Két vállalkozással zsonglőrködik a mindennapokban Vajas László, aki inkább már hajnali órákban a céges ügyekre fókuszál, hogy a délután és az este a családé lehessen. A Ni-Ka Café nevű cége házon kívüli professzionális kávészolgáltatással foglalkozik: kávégépeket helyeznek ki, ezek folyamatos feltöltését, szervízét biztosítják, főleg szállodákban, irodaházakban, dohányboltokban. Másik vállalkozását, az Ozone Professional Kft.-t 2019-ben alapította, a léghigiénia a szakterületük.

  • Hogyan alakult ki, hogy két, jelentősen eltérő profilú vállalkozással is foglalkozol?
  • A Ni-Ka Caféval már 15 éve ott vagyunk a piacon, szinte minden szektorban jelen vagyunk. Egy idő után kicsit ki akartam szakadni a kávézás világából, de szerettem volna megmaradni a szolgáltatói szektorban. Így jött az ötlet, hogy léghigiéniával foglalkozzak. Az Ozone Professionallel olyan fertőtlenítési megoldásokat kínálunk, amelyek sokkal hatékonyabbak, mint a hétköznapi módszerek.
  • A 2020-ban kitört világjárvány hogyan változtatta meg a vállalkozásaid életét?
  • Előnyünkre is vált a helyzet, de hátrányunkra is. A kávéautomatáinknál érezhetően visszaesés állt be, miután az irodaházak kiürültek és sok cég áttért a home office-ra. A fertőtlenítés iránt viszont megnőtt az igény. Ekkor például egyértelműen kiderült, hogy hasznos lehet, ha több lábon áll az ember.
  • Mégsem átlagos, hogy valaki két céget is sikeresen működtessen. Hogyan telik egy hétköznap?
  • Korán kelő vagyok, hajnali 4-kor, legkésőbb 5-kor ébren vagyok, átnézem a teendőket. Fél hét körül beszerzem a pékségből a reggelit a családnak, együtt reggelizünk. Miután elviszem a gyerekeket az iskolába, a cégek ügyeivel foglalkozom. Találkozóim vannak ügyfelekkel, vagy a szolgáltatásokat menedzselem. Ha a penészmentesítéssel, fertőtlenítéssel épp nincs teendő, akkor a kávés cég ad elég feladatot. A délután megint a családé, a gyerekeimmel foglalkozom, akik versenyszerűen táncolnak, zeneiskolába járnak, fontos nekem, hogy jelen legyek életük jelentősebb eseményeinél. Néha este is még belenézek a munkába, árajánlatot készítek – de ezeket a feladatokat inkább korán reggel végzem, amikor jobban tudok erre fókuszálni.
  • Vezetőként mi jelenti számodra a legnagyobb kihívást?
  • Hogy mindkét céget gazdaságosan működtessem. Megtaláljam a megfelelő beszállítókat, új ügyfeleket toborozhassak. Két kollégám segít a háttérmunkában, de nagyon sok mindenből én is kiveszem a részemet. A munkaerő megtalálása komoly kihívás – nehéz ma jó munkatársat találni, és ez sokszor nem is az anyagiakon múlik. Mintha a járványhelyzet még rosszabb hatással lenne a munkaerőpiacra.
  • Ha már kihívások: mennyire könnyű megtalálni a testi-lelki egyensúlyt?
  • Nem szeretek a múltba visszanézni, de arra szívesen visszatekintek, hogy mit építettünk fel a párommal közösen az elmúlt években: hogy anyagilag függetlenek lehetünk, hogy szabadságunk van, hogy nem egy mókuskerékben hajtunk, hogy a gyerekeink már most is szép sikereket érnek el. Mindez fontos bázisa az egyensúlynak.

Az üzleti életben a kudarcot sokszor nagyon nehéz leküzdeni. Az a szektor, amiben dolgozunk, nagy kudarctűrő képességet igényel. Folyamatosan keresni kell az új helyeket, nem lehet készpénznek venni, hogy ha már szerződött egy partner, hosszú távon meg is marad. Nagy a lemorzsolódás, nagy a verseny a szolgáltatók között. A feszültség nagyon tönkre tudja tenni a napomat, ezért fontos, hogy a lelki egyensúlyt megtaláljam. Mindig a megoldásra fókuszálok, és a következő lépést keresem egy-egy újratervezésnél.

  • Egyértelműen érződik, hogy nálad a család az első. Hogyan sikerül megtalálni az egyensúlyt a munka és a magánélet között? 
  • Mindig egyeztetünk a párommal, hogy mik a következő napi tervek, főleg a gyerekekkel kapcsolatos programok.  A munkámat is ehhez igazítom, hogy mindig ott tudjak lenni, amikor a gyerekeknek szükségük van rám. Ritka az a vállalkozó, aki azt mondhatná, hogy lezártam a laptopot, és nyaralni mentem, ne keressen senki. Én azt a módszert alkalmazom, hogy lehalkítom ugyan a telefont, de mindenkit visszahívok, ha épp van rá lehetőségem. Egy átlagos hétköznap akár este 9-kor is felveszem a telefont
  • A szolgáltató szektorban tevékenykedsz – mit jelent neked az egyensúly a szolgáltatások terén?
  • Ha folyamatos a szolgáltatás és gazdaságos. Tudok is erre példát mondani. Egy többéves szolgáltatói kapcsolatot szüntettem meg és váltottam a Yettelhez a gazdaságossága miatt. Jobb kondíciókat kaptam, de emellett nagyon fontos nekem, hogy a mobilinternet stabil legyen és megfizethető, mert sokat dolgozom nap közben is a laptopomról. Szeretem, hogy könnyen elérhető a szolgáltatóm, gyors a kapcsolatfelvétel és az ügyintézés, hamar találnak megoldást az esetlegesen felmerülő problémáimra. Eddig nagyon pozitív a tapasztalatom.