Az Instagram egyre idegesítőbb és intruzívabb reklámformátumokkal kísérletezik, amit a felhasználók nehezen tűrnek.
A legújabb reklámtípus a barátaink sztorijai felett ugrik fel, amikor azokat meg szeretnénk nézni, így – bírálói szerint – az emberek közötti valós és közvetlen kapcsolódást akadályozzák. Az első cikkek az új hirdetési formátumról most júniusban jöttek, de az új reklámok egyelőre nem minden felhasználónál jelennek meg.
A másik újdonság az átugorhatatlan hirdetések megjelenése: hiába görgetnénk tovább a hírfolyamban, előtte meg kell néznünk egy 3-5 másodperces reklámot. Ez a hirdetési formátum sokaknak a YouTube-ról lehet ismerős; ott a felhasználók emiatt olyan tömegben kezdtek hirdetésblokkoló applikációk használatába, hogy a YouTube-nak közbe kellett lépnie (lásd alább).
A bosszantó reklámok kora
Az intruzív hirdetések több platformon is feltűntek már, és bár az Instagramon most júniusban indult formátum egyelőre valószínűleg tesztfázisban van, máris sokaknál kiverte a biztosítékot. Egy többezres követőtáborral rendelkező fotós például azt is belengette, hogy emiatt átköltözik a TikTokra. (Ahol egyébként szintén nem jobb a helyzet: a felhasználók ott a túl sok reklám miatt panaszkodtak).
A Meta az eredmények ismeretében dönthet arról, hogy minden eszközön megjelenjenek-e a fenti hirdetéstípusok. Ha idegesítőnek találjuk az instagramos reklámokat, a legjobb, amit tehetünk, hogy nem koppintunk rájuk, mert egy rossz számokat produkáló hirdetési formátumot nem fog bevezetni az Instagram.
A probléma azonban jóval mélyebb a bosszantó reklámoknál: ahogy az EU különféle, a techszektort érintő versenypiaci vizsgálatai is jelzik, a nagy techcégek napi gyakorlatukban is visszaélnek az erőfölényükkel.
Amint a fenti fotós példája is mutatja, a felhasználó ilyenkor dönthet úgy, hogy más platformra költözik. De a közösségi platformok nem tökéletes helyettesítői egymásnak: teljesen más algoritmusok alapján, más felhasználói bázissal és kezelőfelülettel működnek, ezért más és más tartalomtípusok működnek jól azokon. A tartalomgyártók jó része ráadásul jelentős követőtábort is felépített már valamelyik platformon, akiket nem szívesen “hagyna el”. A váltás tehát költséges, a Meta döntéshozói pedig talán azt gondolják, hogy az emberek majd hozzászoknak a változáshoz.
Felhasználók kontra techóriások
Nem csak a Meta, de a Google is aktívan harcol a reklámmegjelenítési időért, ami évek óta harcban áll a YouTube-on reklámblokkolókat használó nézőkkel. A Google addig elment, hogy 2023-ban teljesen átdolgozta a Chrome-hoz elérhető kiegészítők platformját. Az új, úgynevezett Manifest V3 platform a kritikusok szerint valójában nem hoz biztonsági vagy teljesítménybeli előnyöket, viszont jelentősen megnehezíti a hirdetésblokkoló kiegészítőknek, hogy frissítsék a szűrést ellátó adatbázisaikat, így helyzeti előnybe hozva a Google-t.
A frissítések akadályozása csak a legújabb csata a Google és a reklámblokkolók hosszú háborújában. A Google korábban az egész weboldalt belassította a YouTube-on reklámblokkolókat alkalmazó felhasználóknál, ezzel is igyekezve eltántorítani őket ettől a gyakorlattól (ami egyébként a Google szerint sérti a YouTube felhasználási feltételeit). A reklámoktól csak úgy lehet megszabadulni, ha előfizetünk a YouTube Premiumra. Ennek ára a cikk írásakor havi 1790 forint, amiért cserébe reklámoktól mentesen YouTube-ozhatunk és használhatjuk a YouTube Musicot, illetve a háttérben is le tudunk játszani videókat, valamint le is tölthetünk tartalmakat.
Anyagiak ide vagy oda, egyes zúgolódó felhasználók számára ez már elvi kérdéssé vált. Egy Reddit-felhasználó azt írja: “Ezen a ponton már csak dacból is használni fogom a hirdetésblokkolót”.