Az talán ma már minden vállalkozásvezető számára egyértelmű, hogy a közösségi média-jelenlét elengedhetetlen fontosságú.

Mára a sarki péktől a multinacionális óriásokig a legtöbb cég felismerte a közösségi platformok erejét. De ha korlátozott erőforrásokkal rendelkezünk, melyiket válasszuk a sok közül?

A bőség zavarában

Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter, YouTube, Snapchat, TikTok: ezek ma a legnagyobb közösségi platformok, de a közelmúltban több új játékos is felbukkant (olyanok, mint például a BeReal vagy a Mastodon). Marketing szempontból más és más tényezők miatt izgalmasak ezek a platformok. Azonban különböző stratégiát és megközelítést is igényelnek, így KKV vezetőként kénytelenek vagyunk súlyozni, és a leghatékonyabbnak ígérkező platformot vagy platformokat kiválasztani, ahova marketing tevékenységünket koncentrálhatjuk.

Előrebocsátjuk, hogy természetesen minden cég egyedi eset, nincs egy minden vállalkozásra érvényes válasz arra a kérdésre, hogy melyik platformra fókuszáljunk. Arról nem is beszélve, hogy az egyedi stratégiák sokszor a globális tapasztalatok ellenében is sikeresek lehetnek.

Mindemellett a gondolkodást jelentősen megkönnyítheti, ha jobban megismerjük ezen platformok közönségét és sajátosságait, hiszen alapvetően azon platformokon érdemes kommunikálnunk, ahol a célcsoportunkat megtaláljuk. Így, bár elsőre kevésbé tűnhet relevánsnak egy magyar KKV számára, az általános demográfiai adatok is fontosak lehetnek, amikor megpróbáljuk eldönteni, melyik közösségi média-platformon kezdjük meg marketing- vagy közönségkapcsolati tevékenységünket. Azonban, mint általában, ebben az esetben is fontos, hogy a tanulságok és tapasztalatok mentén fejlesszük tovább aktivitásunkat.

Demográfiai adatok és iparági relevancia

A Khoros nevű, fogyasztói elkötelezettségre fókuszáló cég 2022-es adatok alapján összeállított listája értékes forrás a kérdés megválaszolásához. A demográfiai adatok részletekbe menő tárgyalására nem vállalkozunk, azok könnyen áttekinthetőek a hivatkozott lapon. Ugyanitt olyan érdekes eredményeket is kiemel az adatokat közzétevő cég, mint például hogy a gyakran utazó fogyasztók kétszer akkora eséllyel használják a Pinterestet, mint azok, akik nem utaznak.

Az összesítésből kiolvasható általános tanulságokra is érdemes vetnünk egy pillantást. A Khoros ugyanis megosztott pár javaslatot is arra nézve, hogy melyik iparágakban melyik közösségi platformoktól várhatunk jó eredményeket. Az eredményeket az alábbi képen összegezték:

Forrás: khoros.com

Hogy csak egy példát emeljünk ki: a kereskedelemben a Twitter és a LinkedIn kecsegtet a legkevesebb sikerrel, míg a Facebook, az Instagram, a Pinterest és a Snapchat hatékony lehet. Az összesítés szerint a megfelelő tartalom stratégiával kombinálva a YouTube-ot is eredményesen használhatják a kereskedelmi szektorban működő vállalkozások, míg a Twitter és a LinkedIn egyértelműen nem való a kereskedelmi vállalkozásoknak.

Az adatokat megosztó Khoros ugyanitt  célcsoportokra vonatkozó általános ajánlásokat is megfogalmaz. Ha például a tinédzser korosztályt szeretnénk elérni, az Instagram és a Snapchat a legmegfelelőbb platform (illetve mi fűzzük hozzá, hogy az összesítésben nem szereplő TikTok is ide kívánkozik). Az Y generációt (kb. az 1980-2000 között születettek) legjobban a Facebook és az Instagram segítségével szólíthatjuk meg, míg ha férfiakat próbálunk megcélozni üzeneteinkkel, a YouTube felé érdemes fordulnunk.