A Beyond Meat nevű amerikai vállalatot 2009-ben alapította Ethan Brown.
Miután olyan nagynevű befektetők szálltak be a finanszírozásba, mint Bill Gates és a Tyson Foods, a Beyond Meat elkezdte kifejleszteni első növényi alapú húspótló termékcsaládját, amit 2012-ben piacra is dobott. Ma már sok ilyen kezdeményezés létezik, de a Beyond Meat egy évtizede még úttörőnek számított az elképzeléssel, azóta pedig a felmerülő várt és nem várt akadályok ellenére is egy sikeres vállalkozássá nőtte ki magát. Lássuk, hogyan!
A világ legnagyobb élelmiszer-kategóriájának újrafeltalálása akkor kezdődött, amikor a vállalat alapítója vegán életmódra váltott. Hamar ráébredt, hogy ettől még egyáltalán nem szeretné, ha örökre le kellene mondani a gyorséttermi kínálatról. Megszületett tehát a cél: létrehozni egy terméket, amely egy egészségesebb és fenntarthatóbb alternatívát kínál a húsfogyasztás élményére. De hogyan sikerült ezt az ötletet tíz év leforgása alatt egy 9 milliárd dolláros vállalattá alakítani, amelynek termékei a világ több mint 80 országában, megközelítőleg 130.000 kiskereskedelmi és vendéglátóipari üzletben elérhetők?
Ethan Brown személyes meggyőződése, hogy a legnehezebb és legfontosabb döntések gyakran akkor születnek meg, amikor az ember nyomás alá kerül. “Mert amikor szorossá válik a verseny, és megjelennek az ellendrukkerek, akkor muszáj valamilyen módon felülemelkedni, és elérni az elképzelhetetlent.” Ez a rendíthetetlen elkötelezettség tette lehetővé, hogy a piaci nyomás ellenére a cég eredeti elképzeléséhez hűen, kizárólag növényi alapú összetevőket használjon termékei előállításához anélkül, hogy biotechnológia által módosították volna az összetevőket. Ez a törekvés pedig olyan élvonalbeli atlétákat vonzott a márka köré, mint Chris Paul, DeAndre Hopkins, Kyrie Irving, DeAndre Jordan és Lindsey Vonn, akik meglátták a növényi alapú termékek egészségükre és teljesítményükre gyakorolt előnyeit. A kereslet pedig, mint tudjuk, formálni képes a kínálatot is.
A hús, és ami mögötte van
A Beyond Meat nemhúspogácsa a legfejlettebb élelmiszeripari technológia eredménye. 18 összetevőt tartalmaz, amik között természetesen szerepelnek olyan egyszerű és könnyen értelmezhető tételek, mint a víz, illetve olyan nehezebben megfogható célt betöltő összetevők is, mint amilyen a borsófehérje-izolátum, a répalékivonat, vagy a metilcellulóz és a napraforgólecitin. Természetesen az alapanyagok, habár növényi eredetűek, abban a formában nem találhatók meg a természetben, mint ahogy a pogácsába kerülnek. A Beyond Meatnél dolgozó élelmiszermérnökök és fejlesztők a jelenleg rendelkezésre álló technológia széles körű felhasználásával dolgoznak egyetlen célért: hogy a Beyond Meat pogácsái, kolbászai és egyéb termékei mind látványra, mint textúrára, valamint illat- és ízélmény tekintetében teljességgel megkülönböztethetetlenek legyenek a valódi húsból készült megfelelőiktől. Mégpedig azért, mert a világ társadalmának húsfogyasztó többségét kizárólag akkor lehet áttéríteni növényi alapú alternatívákra, ha ez számukra semmilyen élmény- vagy árbeli áldozattal nem jár.
Brown a kezdetektől fogva nagyban akart játszani: a Beyond Meat termékek jövőjét nem a hipermarketek húsmentes fagyasztópultjának süllyesztőjébe szánták, hanem sokkal inkább gyorsétteremláncok kínálatába. És valóban: Amerikában a cég készítményei megtalálhatók a McDonald’s mellett a KFC, Taco Bell és Pizza Hut éttermeiben. Magyarországon a legnagyobb gyorsétteremláncokban egyelőre még nem érhetők el, de Budapesten egyre több étteremben találkozhatunk Beyond Meat készítményekkel. Sőt, otthoni fogyasztásra, fagyasztva is megvásárolhatjuk a Beyond Meat teljesen húsmentes, és mégis tökéletes húsimitációit.