A YouTube régóta készül rá, hogy felvegye a kesztyűt a reklámblokkolók ellen, hiszen fizetős szolgáltatásának egyik értékajánlata, hogy mentes a reklámoktól.
Ha ezt a célt a felhasználók akár ingyen, egy reklámblokkoló kiegészítő használatával is elérhetik, az érzékenyen érintheti a YouTube bevételeit. 2023 végi hírek szerint a YouTube a reklámblokkolók tiltásának globális bevezetését tervezte. Aztán jött egy kis bökkenő… de erről később.
A videómegosztó új képernyővel várja az adblockert (vagyis reklámblokkolót) használó felhasználókat, akik két opció között választhatnak: vagy megengedik a reklámok futását a YouTube-on, vagy előfizetnek a YouTube Premiumra (melynek ára e cikk írásának pillanatában, 2024 januárjában 1790 Ft/hó).
A cég kijelentette, hogy a reklámblokkolók használata a platform felhasználási feltételeinek megsértését jelenti, és azt is hozzátették, hogy a reklámok által juthatnak jövedelemhez a platformon alkotó tartalomgyártók. Vagyis a reklámok nemcsak szükséges rosszat, de a YouTube modelljének alapját jelentik; azok blokkolásával a felhasználó nemcsak a platformnak, de azoknak a tartalomgyártóknak is árt, akiknek a videóit fogyasztja éppen.
Jogi akadályok hátráltatják az adblocker-blokkolást?
Az EU adatvédelmi irányelvei azonban megálljt parancsolhatnak a YouTube azon törekvésének, hogy teljesen megszüntesse az adblockerek használatot az oldalon. A reklámblokkolókat érzékelő kód ugyanis egyes vélemények szerint kémszoftvernek tekinthető, hiszen a háttérben és a felhasználó explicit beleegyezése nélkül fut. Márpedig ez a vádak szerint a felhasználó adatainak jogszerűtlen kezelését jelenti.
Egy európai adatvédelmi szakértő már be is nyújtotta panaszát az ír adatvédelmi bizottsághoz, melynek elbírálása folyamatban van. A YouTube viszont addig is fejleszti hirdetési gyakorlatát: 2023-ban indultak a ritkább, hosszabb (30 másodperces), ám átugorhatatlan reklámok a YouTube TV applikációjában.
Az tehát még nem világos, hogy Európában folytatódhatnak-e a YouTube jelenlegi erőfeszítései, és detektálhatják-e a felhasználók számítógépén futó reklámblokkoló programokat. A felhasználók mindenesetre máris elkezdtek reagálni a helyzetre: sajtóhírek szerint máris több százezer felhasználó távolította el a már “nem működő” reklámblokkolókat, illetve keresett olyan új alternatívákat, melyeket még nem tilt a YouTube.