Bár az elfogadás, az empátia és a segítő szándék nem időszakhoz kötött értékek, a karácsony meghitt időszaka hagyományosan ad egy lökést a jótékonykodási kedvnek Magyarországon.

A Yettel friss kutatása azt mutatja, hogy idén a gazdasági helyzet miatt azonban kevesebb adománnyal számolhatnak a jótékonysági szervezetek. Lássuk, milyen okok állnak a változás hátterében, és hogy hogyan segíthetünk idén – akár pénzbeli adomány nélkül is!

Csökkent a jótékonykodási kedv

A gazdaságról érkező aggasztó hírek és az infláció okozta általános drágulás miatt nem csodálkozhatunk rajta, hogy idén óvatosabban adakoznak a magyarok, mint tavaly. A Yettel reprezentatív kutatása szerint 2021-ben a megkérdezettek 88%-a nyilatkozott úgy, hogy szokott jótékonykodni (akár adományok útján, akár saját idejéből áldozva, önkéntes munka keretében). Ez igen magas szám, ami dicséretes – még akkor is, ha a gazdasági nehézségek miatt ez az arány az idei, friss kutatásban már 79%-ra csökkent. A pénzbeli adományok nagyságában és rendszerességében nincs változás: általános az 5000 forint alatti, véletlenszerű adományozás.

Az idén nem adományozó válaszadók mintegy fele az anyagi aggályokat jelölte meg fő okként, de fontos érv az időhiány is. A közbizalmat megtépázó botrányok hatása is egyértelmű: a nem adományozó válaszadók mintegy ötöde nem biztos benne, hogy megfelelő helyre kerülne az adomány, ezért nem segít.

Milyen ügyeket támogatnak a jótékonykodó magyarok?

Az adományozó válaszadók számára fontos ügyek listáján első az állami gondozott gyermekek megsegítése. A megkérdezett jótékonykodók nagyjából harmada adományoz erre a célra. Szintén 30% körüli azoknak az aránya, akik a mélyszegénységben élőknek vagy az állatmenhelyeknek adományoznak, míg a daganatos betegségben élőket segítő szervezeteket némileg kevesebben támogatják (24%).

Talán meglepő, de a fogyatékkal élő személyek segítése csupán 13% számára fontos – ráadásul ez a szám tavaly még 16% volt. Az alacsony arány nagyrészt annak tudható be, hogy ez a csoport kevésbé van szem előtt: a különböző testi és szellemi fogyatékossággal élők reprezentációja a médiában sem túl erős, és a mindennapjaink során sem találkozunk olyan gyakran az őket érintő problémákkal. Ezen a problémán igyekszik segíteni a Yettel karácsonyi kezdeményezése is: a KézenFogva Alapítvánnyal karöltve igyekszünk “akadálymentesíteni” az ajándékozást!

Anyagi ajándékok helyett értékes élmények

Bár az érintett szervezetek számára is költségeket jelent a jó ügyek képviselete, a fenti problémán, vagyis a fogyatékkal élők reprezentációján más módon is segíthetünk. 

A Yettel karácsonyi ajándékkártyái arra igyekeznek felhívni a figyelmet, hogy a tárgyi ajándékok helyett sokszor nagyobb értéket jelent a mások felé forduló figyelem, és a közös élmények emlékezetesebb pillanatokhoz vezetnek, mint a fa alatt sorakozó dobozok látványa. A legertekesebbajandek.yettel.hu oldalon elérhető ajándékkártyák megfogható, esztétikus formába öntik az élményajándékozás gesztusát – az ötletek megvalósításában pedig fogyatékkal élő tartalomkészítők adnak segítséget! A kártyák megcsodálhatók a Yettel üzleteiben, ahol az érdeklődők kiválaszthatják és ingyenesen magukkal vihetik a kedvenceiket.

A közös könyvklub indításához Mucsi Károly autista fiatalember ad segítséget, míg a közös sportolást Cservenka István értelmi sérült teniszező tippjei segítik. Fenyvesi Zoltán amatőr színész és influencer, akit az internet népe Wheelchair Guyként is ismer, hangos útikönyvet készített, ezzel is segítve, hogy szeretteinkkel új városokat fedezhessünk fel. Munkáik nem csak az ötletes élményajándékokhoz jelentenek kreatív hozzájárulást, de reméljük, hogy a fogyatékkal élők társadalmi megjelenítését is támogatják.

Pordán Ákos, a KézenFogva Alapítvány ügyvezetője szerint „A Yettellel közös kampányunkban információkat közvetítünk minél több ember felé, ezzel megmutatva, hogy a fogyatékkal élő emberek is ugyanúgy főznek, sportolnak vagy épp bejárják a várost, mint bárki más. Azzal, hogy saját élményeket szerzünk, nyitottabbak leszünk, ezzel is segítve az elfogadást”

Hogy a kampány megfogható segítséget is jelentsen az alapítvány munkájában, a Yettel minden megtekintés után adománnyal is támogatja a KézenFogva Alapítványt. Így a szeretet ünnepének szellemében még akkor is segíthetjük a jó ügyet, ha idén az anyagi segítségnyújtás nem áll módunkban!