Mióta a csapból is közösségi média folyik, a magyar kis- és középvállalkozások is egyre nagyobb figyelemmel vannak a téma iránt.

 Ez dicséretes, és reméljük, hogy a döntést növekvő forgalom jutalmazza. Azonban fejlődni, tanulni mindig érdemes – hát még ha mindezt mások hibáiból tehetjük! Jelen cikkünkben a leggyakoribb hibákat vesszük sorra, amiket KKV-vezetőként elkövethetünk a közösségi felületeken.

Lelkesedés van, koncepció nincs

Manapság mindenhol azt hallani, hogy Facebook, Instagram, TikTok, sőt, BeReal nélkül fabatkát sem ér egy KKV közösségimédia-jelenléte. Erre válaszul sokan bármiféle tervezés nélkül ugranak fejest a közösségi média világába, és minden platformon egyszerre igyekeznek jelen lenni. Ez a legtöbb esetben az energiák szétforgácsolódásához vezet, a közösségimédiamarketing legfőbb vezérelve így a kapkodás és a tűzoltás lesz. Ehelyett érdemes előre informálódni, alaposan átgondolni, hogy melyik platformot pontosan hogyan szeretnénk használni. Ha pedig azt látjuk, hogy vállalkozásunk tevékenységéhez sehogy sem illik valamelyik felület, és ott nehezen találjuk meg közönségünket, ne is fáradjunk vele!

Mi újság a versenytársakkal?

Rendben, tehát először gondolkodjunk, ha pedig már eleget okosodtunk, irány a közösségi média! Ezt is érdemes tovább árnyalni: bár valóban fontos, hogy átgondolt koncepcióval fogjunk neki az SMM-nek (social media marketing, vagyis a közösségi médiában végzett marketingtevékenység), ne gondoljuk, hogy feladatunk a spanyol viasz újrafeltalálása. Tény, hogy kisvállalkozásként a legfőbb ellenfelünk az ismeretlenség lesz – de jó eséllyel ettől még vannak valódi konkurenseink is, akik üzeneteikkel, termékeikkel és szolgáltatásaikkal ugyanazt a közönséget célozzák. Tartsuk szemmel őket, reagáljunk az újításaikra, és ha úgy hozza a helyzet, ne féljünk tanulni tőlük!

Inkonzisztens kommunikáció

Túl sokszor láthatjuk, hogy egy KKV egyik héten posztdömpinggel igyekszik feltűnni a közösségi felületeken, aztán hetekig nem jelentkezik. Fontos, hogy ne csak átfogó tervünk legyen, de a végrehajtásához szükséges időt is biztosítsuk! Inkább vállaljunk kevesebbet, például csak napi egy posztot – de azt minden nap nagyjából azonos időben, és a megszokott minőségben tegyük közzé!

Válaszok nélkül…

A közösségi médiát nem érdemes egy olyan óriásplakátként kezelni, ahol gondolkodás nélkül fényezhetjük vállalkozásunkat. Bár a nagyobb platformok sokat változtak a kezdetek óta, a lényegük még ma is a nevük által is sugallt közösségi aspektus. Válaszoljunk a lehető legtöbb megkeresésre, így ösztönözhetjük, hogy célközönségünk kapcsolatot teremtsen vállalkozásunkkal. Ha pedig negatív kritikát kapunk, igyekezzünk tanulni belőle és megfelelően kezelni azt – a nem kezelt negatív kommentek ugyanis egymást erősíthetik, így potenciálisan igazi PR katasztrófát okozva. Mindig kerüljük a konfrontációt, és kezeljük udvariasan, rugalmasan, nyitottan az építő jellegű (de akár bántóan megfogalmazott) kritikát!

Unalmas, vagy túl személyes tartalom

Ha egyszemélyes vállalkozást viszünk is, fogadjuk el, hogy vállalkozásunk közösségi felületei és saját profiljaink külön világban élnek. Kerüljük, hogy a vállalkozás felületei a baráti és családi kapcsolataink ápolását szolgálják, és túlzottan személyes dolgokat sem a vállalkozás felületein érdemes megosztani. Persze KKV-k esetében különösen erős eszköz a személyes és interaktív, direkt jelenlét a közösségi médiában, ami elmoshatja ezeket a határvonalakat – de figyeljünk rá, hogy ne essünk túlzásba!

Gondolkodj a vásárló fejével

Talán a leggyakoribb, bár nehezen megfogható hiba: “mindenes” KKV-vezetőként hajlamosak lehetünk kicsit túl közelről látni a dolgokat. Lépjünk hátrébb egy lépést, és gondoljuk végig a vásárló fejével, mit kereshetnek közösségi felületeinken az érdeklődők. Ha nem jutnak gyorsan pontos információkhoz vállalkozásunkról, vagy nem kapnak gyors és kielégítő válaszokat a kérdéseikre, akkor nincs az a cicás kép vagy kreatív tartalom, ami kellemes élményként marad meg potenciális vásárlóinkban. Érdemes tehát néha megállni egy pillanatra és újragondolni az SMM-tevékenységünket, hogy végül ne csak önmagunk szórakoztatására legyünk jelen a közösségi médiában!