Mi változott? Hogyan gyárts minőségi tartalmakat?

Idén a Google kétszer, először januárban, majd májusban frissítette alapalgoritmusát. Ez önmagában nem meglepő, mivel ezt nagyjából háromhavonta megteszik. Ellenben az idei frissítési csomag az elmúlt évek legnagyobb hatású módosítása közé tartozik, így sok weboldalnak szignifikánsan befolyásolta a találati listán belüli helyezését és ezáltal az organikus forgalmát. 

A SEMRush adatelemzése alapján a csomag az ingatlanipar, az egészségügy, az állatok és háziállatok, valamit az emberek és a társadalom témaköreiben szereplő oldalakra gyakorolta a legnagyobb hatást. Ezek között a leginkább érintettek organikus forgalmuk 90%-át veszítették el a frissítések következtében!

De miért?

A Google algoritmusfrissítésének célja minden esetben a felhasználói élmény javítása és a felhasználók segítése a keresett információk megtalálásában. Ennek érdekében az alapalgoritmus-frissítés az úgynevezett E-A-T (szakértelem, hitelesség és megbízhatóság) irányelvek alapján rangsorolja újra a webhelyeket.

A hivatalos kommunikáció szerint, ha egy alapalgoritmus-frissítés negatívan érint egy adott oldalt, az nem indikálja, hogy problémás lenne a weboldal, megsértette volna a webmester irányelveket vagy büntetést kapott volna. Egyszerűen mivel a Google az egyes rangsorolási tényezőket frissített tartalmi és minőségi szempontrendszer alapján értelmezi és súlyozza újra, megváltozik a korábbi rangsor, így néhányan előrelépést tapasztalhatnak, mások pedig visszaesést.

Amennyiben egy adott oldalt negatívan érintett a frissítés, a tartalmakat érdemes megvizsgálni a Google nyilvános minőségi útmutatójának szempontrendszere alapján:

A tartalomra és a minőségre vonatkozó kérdések:

  • A tartalom eredeti információt, kutatást vagy elemzést közöl?
  • A tartalom részletes, teljes vagy átfogó leírást nyújt a témáról?
  • A tartalom jelentős egyedi értéket vagy érdekes információt képvisel a témában?
  • Ha a tartalom más forrásokra támaszkodik, biztosít-e jelentős többletértéket és eredetiséget?
  • A címsor és/vagy az oldal címe leíró, hasznos összefoglalást nyújt a tartalomról?
  • A címsor és/vagy az oldal címe elkerüli a túlzást vagy a hatásvadász jelleget?
  • Olyan minőségű a tartalom, amit könyvjelzőre tennél vagy megosztanád?
  • Olyan minőségű a tartalom, hogy megjelenhetne egy nyomtatott magazinban, enciklopédiában vagy könyvben?

A szakértelemmel és megbízhatósággal kapcsolatos kérdések:

  • A tartalom megbízhatóan közli az információkat?
  • A tartalmat készítő oldal megbízható és széleskörűen ismert szaktekintély a témában?
  • A tartalmat szakértő vagy a téma iránt szenvedélyesen rajongó személy írta?
  • A tartalom mentes a könnyen ellenőrizhető tárgyi tévedésektől?
  • Az életeddel vagy a pénzeddel kapcsolatos kérdésekben is megbíznál a tartalom által közölt információkban?

A megjelenéssel és a tartalomkészítéssel kapcsolatos kérdések:

  • A tartalom mentes a helyesírási és stilisztikai hibáktól?
  • A tartalmat igényesen állították össze vagy hanyag, kapkodó módon?
  • A tartalom tömeggyártott vagy kiterjedt webhelyhálózaton szerepel?
  • A tartalom körül túlzott mennyiségű hirdetés jelenik meg?
  • A tartalom mobil eszközökön is jól jelenik meg?

Összehasonlító kérdések:

  • A tartalom jelentős egyedi értéket képvisel összehasonlítva a találati lista többi oldalával?
  • A tartalom képes valódi érdeklődést kiváltani a látogatókból vagy csak azzal a céllal készült, hogy jó helyezést érjen el a találati listán?

A teljesen racionálisan összeállított kérdéssor mellett az adott témakör előre sorolt tartalmai további segítséget nyújthatnak a negatívan érintett tartalmak javításában, mivel ezek azok a találatok, amelyeket a Google a témakör legjobbjainak ítélt.

A tudás monopóliuma

Az elmúlt időszak algoritmusfrissítései, illetve a minőségi követelmények egyre szigorúbb szabályozása és azok be nem tartásának egyre keményebb szankcionálása mind abba az irányba mutatnak, hogy a Google határozott ütemben távolodik az elfogulatlan keresőmotor funkciójától – és ezzel együtt közeledik az internet omnipotens tartalomkurátorának szerepköréhez.

Ez a tartalomkurátori szerepkör azt jelenti, hogy a Google az alapalgoritmus által legjobbnak minősített oldalakról kinyeri az információkat a felhasználók által létrehozott egyedi tartalmakból, és a gépi tanulás alapú algoritmusa ezeket újradolgozott formában, tudáspanelnek nevezett, informatív tartalomtípusként tárja a felhasználók elé.