Az influenszer marketing globálisan és hazánkban is dübörög.

A véleményvezér-tartalomgyártókkal való együttműködés az elmúlt években futott fel, és népszerűsége töretlenül növekszik. Sorra vesszük a legfontosabb tényezőket, amelyek segíthetik, hogy vállalkozásod sikerrel kommunikálhasson az influenszerek rajongótáborával!

Kik azok az influenszerek?

Az influencer angol szó “befolyásolót” jelent, jobb magyar megfelelő híján a legtöbben az “influenszer” szót használják azokra a digitális tartalomalkotókra, akik nagyobb követőtáborral bírnak. Ők tulajdonképpen véleményvezérekként működnek: leginkább magánemberként (vagy már eleve hírességként) indított közösségi médiás csatornákon keresztül hasznosítják népszerűségüket, akiknek legújabb tartalmait “rajongóik” önkéntes feliratkozás után követik. Az influenszerek így hatékonyan befolyásolhatják követőik vásárlási döntéseit – ennek felismerése vezetett az influenszer marketing megszületéséhez.

Egy vállalat sokféleképpen használhatja az influenszerekkel való együttműködést a marketingtevékenységében. Az alapvető modell azonban kézenfekvő: az influenszerekre irányuló figyelem és bizalom értékes erőforrás, amelyet egy vállalat úgy használhat ki a leghatékonyabban, ha az influenszer saját csatornáin, minél hitelesebben képviseli az adott cég márkáját. A sikernek itt is számos feltétele van, lásd később. 

Előbb azonban vegyük sorra az influenszerek főbb csoportjait. Elérésük alapján jellemzően három vagy négy nagyobb kategóriára szokás őket osztani:

  • A mega-influencerek többmilliós követőtáborral bírnak. Főként világhírű előadókról, sportolókról van szó. Hazai viszonylatban kevés ilyen celebről tudunk – magyar vonatkozással bíró hasonló sztár például Palvin Barabara.
  • A macro-influencerek párszázezres vagy egymillió körüli követőtáborral rendelkező hírességek, mint például Hosszú Katinka vagy Dzsudzsák Balázs.
  • A micro-influencerek 10-100 ezer közötti követővel bírnak, és jellemzően egy-egy jól körülhatárolható téma szakértői (vagy legalábbis azon témakörre fókuszálva osztanak meg tartalmakat), legyen az smink, gaming (számítógépes játékok) vagy divat.
  • Végül a nano-influenszerek olyan feltörekvő, ám egyelőre kisebb (10 ezer fő alatti) eléréssel bíró tartalomgyártók, akik általában helyi népszerűségnek örvendenek, de jó stratégiával nagyra nőhetnek az influenszer-ökoszisztémában.

Sikertényezők az influenszer marketingben

Egy tengerentúli kutatás szerint a cégek több mint 75%-a különített el kifejezett influenszer marketing büdzsét, és már Magyarországon is több influenszer ügynökség működik. Rég nincs szó tehát arról, hogy korai ébredőként olcsó és hatékony csatornára bukkantunk, ha azonosítottunk egy cégünk tevékenységéhez kapcsolódó influenszert. Jól jelzi az influenszer marketing hazai felfutását, hogy idén már egy influenszer toplista is megjelent a Forbes magazinban. 

Bár a piac hazánkban is egyre telítettebb, a megfelelő stratégiával továbbra is sikerrel kezdhetünk influenszer marketingbe. Lássuk a legfontosabb tényezőket!

A közönség ismerete

A követőtábor mérete csak egy ismérv, de közel sem a legfontosabb. Egy hírességgel együtt dolgozva ugyan óriási elérést produkálhatunk, ám a relevancia-faktor minimális, így összességében kevésbé lesz sikeres a marketingakció, mint ha egy kisebb, ám relevánsabb tartalomalkotóval működnénk együtt. Fontos, hogy ismerd a vállalkozásod közönségét, és olyan alkotókkal dolgozz együtt, akiknek tábora átfed a saját vásárlóid csoportjával – minél több a közös pont, annál valószínűbb, hogy az üzeneted célt ér.

Aktivitás, elérés

Azt is vedd figyelembe, hogy az általad kiválasztott influenszer milyen csatornákon kommunikál a követőivel, és mennyire aktív ezeken a platformokon. Legjobb, ha a vállalkozásod üzenetét több csatornán is tudja közvetíteni, és ezek mindegyikén gyakran tesz közzé új tartalmakat, a tábora tehát aktívan követi őt.

Hitelesség

Talán elsőre ellentmondásos, de az influenszer marketing alapja a hitelesség. Bár a vállalkozásod természetesen fizet a hirdetésért, az influenszer jó esetben csak olyan cégek marketingjét támogatja, amelyek céljával, kommunikációjával, működésével azonosulni tud. Ez a fajta hitelesség nemcsak a te vállalkozásodnak kulcskérdés, de az influenszer is így biztosíthatja, hogy nem veszíti el a követőit…

Eredeti üzenetek

…ezt pedig nagyban elősegíti az eredeti üzenetek használata is. Jó gyakorlat, ha túlzottan részletes specifikációk helyett a marketing akció célját beszéled át az influenszerrel, és minél nagyobb teret biztosítasz a kreativitásnak a konkrét üzenetek kidolgozásában. Természetesen érdemes ekkor is kézben tartani a kampányt: a pontos tervezés és az üzenetek közzététel előtti átnézése kulcsfontosságú.

Eredményesség

Mint minden marketingkampány esetében, az eredményesség követése az influenszer marketingben is kulcsfontosságú. Határozd meg, milyen célszámok teljesítését várod az együttműködéstől, majd mérd és folyamatosan kövesd figyelemmel ezeket a mutatókat a kampány során. Így akár menet közben is tudsz finomítani a stratégiádon, hogy minél sikeresebb legyen vállalkozásod együttműködése az influenszerrel.