A podcast-forradalom kellős közepén vagyunk: gombamódra szaporodnak a magyar nyelvű podcastok, és hazánkban is egyre több hallgatóval, rajongóval bír ez a régi-új műfaj.

De mi is az a podcast és miért fontos ez egy kis- vagy középvállalkozásnak? Cikkünkből most kiderül!

Podcast-alapok

Ha egyszerűen akarjuk megfogalmazni, a podcastek alapvetően a rádióműsorokhoz nagyon hasonló audiótartalmak, amelyek legnagyobb előnye, hogy rugalmas hallgatási lehetőséget biztosítanak. A podcast-tartalomszolgáltatók epizódokba szerkesztett adásokkal operálnak, ezek az epizódok pedig “on-demand” rendszerben működnek. Tehát – a YouTube-hoz vagy a Spotify-hoz hasonlóan – akkor indítunk el, vagy állítunk le egy adást, amikor csak szeretnénk, ráadásul (túlnyomórészt) teljesen ingyen.

A podcast-hallgatásra használt alkalmazás megjegyzi, hol tartottunk az adott epizódban, így nyugodtan hallgathatjuk főzés vagy akár autóvezetés közben: ha valami elvonja a figyelmünket, visszatekerhetjük, vagy leállíthatjuk az adást és később akár újra is hallgathatjuk.

A podcastek többsége tematikusan szerveződik, milliónyi műsort találunk, legalább ugyanennyi témakörben. Ha megtaláltuk a számunkra érdekes csatorná(ka)t, feliratkozás után automatikusan megkapjuk a legújabb epizódokat, így nem kell mindig figyelni, mikor frissül kedvenc műsorunk, ezzel pedig az adott tartalomgyártó hallgatói táborát erősíthetjük, mely akár jelentős tömeggé is duzzadhat.

Podcastok a tengerentúlon és itthon

Amerikában a 2010-es évek közepén kezdődött a podcastek forradalma. Az okostelefonok és gyors mobilinternet elterjedésével elhárult minden akadály az internetes rádiózás ezen formája elől. A fejlődés azóta töretlen: az elmúlt öt évben évi 20-30%-kal növekedtek a podcastmédia bevételei, és jelenleg 80 millió (12 évnél idősebb) amerikai hallgat podcasteket heti rendszerességgel. A podcastmédia Európában és a világ más tájain is gyorsan fejlődik.

Az elmúlt pár évben Magyarországon is egyre több a tartalomgyártó. Az amatőrök mellett már a profik is beszálltak: mára a legtöbb online médiacégnek (pl. Válasz Online, 24.hu, 444.hu, portfolio.hu, stb) van podcastje, így a hazai hallgatók összesen kb. 250-300 magyar nyelvű műsorból válogathatnak.

Éppen idén júniusban jelent meg az első magyarországi podcast-piackutatás. A 2021. február-márciusi felmérés szerint itthon, az internetezők 12%-a, vagyis nagyjából 800 ezer ember hallgat heti rendszerességgel podcastet. Ők túlnyomórészt a fiatalabb, értelmiségi, digitális érettség tekintetében is felkészült társadalmi csoportokból kerülnek ki. Nincs ez másképp a világ egyéb pontjain sem – nem véletlen, hogy a hirdetők felől is egyre nagyobb az érdeklődés a podcastek iránt.

Hogyan lesz pénz egy podcastból?

A tartalomgyártók, különösen a profi adások készítői, jelentős költségekkel számolhatnak: drága felszerelés, szerkesztői és hangmérnöki munka, tetemes mennyiségű idő szükséges egy jó podcast-adás elkészítéséhez. A költségeket alapvetően hallgatói adományokból fedezik, például a Patreonon keresztül.

Bár a piac még gyerekcipőben jár, hazánkban is egyre több podcast számíthat hirdetői pénzre is. Kis- és középvállalkozásként marketingtevékenységünk megtervezésekor érdemes számolnunk ezzel a lehetőséggel is. A nagyszámú tematikus podcast segítségével könnyen elérhetjük a nekünk legrelevánsabb, társadalmi státusz alapján fizetőképes hallgatóságot. Érdemes tudnod, hogy mivel a piac még fejlődésének korai szakaszában tart, a podcast-hirdetések költséghatékony megoldást jelenthetnek vállalkozásod növekedésének segítésére!