New York polgármestere, Eric Adams február közepén jelentette be, hogy a város pert indít több közösségi platform ellen.

A város azza vádolja a Facebook, az Instagram, a YouTube, a Snapchat és a TikTok üzemeltetőit, hogy szándékosan függővé teszik a fiatalokat, akik így olyan tartalmakat fogyasztanak, amelyek károsan hatnak mentális egészségükre.

Adams kifejtette, hogy a fiatalabb korosztály egyébként is mentális egészségügyi válságban van, hiszen az elmúlt években problémák garmadájával volt kénytelen szembenézni. Ezt a helyzetet szerinte csak súlyosbítja a közösségimédia-függőség, illetve a fenti platformokon fogyasztott tartalmak, ezt a folyamatot pedig idestova egy évtizede kíséri figyelemmel tétlenül a közvélemény.

Ennek azonban most vége: New York város több szervezete, például a város oktatásügyi hivatala, illetve az egészségügyi és mentális egészségért felelős testület is beperelte a Metát, a Tiktokot, a Snapet és a Google-t. Jogi értelemben a vád gondatlanság és garázdaság. A város döntéshozói szerint a platformok kialakítása, ideértve a tartalmakat ajánló algoritmusokat és a lájkokat (a “tetszik” gombok használatát), azt célozza, hogy a fiatalok a platformok függőivé váljanak, és minél több időt töltsenek el ott.

Előzmények

New York nem az első a sorban: korábban más államok önkormányzata, illetve egy tankerület is pert indított ugyanezen cégek ellen. De a Facebook anyacégét, a Metát már több állam vezetői is beperelték 2023 őszén, azt állítva, hogy a cég szándékosan félrevezeti a közvéleményt azt illetően, hogy milyen szolgáltatásai milyen kockázatokat jelenthetnek a fiatalabb felhasználók számára.

New York város polgármestere szerint ahogy a dohánytermékek és a fegyverek esetében történt, ideje, hogy felismerjük a közösségi média valódi veszélyeit, és arra kényszerítsük ezeket a cégeket, hogy vállalják a felelősséget termékeikért. A most indított per mellett Adams egy “közösségi média akciótervet” is letett az asztalra, ami a családok felvilágosító oktatása mellett a téma további kutatását is támogatja. 

A techcégek reakciói

A megvádolt cégek eltérően reagáltak a keresetre. Az Alphabet (vagyis a Google anyacége) például tagadja a vádakat, míg a Meta vezérigazgatója, Mark Zuckerberg már egy idén januári szenátusi meghallgatása során bocsánatot kért azon káros hatások miatt, amelyeket a közösségi média kifejt a gyerekekre világszerte. A cég saját bevallása szerint arra törekszik, hogy a fiatalok életkoruknak megfelelő tapasztalatokat szerezzenek a platformon. A TikTok úgy látja, elöl járnak a tinik védelmében, példaként pedig olyan megoldásokat hoztak fel, mint a 18 éven aluliak számára 60 percben limitált képernyőidő, vagy a szülői kontrollt elősegítő megoldások.