Lerágott csont, hogy mérettől és célpiactól függetlenül mára szinte minden vállalkozás számára kulcsfontosságú a közösségi médiás jelenlét.

Ha aktívak vagyunk a vállalkozásunk számára releváns platformokon, az kezdésnek megteszi. De igazán jó teljesítményt csak akkor várhatunk, ha figyelemmel követjük a legfontosabb analitikai mutatókat, folyamatosan elemezve vállalkozásunk közösségi média tevékenységét, és az adatok alapján folyamatosan változtatva taktikánkon. Jelen cikkünk ebben igyekszik segítséget nyújtani.

Miért fontos a közösségimédia-analitika?

Ebben a blogban már a közösségi média (social media) megannyi üzleti szempontból fontos vetületével foglalkoztunk: vizsgáltuk, hogy KKV-ként melyik platformra érdemes fókuszálnunk, sorra vettük a leggyakoribb buktatókat, és az év elején igyekeztünk előrejelezni a 2023-as év legfontosabb fejleményeit.

A folyamatos fejlődés kulcsáról azonban eddig még nem szóltunk. Ahogy az üzlet egyéb területein, úgy a közösségimédia-marketingben is érdemes az adatokra hagyatkoznunk, és ezek alapján megszabnunk jövőbeli stratégiánkat. Az adatok mély elemzése segíthet jobban megérteni célközönségünk érdeklődését (mit szeretnének és mikor), és nem csak közösségi aktivitásunkban, de a tágabban értelmezett üzletmenetben is jól hasznosítható információkkal szolgálhatnak.

Közösségi adatelemzés a gyakorlatban

Ahogy a weboldalunk forgalmát, közösségi médiás tevékenységünk sikerét is kifejezetten erre a célra szolgáló eszközökkel mérhetjük. Az egyes platformok mind kínálnak ilyen beépített segítséget, amelyek ingyenesen használhatóak, de fizetős analitikai megoldásokat is szép számmal találunk. A kulcskérdés nem is az, hogy hogyan mérjünk – hanem az, hogy mit. A fejlett analitikai funkciók miatt ugyanis könnyen előállhat az a helyzet, hogy nem tudunk mit kezdeni a beözönlő adathalmazzal. Gondoljuk át, hogy milyen adatok ismerete segíthet minket közelebb céljaink eléréséhez. A következő mutatók jó alapot jelentenek, de analitikai gyakorlatunkat érdemes saját igényeinkhez és céljainkhoz szabottan kialakítani!!

A követői aktivitási arányszám

A két legfontosabb mérőszám, amit figyelni fogunk: 

1) a követőbázis növekedése és

2) a felhasználói aktivitás (engagement).

A növekedő bázis értelemszerűen jó vállalkozásunknak, hiszen ha több a követőnk, többen látják üzeneteinket és tartalmainkat. Az aktivitás mérése már keményebb dió: ezzel azt mérjük, hogy követőink milyen mértékben lépnek interakcióba tartalmainkkal. Ide sorolhatóaka like-ok, kommentek és amegosztások száma egyes posztjainkon.Minél magasabb ezeknek a száma, annál inkább azt gondolhatjuk, hogy értékes tartalmat készítünk a követőink számára. 

Az első ajánlott mérőszám a felhasználói vagy követői aktivitási arányszám, más néven “engagement rate”. Ezen mérőszám segítségével képet kaphatunk tevékenységünk sikerességéről, ezért alapvető fontosságú az “engagement rate” figyelemmel követése.iszámítása rendkívül egyszerű, és minden közzétett tartalom esetén könnyedén nyomon követhető:

követői aktivitási arányszám = (like-ok és kommentek száma az adott poszton / összes követőnk száma) x 100

Ezt az arányszámot érdemes külön feljegyeznünk a különféle típusú tartalmak esetében (pl. szöveg, kép, videó, stb). Könnyen elképzelhető, hogy követőink jobban reagálnak egy adott típusú tartalomra, és az is előfordulhat, hogy az egyes közösségi platformokon eltérő teljesítményt érünk el.Ha nyomonkövetjük ezt az arányszámot, idővel felismerhetünk különböző mintázatokat.

Versenytárs-elemzés

Hasznos lehet, ha az elemzést kiterjesztjük egy-egy jól teljesítő vetélytársunkra is, így tanulhatunk a sikereikből és a jövőben eredményesebben versenyezhetünk a közösségi médiában is. A követői aktivitási arányszám feljegyzésén túl, kvalitatív elemzést is végezhetünk: nézzük meg, kik követik versenytársainkat, és melyek a legjobban teljesítő tartalmaik. 

Közönség elemzése a közösségi médiában

A közösségi adatelemzéssel nem csak tartalmainkra nézve juthatunk új információkhoz, de követőink összetételét is jobban megérthetjük. Megtudhatjuk, honnan jelentkeznek be, milyen neműek és melyik korcsoportba tartoznak a minket követő felhasználók, tehát képet kaphatunk arról, hogy valóban célközönségünket szólítjuk-e meg. Amennyiben úgy látjuk, hogy nem a megfelelő közönséget érjük el, érdemes lehet újragondolni vagy finomhangolni social media stratégiánkat, hogy a céljainknak leginkább megfelelő platformokon és a legjobban teljesítő tartalmakkal jelenhessünk meg.

Fizetett kampányok elemzése

Ha futtatunk fizetett hirdetési kampányokat a közösségi médiában, kézenfekvő, hogy elemezzük is ezek teljesítményét, hiszen egy rosszul teljesítő kampány feleslegesen viheti a pénzt. Nézzük meg és folyamatosan jegyezzük fel, hányan kattintanak hirdetéseinkre, és milyen az átkattintási arány (CTR, click-through rate): vagyis azok, akik látják hirdetésünket, milyen arányban kattintanak rá a hirdetésre.

Tartsuk számon az említéseket!

Az említések követése lehetőséget ad nekünk egyfajta “hangulatindex-elemzésben” is Ennek során felmérhetjük, hogyan reagálnak követőink egy adott posztra, de általánosságban arról is képet kaphatunk, hogy cégünk neve (esetleg termékeink, szolgáltatásaink)  jellemzően pozitív, vagy negatív kontextusban jelennek meg, és időben közbeléphetünk, ha vállalkozásunk online hírneve forog kockán.