Annak ellenére, hogy a közösségi média felületek már több mint egy évtizede velünk vannak, a közösségi média marketing bizonyos szempontból igencsak kiforratlannak mondható.

Ez nem is feltétlenül meglepő, hiszen mind a felületek, mind a fogyasztói szokások sűrűn változnak: változnak az ajánlott formátumok, a kedvelt vizuális megoldások, és az is, hogy éppen mik a népszerű trendek.

Mégis, a grafikai anyagokat tekintve – legyen szó egyszerűbb, statikus kreatívtól az animációkig – gyakran belefuthatunk olyan hibákba, amelyek függetlenek a rengeteg újítástól és változástól. Ezeket a gyakori, de egyszerűen kiküszöbölhető bakikat összegezzük cikkünkben.

Lássuk tehát a közöségi média kommunikáció hét leggyakoribb grafikai hibáját:

Homályos képek
Sajnos gyakori hiba, hogy egy cég homályos, bemozdult képeket használ a kommunikációjában. A homályos képek viszont azonnal szakmaiatlan benyomást keltenek, így rontják vállalatunk megítélését. Általánosságban elmondható, hogy a nagy méretű, nagy felbontású kép sokkal jobb megoldás, mint egy túl kicsit, ami pixelesen vagy torzítva jelenik meg – például borítóképként. Érdemes utánajárni a közösségi média oldalak aktuálisan javasolt felbontásainak, mielőtt tartalomgyártásba fogunk!

Nehezen olvasható betűtípusok vagy kontraszthiány
Alig pár éve volt csak, hogy a Comic Sans Ms robbanásszerű, és éveken át tartó népszerűségét élvezett. Ugyan ez a fontcsalád veszített népszerűségéből, a mai napig gyakran találkozunk olyan megoldással, ami nem feltétlenül állja meg a helyét a közösségi médiában. A betűtípusok esetében hatványozottan igaz a mondás: a kevesebb több, érdemes tehát az írott, cirádás betűtípusok helyett letisztult fontot választani a modern hatás és könnyed olvashatóság érdekében. A kontraszthiány is magáért beszél: olvashatatlanná teszi a posztot, ha túlzottan összemosódik a háttér a feliratokkal.

Rosszul megválasztott színek
Mint mindig, a közösségi médiában is az a célravezető, ha arculathoz illő megjelenésről lehet beszélni. Az arculat ugyanis pontosan arra való, hogy a márka megjelenését felismerhetővé, megjegyezhetővé, a versenytársaktól elkülöníthetővé tegye. Hogy honnan lehet tudni, hogy működik-e az arculat? Néhány különleges példától eltekintve általában a szemnek kellemes összeállításokra érdemes törekedni, amik jól passzolnak egymáshoz és a tartalom mondanivalójához. A kulcskérdés az arculati színekkel kapcsolatban pedig az, hogy alkalmasak-e arra, hogy tükrözzék a márkát, amit reprezentálnak. A rózsaszín temetkezési vállalat vagy a szivárványszínű pénzügyi szolgáltató például nem biztos, hogy nyerő ötlet.

Korlátozott megtekintési és megosztási lehetőségek
Miután a posztok több eszközön jelennek meg a felhasználók kezében vagy épp szeme előtt, fontos, hogy a tartalmak mind asztali, mind mobilnézetben jól nézzenek ki. Érdemes továbbá lehetővé tenni a megosztásokat, hiszen ez is hasznos eszköz új közönségek eléréséhez.

Stockfotók használata
A tartalomgyártás költséges, a rosszul megválasztott stockfotók használata azonban sokkal elidegenítőbb lehet a közönség számára, mintha például egyáltalán nem lennének képek. Ahogy mindenre, a közösségi média kommunikációra is igaz, hogy valójában csak következetesen, tudatosan és rendesen érdemes csinálni. Minden egyéb akár többet is árthat az adott márkának, mint a szimpla tétlenség.

Túlzsúfolt kompozíciók
Régebben szabály is volt a zsúfolásig teleírt kreatívok minél hatékonyabb visszaszorítására, hiszen például a Facebook algoritmusa egyszerűen nem engedett hirdetni olyan tartalmakat, amik túl sok felirattal ellátott képeket tartalmaztak. Ezt a szabályt nemrég törölték el, valószínűleg azért, mert néhány kivételes esetben (például egy fesztivál line-up esetében) igazán jól jön, hogy nem teljesen lehetetlen teleírt képeket hirdetni. Érdemes azonban az egyszerűségre és a közérthetőségre törekedni, ha kreatívokat készítünk.

A segédvonalak használatának hiánya
Az átlag célközönsége valószínűleg igen kevés márkának áll kizárólag dizájnerekből. Ettől még a szakavatatlan felhasználókra is igaz, hogy ha nem is tudatosan, de mégis mind érzékeljük, hogy egy kép minőségi, vagy gyorsan összecsapott munka, ez a benyomás pedig természetesen hat a márkánk megítélésére. A segédvonalak alkalmazása segít abban, hogy arányosan, az olvasást segítő és a szemnek kellemes módon rendezzük el a különböző grafikai elemeket (például a feliratokat, logót) a képen.