Közhelyszámba megy, hogy milyen fontos a közösségi média a vállalatoknak (és ez alól nem kivételek a magyar KKV-k sem). A közösségi média azonban gyorsan változik: gondoljunk csak arra, ahogy a TikTok felforgatta a világot az elmúlt években, de akár az X (ex-Twitter) fordulatos példáját is említhetnénk… Aztán ott vannak a folyamatosan fejlődő algoritmusok, valamint a tartalomkészítési és -fogyasztási trendek is.

Bár a platformok folyton változnak, és a fogyasztók magatartása sem állandó, a közösségimédia-stratégiák alapjai tulajdonképpen változatlanok. Ugyanazokra a főbb elemekre lesz szükségünk ma, ha még csak most indulunk el ezen az úton, mint ha már évekkel ezelőtt felismertük volna a közösségi média erejét.

Ebben a cikkben Angie Gensler digitális marketing-guru tippjeit vesszük sorra, amelyek 7 fő témakörre fókuszálnak, így segítenek, hogy sikeresen vegyük a tartalommarketing első akadályait.

Azonosítsd vásárlóidat

Fontos, hogy legyen egy képünk vállalkozásunk ideális fogyasztójáról. Az alapadatok (életkor, nem, lokáció, stb) ismeretében megkezdhetjük a vásárlók mélyebb mozgatórugóinak feltérképezését. Így megérthetjük például azt, hogy milyen problémára keresnek választ, mi motiválja őket, illetve milyen értékek befolyásolják őket, amikor termékünket megvásárolják.

Gyakran használt technika a vásárlói személyiségek (buyer persona) felállítása. Ezen gyakorlat során megrajzoljuk az ideális vevő “karakterrajzát”, így nagyobb felbontású képet kapunk vásárlóinkról, jobban megérthetjük őket. Térképezzük fel a demográfiai jellemzőiket, érdeklődési területeiket, igényeket, esetleg a vásárláskori döntéshozatali folyamat jellegzetességeit is. A vásárlói személyiségek leírásakor nyugodtan használjunk olyan kontextuális információkat, amik élőbbé tehetik ezeket a karaktereket (például elnevezhetjük őket, vagy gazdagíthatjuk személyes információkkal, pl. “Imádja Fifi nevű kiskutyáját”, vagy “Marci minden vasárnap kiautózik az agglomerációba meglátogatni édesanyját”).

A megfelelő platformok használata

Ha a célközönséget már kellően ismerjük, ráfordulhatunk annak kikutatására, hogy melyik közösségi platformokon találjuk meg ezeket a felhasználókat. Bár nyilván ez a legfontosabb tényező, nem csak ez fogja megszabni, melyik platformokon leszünk aktívak. Bizonyos platformok ugyanis jobban illeszkednek vállalkozásunkhoz, annak üzleti céljaihoz, vagy akár értékeihez. Hogy egy érzékletes példát hozzunk: egy csavarbolt tulajdonosaként kevésbé adja magát a látványos képekre specializált Instagram használata, mint ahogy egy cukrászüzlet vezetőjeként talán nem a Linkedin lesz az első gondolatunk. De ne hagyjuk, hogy ez kedvünket szegje: egy jó kidolgozott tartalomstratégiával még az ilyen nehezebb helyzetekből is kikerülhetünk győztesen. Ezért érdemes előre végiggondolni, milyen fajta tartalmakat tudunk jó minőségben és rendszeresen elkészíteni. A sikeres közösségimédia-jelenléthez tehát elengedhetetlen, hogy ismerjük a platformot, fogyasztót, és nem utolsó sorban saját képességeinket, erősségeinket, gyengeségeinket.

Tartalmak tervezése a naptárban

Ha már tisztán látunk ezekben a kérdésekben, jöhetnek a konkrét tartalomkészítési kérdések. Első körben (az ötleteléssel tulajdonképpen egyidőben) hozzunk létre egy tartalmi naptárat. Ebben tudjuk – helyzettől függően – hetekre, de akár hónapokra vagy egy egész negyedévre előre megtervezni és feljegyezni, milyen témákat mikor készülünk érinteni, miről hány posztot tervezünk közzétenni, melyik téma mennyire lesz hangsúlyos kommunikációnkban.

Bár az esetleges aktualitások fényében jó, ha tervünket rugalmasan kezeljük, egy efféle tartalmi naptár igazodási pontként szolgálhat mindazon munkatársaink számára, akik részt vesznek a tartalomgyártásban. Így jóelőre felkészülhetünk a megfelelő témákkal, posztokkal, képi- és videóanyagokkal, stb.

Ötletelés és a tartalmak létrehozása

A tervezés végeztével indulhat az igazi kreatív munka! Ha a naptárban már tisztán a főbb irányvonalakat, elkezdhetjük megtervezni a konkrét posztokat, anyagokat, kommunikációs elemeket. Érdemes először többféle formátummal és témával is megpróbálkozni, és mérni ezek hatékonyságát. Ha véglegesedett egy ötletünk, azt rögtön kössük konkrét időponthoz, és helyezzük el a tartalmi naptárban.

Bár az előkészületek kétségkívül fontosak, a munka oroszlánrészét valószínűleg tartalmaink elkészítése fogja jelenteni. Használjunk ehhez megfelelő eszközöket: a képszerkesztéshez, a közösségimédia-posztok menedzseléséhez, de akár a videók vágásához is találunk (akár ingyenes) szoftvermegoldásokat.

A posztok időzítése

A közösségi médiában fontos, hogy rendszeresen posztoljunk. Ehhez azonban nem kell folyton ott kuksolnunk a gép vagy a telefon mellett. Számos eszköz érhető el a közösségimédia-menedzsment megkönnyítésére. Ezek használatával nem csak előre időzíthetünk posztokat több platformra, de mérhetjük is azok sikerét, így folyamatosan fejlesztve kommunikációnkat. Néhány megoldás pedig a korábbi posztok “újrahasznosítását” is támogatja.

Válaszolj, vegyél részt

A közösségi média alapvető ígérete a közösségiség, vagyis a részvétel élménye. Ezt vállalatként is figyelembe kell vennünk: ha folyton egyirányú kommunikációt alkalmazunk és csak “kinyilatkoztatunk” közönségünk felé, az hosszú távon nem vezet sikerre. Ehelyett érdemes minden nap rászánni egy kis időt, hogy kérdezzünk, válaszoljunk a kommentekre, és úgy általánosságban is részt vegyünk a társalgásban, ami vállalkozásunk vagy annak témái körül kialakul.

Adatelemzés

Ahogy az online marketing legtöbb területén, a kulcsszó a közösségimédia-marketingben is a pontos mérések alapján elért folyamatos fejlődés. Igyekezzünk felismerni a mintázatokat adatainkban, például, hogy milyen jellegű tartalmak melyik platformokon működnek jól. De arra is érdemes figyelni, ha esetleg más és más közönséget nem csak más platformokon, de más napszakokban tudunk hatékonyan elérni.