Új sorozatunkban olyan közösségi média felületeket mutatunk be, melyek alternatívát jelenthetnek a Facebook, Instagram, Linkedin szentháromságán túl. Elsőként a TikTokot és a felületben rejlő lehetőségeket vesszük sorra, illetve, hogy lehet-e értelme egy üzleti TikTok profil létrehozásának, és ha igen, akkor hogyan és mire lehet hatékonyan használni.
Amikor a 2010-es évek elején a Facebook először utat nyitott a fizetett hirdetések előtt, akkor még jóval kevesebb felhasználóval büszkélkedhetett a piacvezető platform, ráadásul a legtöbb üzleti fiókkal rendelkező márka vagy vállalat azt sem tudta, hogy létezik ez az opció. Kísérleti módszernek számított, ami rizikós, és ennek megfelelően olcsó volt.
Azóta eltelt egy évtized, és hiába szajkózták megbízható forrásokból évekig, hogy az online marketing ezen formája halálra van ítélve, felesleges is foglalkozni vele, átmeneti népszerűsége csak a kezdeti lendületnek meg az újdonság varázsának köszönhető – retrospektíve biztosan állíthatjuk, hogy a közösségi média szerepe a marketingben nem hogy szépen lassan kikopott volna, épp ellenkezőleg: olyan új módszerek és csatornák kialakulásának adott teret, mint amilyen a folyamatosan gyalázott influenszermarketing, illetve a sokak számára még az influenszereknél is bicskanyitogatóbb TikTok.
TikTok titkok
A kínai TikTok néhány éve még közröhej tárgya volt, ma már azonban vitathatatlanul stabil helye van a közösségi színtéren. A jó hír pedig, hogy 2020 azt jelentette a TikTok, mint 2010 a Facebook számára: októberben Magyarországon is elérhetővé tették a TikTok Ads hirdetéskezelőt, ezzel pedig elsősorban olyan üzleti felhasználók számára biztosítanak kitörési lehetőséget, akik a Facebookon vagy az Instagramon nem tudják felvenni a versenyt a nagyokkal.
Habár a platform felhasználóit kezdetben zenei érdeklődésű tizenévesek valóban szűk csoportja alkotta, ez mára merőben megváltozott. Jelenleg Magyarországon havi 1,6 millió aktív felhasználóval rendelkezik, ennek egyharmada a 13-17, további egyharmada a 18-25, egynegyede a 25-34 év közötti, valamint 10 %-a a 35 feletti korcsoport tagja. A felhasználók ráadásul átlag napi 11-szer nyitják meg az alkalmazást és több mint 60 percet töltenek el benne. Ennek köszönhetően a TikTok-hirdetések magas eléréssel, átkattintási aránnyal és engagementtel kecsegtetnek, méghozzá alacsony reklámzaj és hirdetési költségek mellett.
Ez tényleg más
A TikTok hirdetési felülete a már megszokott formátumok mellett olyan izgalmas alternatívákat is ajánl a hirdetők számára, melyek esetében garantálja a hirdető által megrendelt megjelenési számot – ennek egy verziójával a hazai közönség majdnem 100%-a elérhető egy napon belül.
Minden jel arra mutat tehát, hogy abszolút megéri ezen a felületen próbálkozni. Azonban azt fontos megjegyeznünk, hogy a TikTokon egyáltalán nem működnek a hagyományos felületeken megszokott statikus vagy akár újravágott hirdetések. Ezen a felületen alapjaiban más, sokkal intenzívebb, rövidebb és mozgalmasabb tartalomhoz vannak szokva a felhasználók, így garantált, hogy csak az igazán kreatív, a felületnek megfelelő tonalitású tartalmak fogják megütni a felhasználók ingerküszöbét. Amennyiben viszont ez sikerül, sokkal gyorsabb, eredményesebb és egyelőre költséghatékonyabb márkaépítésre ad lehetőséget, mint bármelyik másik platform.