Hol kezdj bele a videomarketingbe?
Az internet villámgyorsan fejlődő világában nehéz hosszú távú előrejelzésekbe bocsátkozni – ennek ellenére a videók további erősödésére bármelyik szakértő nagy összegekben merne fogadni. Egy beszédes adat: előrejelzések szerint 2022-re a teljes internetforgalom 82%-át videómegtekintések fogják adni… A legnagyobb videómegosztó oldal, a YouTube már ma is az internet második leglátogatottabb weboldala.
Nem csoda, ha a videózás a hirdetőket is bevonzotta: egy felmérés szerint idén már a cégek több, mint négyötöde használja a videomarketing valamilyen formáját. Mivel azonban a videó nehéz műfaj, és egy kisvállalkozásnak ritkán van kapacitása több platformot is ellátni minőségi mozgókép-anyaggal, felmerül a kérdés: melyikre érdemes fókuszálni a két legnagyobb videómegosztó, a YouTube és a Facebook Watch közül?
YouTube vs. Facebook Watch
A 2005-ben indult YouTube a filmmegosztás sokáig monopolhelyzetben lévő “nagy öregje”, neve az online videózás szinonimájává vált. De a korábban idézett statisztikák szerint 2014 óta valójában már több videót töltünk fel a Facebookra, mint a YouTube-ra, és a közösségi platform a megtekintések összesített számában is felülkerekedett.
Nem csoda tehát, hogy 2017-ben a Facebook is elindította saját videómegosztó szolgáltatását, a Facebook Watch-ot (addig a közösségi oldalon belül nem volt külön platformja a videóknak). A Facebook Watch elsődleges célja természetesen az, hogy nézőket szipkázzon el a YouTube-tól, majd ezeket a nézőket a Facebooktól megszokott részletes targetálással megtámogatva ezüsttálcán kínálja fel a hirdetőknek.
Melyiket használd?
Mielőtt belemerülnénk a részletekbe, érdemes egy gyors kitérő erejéig tisztáznunk, hogy ebben a kérdésben nincs fekete vagy fehér válasz, vagyis egy kis vagy közepes méretű vállalkozás számára nem egyértelműen jobb egyik platform, mint a másik. Az alábbiak ismeretében viszont talán könnyebben el tudod dönteni, hogy a te vállalkozásod számára — a céljaidat is figyelembe véve — melyik videómegosztó lesz a nyerő!
A legfontosabb és alapvető különbséget az jelenti, hogy míg a YouTube-ra célzottan látogatunk és szándékoltan egy konkrét videóra vagy témára vagyunk kíváncsiak, addig a vetélytárs, a Facebook őrületes adathalmaza alapján automatikusan mutat nekünk olyan videókat, amik az algoritmus szerint érdekelni fognak minket. Mivel ezek a videók a falunkon legörgetve maguktól elindulnak, a Facebook Watch használata egész más szerkesztési elveket kíván meg. Itt a gyors, pörgős, feliratozott videók hasítanak, míg a YouTube közönsége a hosszabb videókat preferálja, amikben hangsúlyosabb szerephez jut a “műsorvezető” személyisége is.
Hirdetői szempontból fontos még, hogy a YouTube videókat az anyacég Google keresője megfelelően indexálja, így a felhasználók könnyebben megtalálják a videóinkat, illetve azok könnyen be is ágyazhatóak egy másik weboldalra. Ezzel szemben a Facebook (közösségi platform-jellegéből fakadóan) inkább a megosztásokban, interakciókban erős. Ezen felül a Facebookon igen részletesen célozhatóak is a hirdetések, illetve kombinálhatóak más (nem videós) hirdetésekkel.
Végül pedig: azt is érdemes számításba venni, hogy a Facebook relatíve kiszámíthataltan környezetet kínál a hirdetők számára. Mivel újabb platformról beszélünk, viszonylag gyakoriak a változások, a Facebook gyakran előre nem látható módokon hajlamos változtatni a stratégiáján és üzleti modelljén. A YouTube ezzel szemben régóta kiszámíthatóan működik, ezzel is támogatva egy hosszabb távú videós stratégia kialakítását.
Összességében tehát a céljaidtól függ, hogy a te vállalkozásodnak a YouTube vagy a Facebook Watch lesz-e a megfelelő, de bizonyos videók esetében kombinálni is érdemes lehet a kettőt.
Akármelyiket is választod, egy lelkes rajongótábor felépítése sok munkát igényel, de kár késlekedni: a jövő a videóé!