Egy vállalkozás elindítása a legtöbb esetben embert próbáló feladat.

Bár természetesen megvannak a maga szépségei, az indulás időszaka a bizonytalanság és a sok befektetett munka miatt sok kezdő vállalkozónak okoz álmatlan órákat. Ha tanulunk mások példájából, azzal felesleges erőfeszítéstől kímélhetjük meg magunkat, ráadásul vállalkozásunk is nagyobb eséllyel lesz sikeres. Összegyűjtöttük a leghasznosabb tippeket most induló cégeknek!

Az American Express vállalkozóknak szóló blogján megjelent cikkben a szerzők összesen 33 tippet sorolnak fel. A teljes (angol nyelvű) lista itt olvasható, alább pedig következzen az általunk leghasznosabbnak ítélt tanácsok gyűjteménye!

Marketing, közösségi média és PR

1) Legyen kéznél egy sajtócsomag: A legjobb, ha egy mindenhonnan elérhető felhőtárhelyen gyűjtjük a sajtócsomag főbb elemeit: cégünk logóját rugalmasan felhasználható formátumban, néhány nagy felbontású fotót önmagunkról, telephelyünkről vagy termékeinkről, egy rövid leírást és a legfontosabb információkat vállalkozásunkról. Ezek segítenek professzionális megjelenést kölcsönözni, így ezekre bármilyen sajtómegjelenéshez szükségünk lehet, ami nagy alkalom egy induló vállalkozás életében.

2) Hiteles és professzionális közösségi jelenlét: Manapság szinte mindenki használja a közösségi média valamilyen formáját. Természetes, hogy ezt a tényt egy induló vállalkozás is szem előtt tartja marketingtevékenysége megtervezésekor. Az fontos ugyan, hogy ne úgy használjuk vállalkozásunk közösségi profiljait, ahogy azt személyes gyakorlatunkban megszoktuk – viszont a személyes tanulságokat nyugodtan ültessük át a “céges” gyakorlatba. Vagyis: keressünk célzott, releváns csoportokat; kerüljük a túlzottan nyilvánvaló reklámot; és próbáljunk minőségi, valóban hasznos tartalmakkal kitűnni a tömegből.

3) Google figyelmeztetések: A Google segítségével beállíthatjuk, hogy cégünk (vagy saját nevünk, de akár versenytársaink brandjének) említésekor e-mail figyelmeztetést kapjunk. Így nemcsak arról értesülünk majd mindig a megfelelő időben, ha vállalkozásunk átütötte a sajtó ingerküszöbét, de arról is, ha versenytársainkat érte ilyen szerencse – ebben az esetben gratulálhatunk nekik, pozitív kapcsolatokat kiépítve, és némi szerencsével meglovagolva a hírverést.

Vevőkapcsolatok, vásárlói hűség

4) A személyes hang fontossága: Egy KKV esetében a korai időkben kihívás lehet a “cégszerű” működés kialakítása. Ezen mesterkedve se feledjük azonban el, hogy a vásárlók értékelik a személyes kapcsolatokat. Egy kézírásos köszönőkártya vagy más apró személyes ajándék csodákra képes.

5) Becsüljük meg a visszatérő vásárlókat: Régóta tudjuk, hogy sokkal könnyebb bevételt generálni a már létező vásárlóinktól, mint új ügyfeleket felhajtani. Az elégedett vásárlók pedig továbbadják jó hírünket, így esetleg újabb bevételt generálva. Amikor csak tehetjük, bátorítsuk a hűséges vásárlóinkat arra, hogy megosszák másokkal a pozitív tapasztalataikat!

Hálózatépítés

6) A versenytársak tisztelete: Talán intuitívan nem egyértelmű, miért érdemes “barátságosan” viszonyulnunk a versenytársakhoz, de a jóérzés mellett racionális üzleti oka is van. Ha a piacon már korábban üzemelő cégekkel versenyzünk, azok tudása hasznos lehet vállalkozásunk felépítésekor, a jó kapcsolat pedig később is kifizetődő lehet (például az egyes vevőkörökre specializálódott üzletek gyakran kölcsönösen küldenek egymáshoz vásárlókat).

7) Vonjunk be másokat: Ha egy vállalkozás már megvetette lábát, a cég vezetője nehezen engedi el az irányítást, vagy fogad el tanácsokat másoktól. Ne féljünk feladatokat delegálni a megfelelő embereknek, hiszen mindent úgysem tudunk egyedül elvégezni. És használjunk ki minden lehetőséget, hogy nálunk tapasztaltabb vállalkozóktól tanulhassunk, akár valamiféle mentorjellegű viszony kialakításával.

Pénzügyek

8) Tartsuk szemmel a bevételeket és a költségeket is: A prudens cégvezetés egyik pénzügyi alapja, hogy mindig tudjuk, mi történik vállalkozásunkban. Vezessünk pontos kimutatást a költségeinkről és a bevételeinkről, és használjuk ezeket az adatokat ahhoz, hogy megtervezzük cégünk jövőbeni pénzáramait, illetve, hogy biztosan tudjuk, “meddig ér a takarónk”, mikortól válik profitábilissá a vállalkozás. A költségek pontos ismerete segít, hogy a minimumra szorítsuk azokat.

Általános tippek

10) Bontsuk le a nagy célokat kisebb feladatokra: Egy vállalkozás elindítása általában sziszifuszi munka – ez pedig még akkor is igaz, ha már korán sikeressé válik a cégünk, hiszen a több megrendelés több munkát is jelent. Törekedjünk rá, hogy mindig csak az előttünk álló feladatokra fókuszáljunk, a nagyobb célokat pedig lássuk kis feladatok halmazaként.
+1) Egy jó könyvelő és ügyvéd aranyat ér: Egy cég működéséhez elengedhetetlen bizonyos szolgáltatások igénybevétele – ilyen a könyvelő és az ügyvéd tevékenysége is. Bár ezek költsége jellemzően magas, ez nem az a terület, amin spórolni érdemes, hiszen azt a vállalkozásunk legális és olajozott működése bánhatja.