A kriptovalutákra irányuló figyelem egyre csak nő. Ez részben annak köszönhető, hogy míg 2021-ben lényegében minden iparág az előző év megpróbáltatásaiból igyekezett fáradságos munkával lábra állni, addig a digitális valutapiac szárnyakat kapott.
A volatilitásáról híres kriptovilágban természetesen idén is megfigyelhetők voltak kisebb-nagyobb bezuhanások, például rögtön a csúcsdöntő év eleji időszakot követően a második negyedév hajnalán, vagy éppen az év végén.
A jelenlegi zuhanást többen is az újonnan megjelenő (és várhatóan ismét az egész világon végigsöprő) omikron-variáns okozta pániknak tulajdonítják. Általános jelenség, hogy a kisebb összegű befektetéssel rendelkezők instabil élethelyzetben likvidálják befektetéseiket, hogy minél több – baj esetén azonnal felhasználható – készpénz álljon a rendelkezésükre. A sok kicsi azonban sokra megy, tehát a kisbefektetők tömeges kivonulása a gyertyadiagramok szintjén is érzékelhető.
Én-te-ő, en-ef-té
Jó hírek is vannak azonban a digitális pénz világában! Az NFT-k, azaz a nem-helyettesíthető tokenek számára ugyanis 2021 hozta el a világhírt. Az NFT-k ötlete az úgynevezett színes érméből (coloredcoin) származik, amelyet eredetileg a Bitcoin blokkláncán bocsátottak ki 2012-2013-ban. A színes érmék olyan tokenek, amelyek valós eszközöket képviselnek a blokkláncon, és felhasználhatók bármilyen eszköz tulajdonjogának bizonyítására használhatják a nemesfémektől a járműveken át az ingatlanokig. 2012-ben azonban még a Bitcoin sem volt olyan forró téma, mint ma: 1 BTC akkoriban kb. négyezer forintot ért. Az NFT-kről pedig szinte csak a dark web fanatikusai beszéltek. Közel tíz évvel később rengeteget hallunk az NFT-ről, és minden második nap megjelenik egy olyan meseszerű hír, miszerint egy tizenkétéves ismét dollármilliókat keresett az általa rögtönzött NFT-kollekción. Ez persze lehetne kezdeti fellángolás, egyszeri eset, a kezdők szerencséje és még sok egyéb, viszont egyre inkább úgy tűnik, hogy az NFT-k idén visszavonhatatlanul piaci validációt nyertek. Az is ebbe az irányba mutatott, amikor Paris Hilton az év elején arról nyilatkozott, hogy ő egyrészt már 2016 óta gyűjti az NFT-ket, másrészt idén piacra dobta saját kollekcióját. Na, nem azért, mert Paris Hilton olyannyira széles körben elismert befektetési szakértő volna, hanem éppen az ellenkezője miatt: ez vitathatatlan jele a téma popularizálódásának.
Hasonlóképpen, ahogy a Bitcoin (és az Ethereum) árfolyama az egekbe szállt, miután a Tesla másfélmilliárd dollár értékben vásárolt BTC-t, az NFT-piacnak is jót tesz a növekvő laikus érdeklődés. Nagyon leegyszerűsítve: egy köteg húszezer forintos bankjegynek addig van bármekkora vásárlóértéke, ameddig a felhasználás helyszínén ez az érték köztudomású. A Mona Lisa csak addig képvisel felbecsülhetetlen értéket, ameddig ez kulturális ikon az egész világon. Egy Rothko vagy egy Hockney festményt addig lehet több tízmillió dollárért elárverezni, amíg ezek a művészeti kánon részét képezik. Az NFT-piac jelen formájában a digitális műgyűjtés platformja, és ez minél szélesebb körben elfogadott, minél populárisabb tény, annál stabilabb befektetést jelenthet.
Nagyon Forró Téma
Ezért is izgalmas, hogy a digitális képkészítést lényegében egyedül uraló Adobe október végén bejelentette, hogy várhatóan még idén elérhetővé tesznek egy új funkciót a Photoshopban, amely nem más, mint a „mentés NFT-ként” lehetőség. Ez önmagában nem feltétlenül tűnik egy nagy horderejű történetnek, jobban belegondolva azonban világossá válik, hogy ez éppen az a típusú különbség, ami elválasztja a mindenki által használt mindennapos dolgokat az undergroundtól. Ez a változás tömegek számára teszi lehetővé, hogy zéró plusz energiabefektetéssel, egyetlen gombnyomás útján megalkossák saját NFT-jüket. Ez a funkció egyébként azért is jelentős, mert a digitális eredetigazolással nem rendelkező alkotásokat bárki sajátjaként vezethetné be az NFT-piacra, ezáltal elbirtokolva a kép digitális tulajdonjogát az alkotótól.
Több olyan irányú erő figyelhető meg tehát, amelyek mind az NFT-k térnyerését ösztönzik, ezt pedig egyre több jelentős piaci szereplő támasztja alá. A Twitter integrálja az NFT-ket, a Facebook metaverzumot épít, a Nike a cipői NFT-ellenőrizhetőségén dolgozik, a Coinbase NFT-piacteret épít, a Warner Bros. pedig már piacra bocsátotta a Space Jam NFT-ket.
Ezek az újítások pedig végső soron még tovább növelik az NFT-k relevanciáját, amely hatására további szereplők csatlakoznak, ami pedig még tovább stabilizálja a státuszukat, és így tovább.