A 2006-ban indult Twitter népszerűsége hamar felfutott az angolszász világban, elérése hazánkban azonban mindmáig marginálisnak tekinthető.

Megbocsátható, ha egy magyar KKV eddig nemigen vette számításba a Twittert, mint marketingtevékenységre alkalmas felületet. De mikor lehet mégis érdekes, és hogyan tudunk eredményesen kommunikálni a Twitteren?

Csiripelés a Twitter hajnalán

A kétezres évek elején, az internet “felrobbanását” követő féktelen időszakban a Twitter újdonsága egy régi-új korlát felelevenítése volt. A platformon csak 140 karakter hosszú üzeneteket (úgynevezett tweeteket, laza fordításban nagyjából “csiripelést”) tehettek közzé a felhasználók, így a Twitter a rövid, velős gondolatok otthonává vált. A Twittert használók célja hagyományosan leginkább a hírek, információk megszerzése, illetve aktuális eseményekre reagáló, magvas közéleti kommentár közzététele.

Angol nyelvterületen ez elég is volt ahhoz, hogy a Twitter szépen növelje felhasználói bázisát. Hazánkban viszont kevésbé vált népszerűvé a szolgáltatás, ami talán a 140 karakteres limittől sem független, mivel a magyar nyelv nehezebben tömöríthető és kevesebb közismert rövidítést alkalmaz, mint az angol.

Bár a Twitteren 2017 óta már kétszer olyan hosszú, vagyis 280 karakteres üzeneteket is közzétehetünk, ez mit sem változtatott azon, hogy Magyarországon a Twitter nem vált széles körben elterjedtté. Angol nyelvterületen azonban a marketingszakemberek is hamar felismerték a platformban rejlő lehetőségeket.

Twitter-statisztikák

A Twitternek jelenleg, 2023 januárjában 329 millió felhasználója van. Körülbelül 70%-uk férfi, 30%-uk nő, a felhasználóknak pedig nagyjából 33%-a magasan képzett, vagyis legalább egyetemi diplomával rendelkezik. A tweetek nagyjából felét pedig a Z generáció (vagyis az 1997 és 2012 között születettek) teszik közzé a felületen.

Összességében tehát a fizetőképes fogyasztói réteg jelen van a Twitteren – nem csoda, hogy angol nyelvterületen a B2B (business-to-business) marketingesek mintegy 82%-a használja a platformot. Bár a globális számok kecsegtetőek, a Twitteren magyar célcsoportot elérni igazi kihívás.

Magyarországon nagyjából 400 ezer Twitter-felhasználó van, akik azonban csak elenyésző részben (kb 2%) számítanak aktívnak a platformon. A legtöbb követővel bíró magyar Twitter-felhasználók top 5 listája: Palvin Barbara, az Időkép, a TV2, a Hvg.hu, illetve Aletta Ocean pornószínésznő… Eklektikus közegben kell tehát érvényesülnie annak a magyar vállalkozásnak, ami a Twitteren szeretne marketingtevékenységet végezni.

Magyar KKV-ként a Twitteren

Ha vállalkozásod főleg Magyarország területén működik és fő célcsoportját magyar fogyasztók alkotják, akkor jó esély van rá, hogy nem érdemes a Twitterre fókuszálnod a marketingmixed kialakításakor. Ha azonban céged exportra termel vagy határokon átívelő szolgáltatásokat nyújt, külföldi fogyasztókat szeretnél bevonzani, esetleg szakértőként szeretnél érvényesülni a nemzetközi porondon, hasznos lehet vállalkozásod számára a Twitter.

A Twitteren nagyon is érdemes okosan használni a hashtageket, ezzel is könnyebben felfedezhetővé válnak tweetjeid. Ha tartalmakat (különösen saját készítésű tartalmakat) szeretnél terjeszteni, és organikus forgalmat terelni az oldaladra, akkor is jól használhatod a platformot. Bár a közönséggel való kapcsolattartásra talán kevésbé, szakmai kapcsolatépítésre és -ápolásra kíválóan alkalmas a Twitter. Tartsd azonban észben, hogy a Twitter-marketing nem gyerekjáték: a platform közönsége értékeli a gyors, pontos reakciókat és az éles szemű megfigyeléseket, így az itt folytatott marketingtevékenység egész embert kíván.

A Twitteren hirdetéseket is futtathatunk, amik a megfelelően kiválasztott célcsoporttal igen hatékonyak lehetnek – bár tény, hogy általában drágább egy Twitter-kampány, mint egy Facebookos hirdetés. Emellett remarketingre is kiválóan alkalmas, hiszen a Twitter-felhasználók jó része más platformokon is aktív.

Összességében elmondható, hogy magyar KKV-ként közel sem alapvetés a Twitteres jelenlét (egyébként mióta megkezdődött Elon Musk országlása a platform élén, globálisan sem egyértelmű a helyzet). Ha viszont vállalkozásod a fent körülírt szűk kör tagja, érdemes lehet beleásnod magad egy Twitteres piackutatásba, hiszen könnyen lehet, hogy vezető helyet szerezhetsz a relatíve kevés,  aktív magyar Twitterező körében!