A Google Analytics a globális keresőcég ingyenes webforgalom-elemző alkalmazása.
A szolgáltatás felhasználói 2023. július 1-től már csak az alkalmazás legfrissebb generációját, a Google Analytics 4-et használhatják, ezzel egyidőben minden korábbi verzió kivezetésre kerül. Lássuk, mit jelent számodra a változás, ha vállalkozásod webforgalmát a Google Analytics korábbi verziójával követed!
Google Analytics: az alapok
A Google 2020 októberében indította el népszerű és ingyenes alkalmazását vállalkozások számára, amivel azok könnyen követhetik és elemezhetik weboldaluk látogatói statisztikáit. A Google Analytics (GA) legfőbb célja, hogy segítséget nyújtson a webmesterek és marketingszakemberek számára a reklámkampányok optimalizálásában. Mivel azonban az általa szállított adatok igen részletesek, megannyi szempontból elemezhető segítségével egy weboldal teljesítménye.
A GA méri többek között, hogy hányan látogattak el egy honlapra vagy annak egy adott oldalára, a felhasználók honnan kattintottak át, milyen országból interneteznek, illetve mennyi időt töltöttek el az adott oldalon. Ezeket az adatokat többféle szűrési és rendezési opció mentén vizualizálni is képes, így könnyebben átláthatóvá téve, hogyan teljesítenek weboldalaink.
Jön a Google Analytics 4
A Google természetesen ezt az eszközét is folyamatosan fejleszti, a GA-felhasználók számára pedig most nagy változás közeleg. A cég két másik, korábban elérhető szolgáltatása (a Universal Analytics és a GA360) 2023-ban megszűnnek. Idén július elsejétől nem mérnek tovább a Universal Analytics-fiókok, egy év múlva, 2024. július 1-től pedig a GA360 fiókok is kivezetésre kerülnek. Mindkettőjük helyét a legújabb, 4-es verziószámú Google Analytics veszi át.
Habár a Universal Analytics által eddig összegyűjtött adatok a határidő után még 6 hónapig elérhetőek lesznek, fontos felkészülnünk rá, hogy mostantól a GA4 az új Google Analytics. Lássuk, mit is jelent ez a változás a felhasználóknak!
Mit hoz a Google Analytics 4?
Ha most regisztrálunk új GA-fiókot, akkor rögtön a Google Analytics legújabb verziójával fogunk találkozni.
A Universal Analytics korábbi felhasználói továbbra is használhatják korábbi fiókjukat, de ezzel párhuzamosan érdemes megismerkedniük a GA4-gyel, hiszen az is fontos adatokat szállít – ráadásul nemsokára csak a Google Analytics 4 áll majd rendelkezésükre. A GA4 a Universal Analytics fiók törlése nélkül is hozzáadható a létező fiókhoz.
Fontos, hogy a GA4 csak attól a pillanattól fogva gyűjt adatokat, hogy telepítjük fiókunkba, ezért érdemes ezt minél előbb meglépni! A korábbi adatok nem lesznek elérhetőek, ezért ha az utolsó pillanatban telepítjük, értékes éves összehasonlítási adatoktól eshetünk el.
A Google Analytics 4 új funkciókkal és kezelőfelülettel köszön be, és vadiúj reporting-funkciókat (elemzőeszközöket) is használhatunk benne. Összességében a GA4 célja, hogy segítsen jobban megérteni a vásárlói életciklust, kezdve attól, hogy hogyan jutnak el hozzánk látogatóink, miként lépnek interakcióba weboldalunkkal, miért maradnak, és végül (például egy e-kereskedelmi site esetén) hogyan vásárolnak.
A GA4 többek között az IP cím-alapú mérés helyett a GDPR irányelveinek megfelelő mérési metódust alkalmaz, és hasonló okokból az európai felhasználók adatait is európai szervereken dolgozza fel. Az új platformon részletesebben szabályozhatjuk majd, milyen adatokat kívánunk gyűjteni, és a GA4 újfajta méréseket is lehetővé tesz.
Megszűnik például a visszafordulási vagy visszapattanási arány (bounce rate) mérése és az oldalon töltött időt sem követhetjük tovább. A felhasználói interakciók mérésére (user engagement) viszont kapunk egy sor új mérőszámot. A korábbi oldalletöltések (page views) helyett mostantól csak a megtekintéseket (views) mérhetjük, ami az applikációk adatait is képes gyűjteni a weboldalletöltések mellett. A GA4-ben létrehozott közönségcsoportok (audience listák) mostantól automatikusan elérhetőek lesznek a Google Ads-ben is, így azonnal létrehozhatunk olyan hirdetéseket, amik ezeket a csoportokat célozzák. Végül pedig a Google Analytics 4-gyel a részletesebb adatokat új módokon vizualizálhatjuk is.
Hogyan válts Google Analytics 4-re?
A GA4 egy új követőkód (tracking code) telepítését követeli meg weboldalainkra. Ha nem vagyunk Google Tag Manager (GTM) felhasználók, át kell alakítanunk weboldalunkat, amit érdemes szakértőre bízni. A GTM használatával egyszerűen installálhatjuk az új követőkódot – ha ez megvan, a GA4 máris elkezdi az adatok gyűjtését.
Ezután elkezdhetünk ismerkedni a Google Analytics 4 új kezelőfelületével és összehasonlítani az adatokat az esetleges korábbi (Universal Analytics-ből származó) adatokkal, így pontosabb képet kapva a mérési megoldások különbségeiről. (A GA4 például máshogy definiálja a mérések alapjául szolgáló “eseményeket”, így a két platform adatai nem összehasonlíthatóak közvetlenül).
Ezzel egyidőben érdemes elkezdeni kialakítani a nekünk fontos elemzéseket és jelentéseket, hogy a nyár közepi átállás ne okozzon fennakadást. A július 1-jén esedékes átállás után érdemes lehet kiexportálni korábbi adatainkat a Universal Analyticsből, hogy biztosan ne essünk el semmilyen értékes információtól a 6 hónapos “türelmi idő” lejártával.