A Facebookból kilenc éve, 2014-ben vált ki a Messenger üzenetküldő applikáció.

A Meta most azon mesterkedik, hogy visszaépítse az üzenetküldést a Facebook alkalmazásba. A döntés hátterében persze megint a TikTok sejlik fel…

Az önálló Messenger app története

Mielőtt létrehozták volna a Messenger applikációt, egyszerűen csak üzeneteket küldözgettünk egymásnak a Facebookon. Mivel már akkoriban is a Facebook volt a legnagyobb közösségimédia-platform, annak postafiók-funkciója is értelemszerűen a világ egyik vezető üzenetküldő platformja volt. 

Ezt igyekezett meglovagolni az anyacég, amikor 2014-ben különválasztották a Messengert a Facebooktól (illetve ugyanazon évben megvették a WhatsAppot is), így egy tető alá hozták a legelterjedtebb üzenetküldő alkalmazásokat. Az volt a céljuk a váltással, hogy létrehozzák a legjobb mobil üzenetküldő applikációt, és elkerüljék a különböző telefonokon máshogyan működő Facebookos üzenetküldés kényelmetlenségeit.

A két applikáció különválását a legjobban talán az jelezte, hogy pár évig Facebook-regisztráció nélkül is használhattuk a Messengert. A Messenger önállósága azonban a TikTok fenyegető megjelenésével újra csökkent, például 2020 óta már ismét Facebook-fiók szükséges az üzenetküldő használatához. Most pedig, úgy tűnik, a Meta vissza tervezi építeni a Messengert a Facebook applikációba.

Összenő, ami összetartozik

A Facebookot vezető Tom Alison tájékoztatása szerint a cég azt szeretné elősegíteni, hogy a felhasználók könnyen és kényelmesen tudjanak kapcsolódni és tartalmakat megosztani egymással – történjen ez akár a Messenger applikációban, akár közvetlenül a Facebookon. Emiatt aztán már el is kezdték tesztelni a funkcionalitást, amivel újra a Facebookon belül is elérhetjük üzeneteinket. 

Az újra konvergáló appok mellett egy új funkción, az Instagram-üzenetek Facebookon belüli küldésén is gondolkodnak a fejlesztők. A nagyívű változások oka ismét, amint azt a Facebook megannyi közelmúltbeli “innovációja” esetében megszokhattuk, a TikTokkal folytatott verseny.

A TikTok-fenyegetés hatása

A TikTok viharos sikere nagyjából a Covid-járvány időszakához köthető, amikor a kínai versenytárs virális videóival letarolta a piacot. És nem is csak a közösségimédia-piacot: a TikTokot egy időben többen látogatták, mint a Google-t! A Meta felismerte a Facebookot érő fenyegetést, ezért a platform teljes átalakításán gondolkodnak.

A Facebook fejlesztőinek célja ugyanis ma már egy olyan “szuperapplikáció” létrehozása, ami nem is elsősorban kapcsolattartásra szolgál, hanem a szórakoztatást és a tartalomfogyasztást helyezi a középpontba – csak úgy, mint a TikTok. Ezért láthatunk a jövőben több Instagram-posztot és Reels-videót a Facebookon, és a Messenger reintegrációja is ezt a célt hivatott támogatni, mivel így könnyebbé válik a Facebookon látott tartalmak megosztása barátainkkal.

Összességében tehát a Messenger “visszaköltözésével” a Facebook applikációba nem csak egy egyszerű technikai változásról van szó. A lépés a Facebook jelentős átalakításának egy újabb állomása, amely változást tartalomgyártóként és hirdetőként is fontos lesz figyelemmel követnünk.