A turbulens világgazdasági és geopolitikai helyzet, a munkaerőpiac szűkülése, és általában a digitalizáció is új kihívások elé állítja az európai kisvállalkozásokat és startupokat, így a magyar KKV-szektor szereplőit is.

Mindeközben azonban a technológiai fejlődés új lehetőségeket is teremt. Mára számtalan olyan high-tech megoldás elérhető a kis- és középvállalkozásoknak is, amely mindennapi gyakorlati alkalmazásra azonnal alkalmas, és segíthet sikerrel venni ezeket az új akadályokat.

Ezeket a megoldásokat kisebb csapatok is könnyedén alkalmazhatják, így gyorsabban és hatékonyabban végezve megszokott feladataikat, vagy meghonosítva az innováció iránti elkötelezettséget mindennapi munkájukban. Ezek a kompetenciák korábban talán a nagyobb vállalatok kiváltságai voltak, de a technológiai újítások demokratizálják, a kis- és középvállalkozások számára is elérhetővé teszik őket. A tech.eu cikke sorra veszi az elérhető technológia megoldásokat, és hogy milyen területen jelenthetnek segítséget.

Működési költségek és pénzügyi fegyelem

A felhőalapú szolgáltatások terjedése és az otthoni munkavégzés térhódítása a KKV-szektorban is segíthet optimalizálni a működési költségeket. A felhőszolgáltatások ugyanis a korábban csak nagyvállalatok számára elérhető digitális megoldásokat hozzák karnyújtásnyi távolságra akár egy magyar kisvállalkozáshoz is. Így adott esetben feleslegessé is válhat az irodabérlés, ezzel jelentős költségeket megtakarítva.

A felhőmegoldások előnye, hogy segítségükkel nagyobb hardverbeszerzés nélkül is hozzáférhetünk a legjobb IT-erőforrásokhoz. Ezeket pedig több fronton is csatasorba állíthatjuk: a (csapat)munkát megkönnyítő dokumentumkezelők, virtuális irodák, és együttműködést segítő megoldások mellett az automatizáció is értékes lehetőségeket tartogat. Ennek segítségével gyakran ismétlődő és unalmas folyamatokat bízhatunk a gépre, felszabadítva saját vagy munkatársaink idejét a nagyobb hozzáadott értékű feladatokhoz.

Legalább ilyen hasznosak a költségeket és bevételeket számon tartó megoldások. Ezek elősegítik, hogy mindig naprakészek legyünk vállalkozásunk pénzügyeivel, akár visszatérő, automatikusan elkészített jelentések útján. Így könnyebben azonosíthatjuk a spórolási lehetőségeket és ott avatkozhatunk közbe, ahol a legtöbbet nyerünk vele.

A vásárlók hatékony felkutatása

Egy kis cég ritkán engedheti meg magának, hogy profi értékesítői és marketingcsapattal támogassa meg ismertségét, forgalmát. A közösségi média, a digitálismarketing-megoldások és az e-kereskedelmi platformok megoldást kínálnak erre a problémára.

A közösségi média mellett a bázisépítés hatékony formája az e-mail marketing is. Így szegmentálhatjuk a vevőket, és közvetlenül választott célcsoportunk tagjaival kommunikálhatunk, ezzel a visszatérő vásárlást is megtámogatva. Ezek a platformok adatokat is mutatnak az egyes e-mailek teljesítményéről, így könnyebben beletanulhatunk a hatékony levelezés mikéntjébe.

Hasonlóan fontos a SEO, vagyis weboldalunk keresőoptimalizálása. Egy technikailag megfelelő, gyors és könnyen használható weboldal mellett a friss és értékes, kulcsszavakban gazdag tartalmak jelentik az egyik legjobb megoldást. Ezt a célt is számtalan eszköz segíti, kezdve a weboldal menedzselését segítő platformoktól akár az egyszerűbb szövegek létrehozására is használható ChatGPT-ig.

Kiberbiztonság és adatvédelem

A kiberbűnözés felfutásáról már ezen blog hasábjain is megemlékeztünk, és kiberbiztonsági tippekkel is jelentkeztünk. A kibertér fenyegetéseinek különösen kitettek a kis- és közepes méretű, professzionális IT-biztonsági gárdát fenntartani képtelen vállalkozások. A piacon ma már több olyan szolgáltatás is elérhető, ami ezekhez hasonló (hálózat)biztonsági eszközöket kínál éves vagy havi bérleti díjért cserébe. Tűzfalat, vásárlóink adatait védő alkalmazásokat, de akár egy helyreállítási terv (disaster recovery) végrehajtását is segítő megoldásokat is bevethetünk, és költséghatékonyan védekezhetünk például a zsarolóvírusok ellen is.

Új munkatársaink megtalálása

Ha a nagyvállalatok komplett HR-osztályainak szintjét nem is érjük el, a különféle digitális emberierőforrás-menedzsment megoldások sokat segítenek abban, hogy hatékonyan találjuk meg a megfelelő munkatársakat, kezeljük a jelentkezőket, és akár a kezdeti betanítás folyamatát is támogathatják.

A szabályok tiszteletben tartása

Említsük meg azokat az megoldásokat is, amelyek a vállalkozásunkra vonatkozó számos jogi előírásnak való megfelelésben nyújtanak segítséget. Érthetjük ez alatt a könyvelést segítő alkalmazásokat, a munkavállalókkal kapcsolatos folyamatokat menedzselő platformokat, vagy akár az adatvédelmi szempontból fontos GDPR-kezelő és adatvagyon-menedzsment (data governance) alkalmazásokat.

Jól látható, hogy a digitális megoldások piacának bővülésével a nagyvállalati eszköztár jelentős része elérhetővé vált a kis- és középvállalkozások számára is. A digitalizálódó működésben ezeket az eszközöket segítségül hívva a mindennapokban növelhetjük hatékonyságunkat, ezzel pedig vállalkozásunk profitabilitását.