A Facebook régóta támadások kereszttüzében áll, amiért a platformon látszólag gát nélkül terjedhetnek az álhírek és félinformációk.
A Facebook persze (több-kevesebb sikerrel) sokat tesz azért, hogy megváltoztassa ezt a percepciót. A transzparencia jegyében negyedévente nyilvánosságra is hozzák, hogy mely tartalmak hasítottak a legjobban a Facebookon – de a legutóbbi jelentése nagy port kavart, és új kérdéseket vetett fel. Ezért aztán furcsa módon igazán nem is a jelentés tartalma kapta a legnagyobb figyelmet, hanem a Facebook viselkedése a téma kapcsán.
A transzparencia jegyében?
Bár önmagában az megsüvegelendő, hogy a Facebook átláthatóságra látszik törekedni, a negyedévente kibocsátott ‘Legnézettebb Tartalmak’ jelentései a kritikusabb szemléletűek szerint nem sokat tettek azért, hogy eloszlassák a ködöt. Kezdjük az elején: miért is olyan fontos, hogy mit néznek a felhasználók a Facebookon?
Mára a Facebook egyszerre a világ vezető híraggregátora, média- és hirdetővállalata, és fóruma. Ezek miatt globálisan a demokrácia rendszerének talán legfontosabb alakítója is. Sokan kizárólag a Facebookról szerzik értesüléseiket a világról – így aztán közel sem mindegy, hogy ott milyen tartalmakkal szembesülnek.
Márpedig szakértők szerint a véleménybuborékok kialakítása nagyrészt a Facebook számlájára írható, ennek pedig jelentős szerepe van a világszerte egyre jellemzőbb politikai polarizáció elmélyítésében. Röviden: ha nap mint nap csak olyan véleményekkel találkozom, amikkel egyetértek, akkor minden ettől eltérő véleményt egyre erősebben fogok elutasítani. A Facebookon népszerű tartalmakat egyre többen, egyre többször fogják látni – akkor is, ha ezekben álhírek szerepelnek.
Nincs itt semmi látnivaló
Hogy ezen működési mechanizmusra ráirányítsa a figyelmet, a New York Times egy újságírója létrehozott egy Twitter-fiókot, ahol minden nap a Facebook saját számai alapján mutatja be, mik voltak aznap a legjobban teljesítő tartalmak a platform amerikai felhasználóinak körében. A listán több olyan személy és szervezet oldala szerepel feltűnően sokszor, amelyek futószalagon szállítanak megkérdőjelezhető igazságtartalmú anyagokat.
A Facebook tartalmi jelentései erre a problémára igyekeznek reagálni. A 2021 harmadik negyedévére vonatkozó jelentés kiemeli, hogy az oldalak által közzétett tartalmak valójában nem is olyan meghatározóak a platformon: a hírfolyamban megjelenített tartalmak 57%-a valójában a barátainktól és az általunk követett személyektől származik. A posztok valamivel több, mint 19%-a azokból a csoportokból jön, amiknek tagjai vagyunk a Facebookon, és csak a megjelenített 14,3%-a származik az általunk követett oldalaktól. Ráadásul az összes megtekintés több, mint 86%-a olyan posztokra érkezik, amikben nincs is link, vagyis nem vezetnek ki a Facebookról. A platform szerint pedig egyébként sem a nézettségi adatokat, hanem az elérési számokat, esetleg a reakciók számát érdemes figyelembe venni (vagyis azt, hogy az adott tartalmak hány felhasználót érnek el, és azokkal hányan lépnek valamilyen interakcióba, pl. ‘tetszikelik’).
De a Facebook jelentése nem ad választ az olyan problémákra, mint például a 20. legnézettebb tartalom kérdése. Erről nem is tudjuk, hogy micsoda, mivel a Facebook eltávolította a platformról a közösség szabályainak megsértése miatt – de az eltávolítás pillanatáig már 35.8 millióan látták, amivel bőven felfért a top 20-ba…
A győztes: ártalmatlan és értelmetlen tartalmak
Paradox módon tehát a Facebook legnézettebb tartalmainak jelentésében nem is a kérdéses tartalmak jelentik a legfontosabb hírt, hanem az, ahogy a Facebook kezeli a problémát. Egyes vélemények szerint nem elégséges, amit a Facebook tesz az álhírek megállításáért, míg mások elismerik, hogy ezek a tartalmi jelentések lehetnek az első lépések a transzparencia felé vezető rögös úton. A viták miatt borítékolható, hogy nem utoljára hallunk arról, mi érdekli igazán a platform felhasználóit.
De ha már ilyen alaposan elemeztük a jelentés kontextusát, derüljön ki az is, mik voltak valójában a legnézettebb tartalmak 2021-ben!
A válasz: a top 10-ben túlnyomórészt ártalmatlan és értelmetlen dolgokat találunk. Olyan szöveges posztokat, mint pl. “Kezdd el leírni a neved, de minden betű után engedd, hogy a telefonod magától kiegészítse a kezdőbetűt egy egész szóra. Milyen szöveget kapsz?”. És bár a listán megjelenik ismert összeesküvés-elméletek egy prominens gyűjtőoldala is, csúnyán kikap egy népszerű videótól, amin két, farkánál összefonódó cica sétálgat…