A Facebook anyavállalata, a Meta híres arról, hogy nem fél új, akár ellentmondásos irányokat is feltérképezni az innováció jegyében.
Legújabb dobásuk a világhírű Ray-Ban divatmárkával kifejlesztett Stories: egy napszemüveg kamerával, mikrofonnal, illetve számtalan okos funkcióval felszerelve, ami által bármikor megörökíthetjük, amit éppen átélünk!
Mit tud a Ray-Ban Stories?
A Meta viselhető kiegészítője egyszerre napszemüveg, kamera, hangszóró és személyes asszisztens. A szemüveg keretében két, egyenként 5 megapixeles kamera bújik meg, amelyek fotók és akár 60 másodperces videók készítésére is egyaránt alkalmasak. Ezeket a száron található gomb megnyomásával aktiválhatjuk, de az okos kütyü hangutasításokat is képes fogadni angol, olasz, és francia nyelven – vagyis ha a nyelvtudásunk engedi, egyszerűen szólhatunk a szemüvegnek, ha fotót szeretnénk készíteni. A kamerák működését egy apró LED-fény jelzi a napszemüvegen, így – elvileg – nem lehet probléma abból, hogy az okosnapszemüveg viselője mások tudta nélkül készít felvételeket.
A napszemüvegbe hangszórókat és mikrofont is beépítettek, így viselése közben zenét is hallgathatunk, emellett pedig bejövő hívásainkat is fogadhatjuk rajta. Az okosnapszemüveg szoftverének algoritmusa ráadásul képes megszűrni a háttérzajokat, hogy egy forgalmas utcán is könnyedén telefonálhassunk vele. Emellett a Messengeren érkezett üzeneteket fel tudja olvasni a Stories, ezekre pedig akár válaszokat is lediktálhatunk a szemüvegnek.
A Ray-Ban Stories-t az EssilorLuxottica nevű céggel közösen fejlesztette ki és dobta piacra a Meta még 2021-ben – idéntől pedig négy új országban (Spanyolországban, Belgiumban, Franciaországban, és a hazánkhoz legközelebb eső Ausztriában) is megvásárolható az okosnapszemüveg 329 eurós, vagyis nagyjából 125.000 forintos áron.
A nagy elődök: Google Glass és Snapchat Spectacles
A vizuális tapasztalás digitalizálása nem új ötlet, ám a piaci áttörés még várat magára. A Google már 2014-ben piacra dobta hasonló megoldását Google Glass néven, de 2016-ban elérhetővé vált a Snapchat Spectacles fantázianevű kamerás szemüvege is. Piaci értelemben mindkettő jelentős bukás volt: hírek szerint a Snapchat 40 millió dollárt veszített a nagyszerűnek tűnő ötlettel, és a Google-nek sem ez volt a legsikeresebb termékinnovációs projektje.
Érdekes módon a Google sem csak az etikai botrányok miatt volt kénytelen beszüntetni a Glass árusítását 2015-ben. Elemzők szerint a Google Glass bukásának egyik legfőbb oka az volt, hogy furcsa dizájnjával egész egyszerűen nem tetszett az embereknek. A Meta megoldása ezen a téren talán sikeresebb lesz: a Ray-Ban márkanév sokak szemében a stílus szinonimája, és a Stories formanyelve is nagyban hajaz a mára ikonikussá vált Wayfarer designjára.
Meglátjuk, hogy ez elhozza-e a piaci sikert a Meta okosszemüvegének, ezzel pedig ránk köszönt-e a mindent rögzítő szemüvegek izgalmas, új világa.