették a világ első Airbnb-jét: a nappalijuk padlójára leraktak három felfújható matracot, ami mellé egy finom reggelit is ígértek az első vendégeiknek… A vendégek örömmel fizettek mindezért fejenként 80 dollárt (mai árfolyamon nagyjából 27 ezer forintot), így pedig elindult az Airbnb máig is tartó sikersztorija.

Pinterest: bukott vállalkozásból sikersztori

Két szemész gyermekeként Ben Silbermann előtt egyértelmű út állt, ám a Pinterest feltalálóját nem vonzotta a szemészet: a korai időkben a Google online hirdetési részlegén dolgozott, majd elindította az első saját vállalkozását a Tote nevű app fejlesztésére. A Tote az online vásárlás világát volt hivatott teljesen átformálni – de a fizetési megoldások hiányosságai miatt megbukott… 

Ez viszont nem szegte a vállalkozó kedvét: a gyermekkori gyűjtőszenvedélyére építve két üzlettársával létrehozta a Pinterest applikációt. Az alapító saját bevallása szerint a gyűjtött tárgyak sokat elárulnak arról, ki vagy, de az önkifejezés ezen formájára akkoriban még nem volt online megoldás. Egy világraszóló sikerrel és pár millió dollárral később már van ilyen – Silbermann pedig elismert és vagyonos vállalkozó lett.

LinkedIn: nappaliból a világhír felé

A LinkedIn tulajdonosa ma már a Microsoft, és a professzionális közösségi platformot keveseknek kell bemutatni. De a 2002-es induláskor ebből még semmi nem látszott. Reid Hoffmann és a PayPal, illetve a socialnet.com munkatársai együtt kezdték el kidolgozni az ötletet, ami eleinte elég kevés érdeklődőt vonzott. Bizonyos napokon összesen 20 feliratkozót fogadhattak a honlapon, és Reid a nappalijában ücsörögve maga hívta meg 350 ismerősét a platformra. Egy jónevű befektető viszont nem sokkal később meglátta a fantáziát az új platformban, onnan pedig megállíthatatlan volt a fejlődés.

Facebook: viccként indult, techóriás lett

Hogy is hiányozhatna a listáról a Facebook sztorija: Mark Zuckerberg mindössze 19 éves harvardi diák volt, amikor elkezdett közösségi platformot építeni az egyetem diákjainak. De 2003-ban még a közösségi háló ideája is távoli volt: az ifjú Zuckerberg tulajdonképpen viccből fejlesztette le a Facemash-t, ami valójában csak arcokat tett egymás mellé. A weboldal mégis 450 felhasználót vonzott, tehát hamar igen sikeres lett – egészen két napig, amíg le nem kapcsolták, mivel jogtalanul használt fel személyes adatokat… De a siker meghozta Zuckerberg kedvét a további fejlesztéshez, a többi pedig ma már történelem.