A user experience (UX) design, vagyis a megfelelő felhasználói élmény tervezése és kialakítása az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott a vállalatok gyakorlatában. Ahogy a fogyasztók egyre nagyobb értéket tulajdonítanak a kielmelkedő felhasználói és vásárlói élménynek, úgy helyeződik mind nagyobb fókusz a UX területére. De mit is takar pontosan a fogalom, és hol érdemes belevágni a felhasználói élmény javításába?

Mi az a UX design?

A röviden csak UX-ként hivatkozott user experience egyszerűen a felhasználói élményt jelenti. Magában foglalja a felhasználó vagy vásárló minden interakcióját a cégünkkel, termékünkkel, szolgáltatásunkkal – bár általánosan elfogadott definíció nincs, de a UX keretein belül mindezt leginkább a digitális tér kontextusában értelmezzük.

Így válik érthetővé a UX design fogalma: ez az a diszciplína, ami a felhasználói élmény emelését, kielégítő felhasználói élményt kínáló digitális felületek megtervezését tűzi ki célul. Egy kis- vagy középvállalkozás esetében a UX jellemző területe például egy felhasználóbarát weboldal kialakítása.

Egy jó UX designer munkáját fémjelzi, ha a weboldal könnyen áttekinthető, logikus struktúrával bír, egyszerűen kezelhető, és vizuálisan is vonzó. A UX designer feladata többek között a weboldal navigációs térképének (sitemap) megtervezése, az egyes weboldalak egyszerűsített drótvázának (wireframe) felépítése, és a kreatív elemek koordinálása (például a grafikus munkájának vezetése, de akár a tartalomfejlesztési irányok megszabása is). Mindezek során a UX designer figyelembe veszi a célcsoport igényeit, a piaci trendeket, a versenytársak tevékenységét, majd pedig folyamatosan méri és teszteli is a weboldal megfelelő működését, hogy azt folyamatosan javítani tudja.

Fontos vonatkozó fogalom még a UX designer feladatainak fontos részterülete, a felhasználói felület (user interface, UI) tervezése, vagyis a UI design. Ennek célja, hogy a látogatók a számukra legvonzóbb, intuitív módon használható weboldalon találkozzanak tartalmainkkal. Nagyobb vállalatoknál a UX designer feladata a kutatás, tervezés, az átfogó koncepció kialakítása, míg a UI designer főleg a vizuális megvalósításért felel, de KKV-szempontból észszerű egyszerre tárgyalni a UI és a UX fogalmát, hiszen jó eséllyel egyazon csapat vagy személy fog dolgozni a UI és a UX közös céljaiért.

Miért érdemes foglalkozni a UX tervezéssel?

Az egyre terjedő digitalizációt kísérő folyamat a felhasználói élmény felértékelődése. A felhasználók (egy weboldal esetén látogatók, potenciális jövőbeni vásárlók) egyre inkább elvárják, hogy az őket érdeklő információkat könnyen, gyorsan megtalálják. Ha ez nem történik meg, másodpercek alatt elnavigálnak egy másik weboldalra, ahol esetleg könnyebben elérik céljukat. 

A UX olyan fontos, hogy mára a nagy internetes keresők (például a Google) is figyelembe veszik a weboldalak használhatóságát. Például a tiszta struktúra, a weboldal gyors betöltése, vagy a mobilon is működő (reszponzív) megjelenítés mind befolyásolhatják, hogy weboldalunk mennyire teljesít jól az internetes keresésekben.

A felhasználói élmény gondos megtervezése tehát közvetlenül befolyásolhatja vállalkozásunk jövedelmezőségét. De hogyan érdemes nekifognunk a felhasználói élmény javításának?

Kezdő UX-tippek weboldalakhoz

Egy jól működő honlap kialakítása nagy munka, és ha egyszer elkészült, sokan hajlamosak fellélegezve lehúzni a dolgot teendőik listájáról. Ez sajnos homlokegyenest szembemegy a UX design koncepciójával, ami szerint a weboldal javítása egy soha véget nem érő folyamat. A jó hír viszont, hogy nem saját kútfőből kell okoskodnunk: a honlapra jövő látogatók viselkedését mérve és elemezve csiszolgathatjuk weboldalunkat, hogy az a lehető legjobban teljesítsen. Ebben nyújthatnak segítséget a webanalitikai megoldások (például a Google ingyenes Analytics platformja), vagy az olyan eszközök, mint például a Hotjar, ami a felhasználók érdeklődése alapján rajzolja meg weboldalunk “hőtérképét”.

Törekedjünk az egyszerű, könnyen kezelhető weboldalra! Gondoljuk végig először a tartalmi struktúrát, csak ezután kezdjük el megtervezni weboldalunk meglévő (vagy még csak tervezett) aloldalait és azok tartalmát. Mielőtt akár egy pillanatig is vizuális elemekben gondolkodnánk, skicceljünk fel egy menürendszert. Akár magunk is létrehozhatunk egy egyszerű drótvázat (például a Miro-hoz hasonló ingyenes eszközökkel), amin megjelenítjük az egyes oldalakat és elemeket. Ha ez megvan, kérjük meg minél több ismerősünket, hogy kattintgassák végig, hiszen a weboldalnak mindenki számára kezelhetőnek kell lennie.

Ha kialakult a végleges struktúra, elkezdhetjük feltölteni tartalommal! Tartsuk szem előtt, hogy látogatóink milyen céllal érkeznek hozzánk, és könnyítsük meg, hogy elérjék ezt a célt. A lényegi információkat emeljük ki, a lényegteleneket hagyjuk el. Törekedjünk az egyszerű, de informatív szövegekre, és a letisztult vizuális megoldásokra.

Amikor elkészült a weboldal, kezdetét veheti a szigorú tesztelés. Azon túl, hogy munkatársaink és ismerőseink segítségét kérjük a weboldal auditálásában, vessük alá honlapunkat az interneten elérhető teszteknek is (ilyen például a letöltési sebességet mérő Google PageSpeed Insights).

Bár a UX és UI design fogalmak széles szakterületet takarnak, a legalapvetőbb felhasználói élményt érintő javításokat bármelyik KKV könnyen elvégezheti saját felületein. A megfelelő eredmények birtokában pedig lendületesebben haladhatunk tovább a UX design rögös, de sikerrel kecsegtető útján!