A Yettel Business Blog új sorozatában innovatív “startupperekkel” és sikeres vállalkozókkal ismerkedünk meg! Első interjúalanyunk Ozsvald Eszter, egy izgalmas nemzetközi startup, a digitális mozgáselemzést megújító Notch Interfaces társalapítója.
A Notch mozgásérzékelő platformján alapuló Yoganotch az idei CES-en (a világ legnagyobb szórakoztatóelektronikai kiállításán) debütált Las Vegasban, a tengerentúli média pedig azonnal fel is kapta a friss fejlesztést.
A termék lelke egy maréknyi, testre rögzíthető szenzor, és a hozzájuk tartozó mobilapplikáció. Míg a felhasználó igyekszik legjobb tudása szerint megvalósítani a jógapózokat, a Yoganotch szenzorai pontosan érzékelik a test mozgását, az app pedig ezen adatok feldolgozásával valós idejű instrukciókkal szolgál, ezzel is támogatva a pontos, biztonságos, és fejlődést garantáló gyakorlást.
Közel sem magától értetődő, hogy egy magyar lány az USA-ban mozgásérzékelő platformot fejleszt. Mi a sztorid, és honnan jött a Yoganotch ötlete?
A BME-n tanultam ipari formatervezést, és el is kezdtem terméktervezéssel foglalkozni, de azt a területet nem éreztem elég innovatívnak, mindenképpen valami újat szerettem volna kitalálni. Elkezdett érdekelni a mechatronika, és tanulmányaim utolsó évét már Észtországban töltöttem, ahol halak mozgását tanulmányoztam és igyekeztem lekövetni különféle anyagkombinációkkal. Így kerültem közel a mozgáselemzéshez.
A mesterképzés kiválasztásánál nem is volt kérdés, hogy ha innovációt, izgalmas technológiai irányokat keresek, az USA felé kell mozdulnom, így kerültem a New York University-re (NYU). Itt sokat foglalkoztam játéktervezéssel, különböző installációkat készítettem, illetve egy projekt miatt a textil és az elektronikai megoldások integrációja, a viselhető elektronika kérdései is elkezdtek foglalkoztatni.
Innen már egyenes út vezetett a “hordható” mozgásérzékelők ötletéhez. 2013-ban egy NYU-s csoporttársammal, Stepan Boltalinnal alapítottuk meg a Notch Interfaces-t, ekkor kezdtük el fejleszteni a terméket. 2017-ben dobtuk piacra a fejlesztői kitünket, amit mára többezer fejlesztő, kutató és cég használ a világon. A Yoganotch-on pedig 2018-ban kezdtünk el dolgozni, a már meglévő platformunkra építve.
Miután bemutattátok a Consumer Electronics Show-n, a nemzetközi média nagy lelkesedéssel fogadta a Yoganotch-ot: a Wired, a BBC, és a Yahoo tudósításában is olvashattunk rólatok. Mitől olyan egyedi ez a termék?
A mozgásérzékelés önmagában nem új terület, például a filmezésben és az animációk készítésénél régóta használnak kamerás megoldásokat az emberi mozgás lekövetésére. Az érzékelők használata viszont újszerű: a különféle szenzorok csak mostanában váltak elég olcsóvá ahhoz, hogy egy ezeken alapuló termék az átlagfelhasználó számára is elérhető legyen. A kamera ráadásul természetéből fakadóan csak két dimenziós mozgáselemzést tesz lehetővé, míg a szenzorok mindhárom tengelyen mérnek.
A notchok igazi különlegességét viszont az adja, hogy valójában nem specializált termékről, hanem egy platformról beszélünk. Ez a platform bárhol felhasználható, különféle alkalmazási területekre könnyedén ráilleszthető, csak egy logikát kell írni rá.
A Notch platformot így többezer felhasználó fejlesztheti: egyes felhasználóink kutyák mozgását elemzik, mások Parkinsonos majmok mozgását figyelik vele, de munkaállomások beállításánál, járműtervezésben, vagy sportolók rehabilitációjában is jól alkalmazható. Nem kell hozzá labor, nem kamerafüggő, teljesen 3D, és egyszerű használni.
A Notch mára sikeres vállalkozás: egy kezdeti inkubátor program után 2013 óta már saját bevételeiből fejlődik tovább a cég. Ti miben méritek a sikert?
A piac visszaigazolni látszik, hogy hasznos megoldást fejlesztünk. Azt látjuk, hogy egyre jobban fejlődik ebbe az irányba és érik a piac, egyre nagyobb teret kapnak a miénkhez hasonló megoldások. Az egyik legsikeresebb startup az USA-ban most a Peloton szobabicikli-rendszer gyártója, de a Mirror “home fitness” eszköze is masszív sikereket mutat a tengerentúlon.
Mi is egyre több felhasználót érünk el, folyamatosan teszteljük a különböző csatornákat. Szépen épül a piacunk az USA-ban, és azt látjuk, hogy a felhasználóink már egymásnak ajánlják a Yoganotch-ot, jó visszajelzéseket kapunk.
Hogy látod a hazai piacot digitális érettség szempontjából?
Azt tapasztalom, hogy itthon túlnyomórészt a szoftverek, appok felől jönnek az emberek, azt a világot értik, vannak is jó szakemberek. A Notch szoftverfejlesztése is Magyarországon zajlik, és a közeljövőben tervezünk bővülni. De a miénkhez hasonló, hardvert és szoftvert kombináló digitális megoldások itthon még nagyon újnak számítanak. Emellett a piac is kicsi: digitális érettség és fizetőképes kereslet szempontjából is “követő” piac a miénk, ezért Magyarország nekünk sem kulcspiac, továbbra is az USA-ra fókuszálva tervezünk tovább nőni.
Úgy tűnik, a Yoganotch sikere szépen ível felfelé. Mik a Notch Interfaces további tervei?
A Yoganotch kapcsán fő célünk a forgalom és a termelés felfuttatása. Sok felhasználói észrevételt kapunk, ezek felhasználásával fejlesztjük tovább a terméket, az ajánlások miatt pedig egyre könnyebb növelni az eladásokat is. Megjelentünk több online piactéren is, ezt szeretnénk skálázni, a közeljövőben már nagyobb viszonteladóknál is megvásárolhatóak lesznek a termékeink.
A platformot pedig tovább tervezzük bővíteni. Épp most gondolkozunk azon, hogy mi lehetne a következő termékünk. Felmerült a birkózásra kihegyezett notch-ok ötlete, de a rehabilitáció felé is el tudunk menni, és a GymNotch is versenyben van. A gamifikáció, vagyis “játékosítás” is izgalmas terület, amiről sokat beszélgetünk.