Világszerte nagy port kavart az Apple júniusban bejelentett legújabb innovációja, a Pay Later.
Ez az új fintech, vagyis pénzügyi technológiai szolgáltatás gyakorlatilag egyfajta kamatmentes részletfizetési opciót takar – lássuk a részleteket, és hogy mire ez a nagy felhajtás!
Mi az az Apple Pay Later?
Az almás vállalat az okostelefonjainak operációs rendszeréül szolgáló iOS legújabb, 16-os verziójával jelentette be a BNPL (“Buy Now, Pay Later”, vagyis “Vedd meg most, fizesd ki később”) rendszerű pénzügyi szolgáltatását. Ennek értelmében a felhasználók gyakorlatilag kamatmentes hitelre vásárolhatnak telefonjukkal, majd a vásárlás összegét 6 héten, de maximum 4 hónapon át 4 részletben törleszthetik majd. A szolgáltatás egyelőre csak az Amerikai Egyesült Államokban lesz elérhető idén ősztől, az iOS 16 megjelenése után.
A Pay Later a már eddig is létező Apple Pay fizetési rendszer kiegészítése lesz, amit már hazánkban is sokan használnak nap mint nap. Őket onnan ismerhetjük fel, hogy fizetéskor nem kotorásznak a pénztárcájuk után, hanem csak egy elegáns mozdulattal odaérintik a telefonjukat a terminálhoz. A Pay Later ezt a kényelmi funkciót egészíti ki azzal, hogy a vásárlás végösszegét nem vonják le azonnal a számlánkról. Persze a dolognak árnyoldalai is vannak.
A Pay Later hátulütői
Az Apple szerint a vásárlásokat pontosan nulla százalék kamat vagy egyéb költség terheli. Mindamellett az a mai napig nem tiszta, hogy mi történik, ha valaki nem teljesíti az esedékes törlesztését. Ha pedig kártyánkon nincs elég pénz törlesztéskor, akkor a kártyakibocsátó bank költségekkel terhelheti meg számlánkat.
Kritikusai szerint a Pay Later kockázatos újítás, mivel Amerikában minden 12. fogyasztó használ valamilyen BNPL szolgáltatást, étel és kozmetikai cikkek vásárlására is. A fiatalok, illetve azok, akiknek valójában nincs pénzük ezekre a termékekre, kétszer nagyobb eséllyel használnak ilyen szolgáltatásokat alapvető költségeik fedezésére. Így – a kritika szerint – az Apple Pay Later is hozzájárulhat ahhoz, hogy ezek a fogyasztók közelebbről is megismerkedjenek az Amerikában mind jobban elharapózó adósságcsapda jelenségével.
Az Apple fintech-üzletágának új üdvöskéje
Ennek ellenére jó esély van rá, hogy az Apple kitart az ötlet mellett, hiszen a 2014-ben indult Apple Pay üzletága is jól teljesít: 2019-ben már 988 millió dolláros forgalmat generált. A Pay Later szintén jövedelmező pénzügyi szolgáltatásnak tűnik. Bár a 0%-os kamat miatt azt gondolhatnánk, a cégóriás ezzel nem keres, valójában a Pay Latert elfogadó üzletek busás díjakat fizethetnek majd az Apple-nek. A vállalat emellett fontos adatokhoz is jut a fogyasztói döntéseket illetően. Ezek segíthetnek előrejelzéseket készíteni a fogyasztásról, illetve a fogyasztók költési mintázatairól – talán nem kell magyaráznunk, hogy ez micsoda értéket képvisel az Apple számára.