Az Amazon alapítója, Jeff Bezos 2017-ben előzte meg először Bill Gates-t és lett a világ leggazdagabb embere egy rövid időre.
A következő évtől, 2018-tól kezdve azonban már stabilan ő vezette a listát egészen Elon Musk 2021-es beköszönéséig, miközben az Amazon ma a világ ötödik legnagyobb értékű cége. Lássuk, hogyan indult a kiemelkedően sikeres üzletember és az Amazon sztorija!
Az Amazon hajnala
Jeff Bezos tavaly novemberben jelentette be az Instagramon, hogy elhagyja Seattle-t, és Miamiba költözik. Posztját egy igazán különleges videóval kísérte, amit 1994-ben Bezos édesapja vett fel. Jeff ebben az évben hagyta ott korábbi állását egy befektetési bankban, és nyitotta meg virtuális könyvesboltját, az Amazon.com-ot.
A videón az ifjú Jeff lelkiismeretesen vezeti körbe a büszke papát a cég “székházában”, vagyis egy garázsban, amelyben három számítógépen és egy faxon kívül nem sok minden található. Komikus adalék, hogy a garázsban nem is volt elégséges a villanyhálózat teljesítménye, ezért egy hevenyészetten felerősített narancssárga vezetéken keresztül hoztak erősítést.
Az amazon.com-on némi fejlesztés után végül 1995-ben adták el az első könyvet. A fejlődés innen szédítő és azóta is töretlen. A könyvek után egyre több fajta termékkel kereskedett a “mindenes bolt” (The Everything Store), így lassan a sportszeráruházak, ékszerüzletek, élelmiszerboltok, és más üzletek online vetélytársává vált. Ahogy azt a nagy internetes cégek esetében megszokhattuk, az első időkben a növekedés volt a fő cél, annak árán is, hogy az Amazon egészen 2003-ig nem termelt profitot.
Stratégiaváltás és új üzleti irányok
Miután a cég 1997-ben tőzsdére ment, egy jelentősebb stratégiai váltás következett. Bár Jeff Bezos korábban azt gondolta, hogy az Amazon nem tart majd saját árukészletet, hamar belátta, hogy ha a célkitűzésének megfelelően gyors házhozszállítást szeretne kínálni, a cég kénytelen lesz maga kezelni a készleteket is.
Ezután nyitott meg Amerika szinte minden szegletében egy Amazon raktár, majd a 2000-es években a kapcsolódó üzleti modell is elindult: a különféle, Amazontól független kereskedők ekkortól használhatták az Amazon piacteret termékeik értékesítésére. Ebben a leosztásban az Amazon a piactér biztosítása mellett a logisztikai feladatok nagy részét is ellátja egy tranzakciós díj fejében. A megbízható partnerek pedig az Amazon Lendingen keresztül már kölcsönt is felvehetnek a cégtől, akár 5 millió dollár értékben. Az üzlet hamar felfutott: a harmadik fél által bonyolított eladások 2023-ra az Amazon teljes forgalmának mintegy 60%-áért voltak felelősek.
Amazon Web Services: az Amazon-féle felhőszolgáltatás
A megfelelő infrastruktúra megteremtése, majd bérbeadása jövedelmező modellnek bizonyult. Erre a kaptafára az Amazon 2002-ben hozta létre az Amazon Web Services (AWS) üzletágat, ami a korai időkben az Amazon piactérre épülő szolgáltatások kiépítését könnyítette meg, majd internetes forgalmi adatokat tett elérhetővé.
Az igazán nagy dobást azonban a 2000-es évek második felében elstartolt felhőszolgáltatások jelentették. Az AWS szolgáltatásainak használatával a cégek az Amazontól bérelhetnek felhőalapú adatszolgáltatásokat és számítási teljesítményt, igényeiknek megfelelően. Az újszerű ajánlat nagyot tarolt a piacon: az AWS mára nagyjából a teljes felhőszolgáltatási piac egyharmadát dominálja! Az Amazon megoldása a Microsoft és a Google hasonló szolgáltatásánál is népszerűbb, egyúttal az Amazon legjövedelmezőbb üzletágává nőtte ki magát, ami a cég teljes bevételének mintegy 50%-át hozza be.
A mesterségesintelligencia-láz az Amazont is elérte
A kereskedelmi fókusz helyett Jeff Bezos régóta technológiai cégként gondolkodik az Amazonról. Ezt húzza alá az Amazon Bedrock 2023-as indulása is, amely név az Amazon és az Anthropic nevű generatív AI (mesterséges intelligencia) szolgáltató közti partnerséget jelöli. Az Amazon 4 milliárd dollárral szállt be az Anthropic finanszírozásába, ezzel felvével a kesztyűt a Microsofttal (amely korábban 10 milliárd dollárral támogatta meg a ChatGPT-t is fejlesztő OpenAI-t). Az Amazon persze itt is figyelt a szinergiákra: az Anthropic megoldásai hosszú távon az AWS felhőalapú szolgáltatásait fogják használni.
Jeff Bezos büszkesége, a garázsból felépített óriáscég tehát továbbra is hű marad eddigi stratégiájához: az új piacok meghódításához az Amazon a technológiai innovációt használja fel, és megoldásai kijelölik az e-kereskedelem jövőjét.