Az e-mail marketing témakörével már foglalkoztunk a blogon, nem is véletlenül.
Bár semmi újszerű nincs benne, megfelelően használva az e-mail ma is egy olcsó és hatékony csatorna bármelyik kis-, közép-, és nagyvállalat számára. Egy profi e-mail marketing stratégia segíthet a potenciális érdeklődőket vásárlókká konvertálni, de a pozitív ügyfélélmény kialakításában is nagy szerepe van. Lássunk most pár bizonyított gyakorlatot, amiket használhatsz, ha optimalizálni szeretnéd e-mail marketing tevékenységedet!
Felejtsd el a fizetős címzettlistákat!
Az e-mail marketing hőskorában számtalan online szereplő kínált “magas minőségű”, “karbantartott”, “kipróbált” címzettlistákat. Ezeket rendszerint alacsony áron vásárolhatták meg az érdeklődők, így ezrével juthattak gyanútlan felhasználók e-mail címeihez, esetleg pár további személyes adatukhoz (pl. név, telefonszám, stb).
A GDPR új időszámításában talán magától értetődő, de érdemes nyomatékosítani: a vásárolt e-mail listákra kéretlenül küldött levélszemét minden résztvevő számára káros! Ma már az online világ sem az a vadnyugat, ami valaha volt – ami nem kis részben az EU-s Általános Adatvédelmi Rendeletnek (GDPR) köszönhető. Ha el akarod kerülni a súlyos büntetéseket, csak olyan címzetteknek küldj levelet vállalkozásod nevében, akik expliciten engedélyt adtak adataik kezelésére! Címzettlistádat pedig tartsd karban körültekintő gondossággal, hogy csak a valóban létező, értékes, a vállalkozásoddal kapcsolatban álló és azt a kommunikációra felhatalmazó felhasználók e-mail címeit tartalmazza.
Egyszerű és átlátható dizájn
Ragaszkodj az egyszerű e-mailekhez! Kár például képekkel telezsúfolni a leveleidet, hiszen azokat az e-mail kliensek egy része eleve meg sem jeleníti – de ha meg is jelenik, egyszerűen zavaró lehet a túl sok kép. Ragaszkodj tehát a szellős és átlátható dizájnhoz, és legfeljebb kétfajta betűtípust használj egy levélben. A legjobb, ha az e-mailjeid 500-650 pixel szélesek, és minden e-mail kliensben, valamint mobilon is ugyanúgy jelennek meg.
Maradjon a lényeg gördítés felett
Bár a közösségi média lassan mindenkit megtanít görgetni, leveleidben menj biztosra: ügyelj rá, hogy a legfontosabb információk a gördítés feletti (above the fold) szekcióban maradjon! Egyszóval: törekedj arra, hogy az e-mail megnyitása után azonnal a lényeget lássa a címzett. EZ vonatkozik a legfőbb üzenetedre és a CTA-ra, vagyis a cselekvésre buzdításra is. Ez utóbbi az esetek túlnyomó részében egy rövid üzenet és egy gomb kombinációját takarja – a gombra kattintva megtörténik az, amiért tulajdonképpen az e-mailt kiküldted (pl. “Meglátogatom a webshopot”). Ha ezt elrejted a levél közepén vagy végén, azzal drasztikusan csökkenhet a kattintások aránya.
Használd megfelelően a tárgyat és előnézetet
Nagyon fontos, hogy levelednek rövid, lényegre törő és figyelemfelkeltő tárgyat (subject line) írj. Hasonlóan kulcsfontosságú az előnézeti szöveg (preview text) – ez utóbbi egy rövid, de a tárgynál hosszabb szöveg, amit a legtöbb e-mail kliens megjelenít a levél megnyitása nélkül. Ha ezt jól írod meg, címzettjeid nagyobb arányban fogják megnyitni leveleidet!
Írd alá és tedd személyessé az e-mailt
Nem lehet eléggé hangsúlyozni: a levélszemét, vagyis a többszáz címre kiküldött egyenlevelek ideje lejárt. Nagyon fontos, hogy kellő figyelemmel perszonalizáld leveleidet: írj hiteles és barátságos beköszönő és elköszönő blokkokat, tedd egyértelművé, hogy ki küldi a levelet (például használd vállalkozásod logóját), küldőként pedig kerüld a no-reply, vagyis válaszokat nem fogadó címek használatát. Ezen felül, ahol csak tudod, tedd személyessé a levelet. A legkevesebb, amit megtehetsz, hogy a beköszönésnél (de akár a levél tárgyában is) felhasználod az egyébként is a birtokodban lévő személyes adatokat, hogy személyesen szólítsd meg a címzettet (pl. “Szia Laci, visszavárunk a webshopon!”).
A/B tesztelj
A hatékony e-mailezés nem nagy ördöngösség, de senki nem ezzel a tudással születik – ráadásul minden vállalkozás esetében más és más stratégia lesz sikeres. Ezért tesztelj, amikor csak tudsz! A fontosabb e-maileket készítsd el ‘A’ és ‘B’ változatban is, és mérd meg, melyik verzió teljesít jobban. Így hamar kialakul a gyakorlatod, ami a jövőben is segít jól működő e-maileket küldeni.
Az öt másodperces teszt
A kedvenc tippünk: ha elkészült egy e-mailed, küldd el egy (vagy több) online világban jártas barátodnak, üzletfelednek vagy akár vállalkozásoddal jó viszonyt ápoló, visszatérő vásárlónak, és kérd ki a véleményüket. Ezek a visszacsatolások sokat segíthetnek az indulásnál, vagy egy fontosabb e-mail kampány finomhangolása során!