Mára az aktuális a glóbusz híreki iránt kevéssé érdeklődők számára is egyértelmű, hogy a világgazdaság cudar idők elé néz.

A járvány utóhatásai, orosz-ukrán háború és energiaválság, vágtázó infláció – csak pár azon tényezők közül, amik a lakosság és az üzleti szereplők előtt is világossá teszik, hogy a következő időkben összébb kell majd húzni a nadrágszíjat. Milyen marketingtevékenységektippek segíthetnek egy KKV-nek ebben a nehéz időszakban is sikeresnek maradni? Lássuk a legjobb tippeket!

Hirdetés válságidőszakban

Kezdjük a legalapvetőbb kérdéssel: miért is folytassuk marketingtevékenységünket, amikor a mindennapi működés is egyre nehezebbé válik? Nem volna jobb ilyenkor minden fillért megspórolni?

Bár recesszió idején a költségek visszafogása mindenképpen jó ötlet, mégsem a marketingnél érdemes kezdeni a kiadások lefaragását. Ilyenkor ugyanis alaposan megváltozik a piaci környezet, a vetélytársak is a szűkülő piacon próbálnak érvényesülni és, kiéleződik a verseny. Ebben a helyzetben különösen fontos, hogy biztosítsuk vállalkozásunk láthatóságát – a válság után pozíciónk megőrzését piaci előnyre válthatjuk.

Az is igaz lehet, hogy abizonyos vetélytársak közül néhányan nem bírják a versenyt, maguk is visszafogják marketingtevékenységüket. Ebben az esetben versenyelőnyhöz juthatunk, hiszen bizonyos szakértők szerint a válság idején is “látható” vállalatok hamarabb a fogyasztók eszébe jutnak, amikor visszatér a célközönség vásárlóereje.

Nem véletlenül mondják, hogy hirdetni mindig jó ötlet – de válságban egyenesen muszáj. Lássuk, melyek a legsikeresebb marketingstratégiák recesszió idején!

Felértékelődnek a hűséges ügyfelek

A legtöbb KKV számára a számottevő növekedés békeidőben is kihívást jelent, válság idején pedig az elsődleges cél inkább az üzletmenet fenntartása lesz. Jó ötlet, ha marketingtevékenységünk ilyenkor elsősorban meglévő ügyfeleinket célozza!

A LinkedIin felmérése szerint egy új vevőjelöltből 13% eséllyel lesz valóban vásárló – míg a meglévő ügyfelek 65% eséllyel bírhatóak rá az újbóli vásárlásra. Fókuszáljunk tehát a hűséges ügyfélkörre, akiket olcsón, egyszerűen, hatékonyan érhetünk el! 

Tegyünk meg mindent azért, hogy vásárlóink elégedettek legyenek termékeinkkel vagy szolgáltatásainkkal, és bátran fejezzük ki, milyen sokat jelent ezekben a nehéz időkben, hogy ügyfeleink között tudhatjuk őket. Ha pedig mindezt akciókkal, célzott kedvezményekkel is megtámogatjuk, bebiztosíthatjuk, hogy ezek a vásárlók továbbra is hűségesek maradjanak vállalkozásunkhoz.

Ismerjük ki és ösztönözzük ügyfélkörünket

Ahogy egy szűkebb közösség is jobban összefog nehéz időkben, az üzletben is érdemes ilyenkor szorosabbra vonni a kapcsolatot ügyfeleinkkel. Kövessük figyelemmel, hogyan változnak célközönségünk igényei, fogyasztási szokásai, és erre reagálva alakítsuk marketing- és üzleti stratégiánkat a válság időszakában. Kulcsfontosságú a párbeszéd, az interaktív és támogató jellegű kommunikáció, amelynek segítségével valódi kapcsolatot alakíthatunk ki fogyasztóinkkal. A pozitív üzenetek, az “együtt megoldjuk” érzése segíthet egyfajta közösség, érzelmi kötődés kialakításában, vállalkozásunk így valódi partnerként jelenhet meg a közönség szemében.

Figyeljünk oda a megtérülésre

Amikor jól megy az üzletszalad a szekér, talán kevésbé figyelünk rá, hogy minden befektetett fillér megtérüljön, könnyebben kísérletezünk. Válság idején viszont nincs helye az efféle laza megközelítésnek: vizsgáljuk felül, hogy milyen KPI-ok, vagyis teljesítménymutatók alapján értékeljük tevékenységünket, és kövessük figyelemmel napi szinten ezeket a KPI mutatókat. Ha korrekcióra van szükség, ne késlekedjünk – ha pedig valamelyik marketingcsatorna nem teljesít jól, ne féljünk változtatni!

Online jelenlét és konzisztens megjelenés

Fogadjuk el, hogy recesszió idején felértékelődik a költséghatékonyság, ezért ha eddig nem is voltunk az online tér bajnokai, legfőbb ideje megtanulnunk, vállalkozásunk hogyan érvényesülhet a digitális térben. Eljött az ingyenes vagy olcsón kiaknázható lehetőségek ideje!

Emellett pedig próbáljunk magunkra a fogyasztók szemével nézni. Válság idején mind hajlamosak vagyunk az ismert dolgokhoz fordulni, ennek erősítése tehát kulcsfontosságú sikertényező lehet. A régóta tervezgetett arculatváltást nem biztos, hogy pont most érdemes megejteni, maradjunk a fogyasztók számára már ismert megjelenésnél, és erősítsük annak érzetét, hogy vállalkozásunk a nehéz időkben továbbra is megbízható partner marad!